Skyhøy vekst og forventninger

Alt som lukter av grønne aksjer har vært i medvind på børsen i år. Hydrogenselskapet Nel seiler i medvind, men har fått høye forventninger å innfri.

STORT SMELL: En monteringsfeil viste seg å være årsaken til eksplosjonen på hydrogenstasjonen ved Kjørbo i vår. Det har ikke skremt vekk kunder eller aksjonærer. Foto: NTB Scanpix

Det har vært et «berg og dalbane»-år for folkeaksjen Nel. Hydrogenselskapet opererer i en bransje med sterk vekst, og frem til juni var det en eneste lang seiersmarsj før det smalt på Uno-X sin hydrogenstasjon på Kjørbo rett utenfor Oslo.

Nel

  • Rent hydrogenselskap med røtter tilbake til 1927, da ved Norsk Hydros elektrolysevirksomhet.
  • Er i dag verdens største leverandør av elektrolyseutstyr.
  • Ble i realiteten børsnotert i 2014 ved å ta over DiaGenics notering. Har i dag en markedsverdi på 9,8 milliarder kroner.
  • Virksomheten er delt inn i to avdelinger, fyllestasjoner og elektrolyse.
  • Har produksjonsfasiliteter ved Herning i Danmark, Connecticut i USA samt Notodden og Herøya i Norge. Ved sistnevnte skal det utføres en stor kapasitetsøkning.
  • Jon Andre Løkke har vært adm. direktør siden 2016.

Ulykken kunne fort endt langt verre, men heldigvis ble ingen skadet i ulykken. De som har blitt sittende på aksjen hele veien har blitt belønnet for tålmodigheten ettersom aksjen nå nærmer seg nivåene fra før det smalt.

Dagens kurs på 8 kroner er ikke mer enn drøye 15 prosent unna tidenes høyeste notering som ble nådd i slutten av mai. Hittil i år er aksjen opp pene 73 prosent.

Det som er interessant med industrisektoren er at de ikke har noen andre alternativer hvis de skal produsere uten CO2-utslipp
Bjørn Simonsen, Nel

Mest trykk på elektrolysører 

Selv om ulykken helt sikkert har påvirket eller utsatt noen beslutningsprosesser, begynte Nel å motta sine første bestillinger etter smellen tilbake i juli, og senest denne uken kunne selskapet melde om en ny kontrakt med nederlandske OrangeGas verdt rundt tre millioner euro.

LASTEBIL: Gruveselskapet Anglo American har begynt å bytte ut dieselmotorer brenselsceller på sine enorme lastebiler. Foto: Bloomberg

Gode nyheter for Nel det, men i motsetning til for et par år siden er det ikke fyllestasjoner som er det heite i hydrogenselskapet lenger. 

Nel er delt inn i virksomhetsområdene fyllestasjoner og elektrolysører, og det er i sistnevnte hvor det er mest trykk og hvor forhåpningene er størst.

Selskapet selv peker ut stålproduksjon og kunstgjødsel som de to mest aktuelle industrisektorene til å ta i bruk Nels elektrolysører for å produsere hydrogen til sine kraftkrevende prosesser.

– Det som er interessant med industrisektoren er at de ikke har noen andre alternativer hvis de skal produsere uten CO2-utslipp. Man kan ikke avkarbonisere stål- og kunstgjødselproduksjon med hjelp av batterier, sier IR og kommunikasjonssjef Bjørn Simonsen i Nel.

Flere hundre megawatt

Svenske Hybrit AB er i ferd med å ferdigstille et pilotprosjekt i Luleå for fossilfri stålproduksjon. Nel skal levere en elektrolysør med en kapasitet på 4,5 megawatt (MW).

Nel skal også utvikle og levere neste generasjon elektrolysør på 5 MW i et prosjekt støttet av Pilot-E, hvor Yara utvikler neste generasjons kunstgjødselsfabrikk.

– Når stål- og gjødselindustrien går til fullskala, snakker vi fort om elektrolyseanlegg med kapasitet på flere hundre megawatt, hvis ikke tusen, sier Simonsen.

Til sammenligning har Nel i dag en produksjonskapasitet på sine to elektrolysørfabrikker på 80 MW. Utvidelsen av Herøy-anlegget fra 40 til 360 MW er underveis, og dette anlegget kan utvides til en kapasitet på godt over 1.000 MW.

Selv med en omsetningsvekst på 25 prosent i året frem til 2030, og gitt en kontantstrømmargin i den høye enden av hva som vil være oppnåelig, så er Nel betydelig overpriset
Gard Aarvik, Pareto Securities

Hydrogenbilens fordeler

Når det gjelder transportsegmentet kan den deles inn i to hovedområder; passasjerbiler og tungtransport.

Kjøreegenskapene er langt på vei den samme for en hydrogenbil som en elbil, med et par viktige fordeler med hydrogen i form av betydelig lavere vekt og «ladetid» som en forbrenningsmotor.

Likevel er det kun 11.000 hydrogenbiler på verdens veier mens det selges flere elbiler enn det hver uke. Hydrogen som drivstoff har et mye større energitap frem til sluttbruker, hvor rundt to tredjedeler av energien blir borte underveis, mens det tilsvarende tallet for elbiler er rundt en tredjedel.

Regnskapstall

(mill. kr)3.kv./193.kv./1820182017
Driftsinntekter149116489302
Ebitda-48-66-196-117
Resultat før skatt-34-67-198-124
Resultat etter skatt-32-65-189-52

Elbiler har i tillegg en stor fordel i at de kan benytte seg av det eksisterende strømnettet for distribusjon av kraft, mens hydrogenbiler krever utbygging av ny infrastruktur i form av fyllestasjoner. 

Da får man en «høna og egget»-situasjon hvor kunder ikke vil kjøpe hydrogenbiler uten fyllestasjoner samtidig som det er risikofylt å bygge ut hydrogenstasjoner uten hydrogenbiler på veiene.

1.600 hydrogenbusser

Norske Hexagon, som blant annet leverer hydrogentanker til personbilmarkedet måtte tidligere i år meddele at en stor bilprodusent hadde utsatt sin satsing på hydrogenbiler på ubestemt tid.

ANALYTIKER: Jonas Meyer Dekker REC Silcion, Scatec Solar og NEL for Sparebank1 Markets. Foto: Sparebank1 Markets

Bedre flyt virker det å være innen tungtransportsegmentet. For store kjøretøyer som busser og trailere kreves det svært store og tunge batterier for å kjøre elektrisk, mens energitettheten til hydrogen gjør at man slipper unna med noen titalls kilo hydrogen.

Analytiker Jonas Meyer i SpareBank 1 Markets

Nel Hydrogen var vårt "top pick" innen fornybar energi for 2019, og til tross for at aksjen er opp over 70 prosent i år, så er det en het kandidat til "top pic" i 2020 også.

Utviklingen av markedet for grønn hydrogen går enormt fort, og etterspørselen kan mangedobles etter hvert som flere industrisektorer adapterer hydrogen. Markedet blir i hovedsak drevet av lavere priser på fornybar energi, ettersom ca. 75 prosent av kostnaden ved produksjon av hydrogen er relatert til strømpris. Grunnet et prisfall på over 90 prosent for solceller de siste ti årene, er hydrogen blitt det billigste og mest miljøvennlige alternativet for mange bransjer. For eksempel signerte Scatec Solar en ny solpark i Tunisia tidligere denne uken, hvor de selger strøm for 0.024 dollar pr kilowatt/time, ny rekord i Afrika. Dersom denne strømprisen brukes til å produsere grønn hydrogen, så vil hydrogen være billigere enn dagens marked for å produsere hydrogen basert på naturgass, som er på 100 milliarder dollar i året.

Nel er i en veldig god posisjon til å ta del i denne utviklingen, ettersom de er verdensleder på produksjonsutstyr for hydrogen, elektrolyse, som de har utviklet og levert i over 80 land siden 1928. Mange har begynt å få øynene opp for hydrogen, men det er fortsatt tidlig fase, og vi tror det kan være lurt å kjøpe Nel før hydrogen skal vises frem i storskala under OL i Tokyo i 2020.

Kjøp, kursmål 10 kroner

Hyundai skal fra og med 2020 levere 1.600 hydrogenbusser til det sveitsiske markedet i løpet av tre år, mens gruveselskapet Anglo American har begynt å ta i bruk hydrogen for sine enorme lastebiler som frakter malm frem og tilbake på gruveanlegget.

På det første prosjektet levert til Anglo American har Nel levert en elektrolysør med en kapasitet på 3,5 MW, eller rundt fem prosent av deres årlige kapasitet, til å forsyne kun én av disse enorme maskinene.

Ikke attraktive marginer

Trailere er et annet potensielt stort marked på sikt. Nel har inngått en samarbeidsavtale med amerikanske Nikola om å levere fyllestasjoner og elektrolysører når de etter planen skal lansere sin hydrogentrailer i 2023.

Prosjektet har imidlertid fått noen skraper og Nel-sjef Løkke har tidligere uttalt at marginene ikke er særlige attraktive på prosjektet og svenske Powercell trakk seg av den grunn fra å levere brenselscellene til prosjektet tidligere i år.

Selv om Nel hevder det ikke går utover deres planer, var det likevel mange som tolket det som en ripe i lakken da Nikola tidligere i høst kunngjorde at de først vil begynne å levere en eltrailer.

Pessimistisk analytiker 

Likevel, fremskrittene har vært såpass store de seneste årene og forventningene har bygd seg såpass opp at Nel-aksjen har skutt opp på Oslo Børs de seneste årene. Analytikerkorpset har holdt følge og stort sett bare operert med kjøpsanbefalinger.

Største aksjonærer

Nr.AksjonærEierandel
1Clearstream Banking34,99%
2Bank of New York Mellon3,77%
3Alfred Berg Gambak2,79%
4UBS Switzerland AG1,99%
5Nordnet Bank1,76%
6Avanza Bank0,96%
7Six Sis AG0,86%
8Deutsche Bank AG0,74%
9Elmo Holding AS0,69%
10Nordnet Livsforsikring0,6%

En som mener at optimismen har tatt overhånd er imidlertid analytiker Gard Aarvik i Pareto Securities. Tidligere denne måneden kom han med en kontrær analyse hvor konklusjonen var en salgsanbefaling og et kursmål på 6 kroner, 25 prosent under dagens kurs.

«Selv med en omsetningsvekst på 25 prosent i året frem til 2030, og gitt en kontantstrømmargin i den høye enden av hva som vil være oppnåelig, så er Nel betydelig overpriset», skriver Aarvik.

Han mener det er for høye vekstforventinger bakt inn i dagens aksjekurs og varsler dessuten en risiko for at større energiselskaper vil bevege seg inn på markedet for grønn hydrogen dersom markedet vokser som forventet. Det vil gi sterkere konkurranse og lavere marginer.

Aarvik har mest tro på det industrielle segmentet også på lang sikt, ettersom man her fort får redusert kostnadene gjennom storskala produksjon, i tillegg til at stadig flere industrisektorer blir pålagt strengere utslippskrav og kostnader ved utslipp.