Kan Norwegian gå fra Boeing til Airbus?

Boeings fly har gitt Norwegian trøbbel, med en prislapp rundt 1 milliard kroner. Vil Boeing dekke regningen, og ikke minst, er det noe selskapet kan gjøre for å redusere tapene?

MAX-TRØBBEL: Kan Norwegian kansellere ordrene på de nye Max-flyene, og istedet gå får Airbus A320neo? Foto: NTB Scanpix

Geir Karlsen har fungert med doble hatter i Norwegian, som både konsernsjef og finansdirektør. Store ting har skjedd i selskapet for å redusere kostnader, strupe veksten og skape lønnsomhet. 

Men det er en ting Karlsen ikke hatt noen påvirkningskraft på, og det er problemene med flyprodusenten Boeing. For siden mars 2019 har den mye omtalte flytypen 737-MAX hatt flyforbud. 

Norwegian hadde 18 fly i rute som umiddelbart ble satt på bakken, med ytterligere 15 fly ferdig produsert. Disse 15 flyene står sammen med rundt 500 andre fly av samme type rundt omkring på flyplasser i USA. Og selv om produksjonen av flyene er opprettholdt, vel og merke med redusert kapasitet, får Boeing trøbbel med å levere fly til avtalt tid. 

Både til Norwegian og andre kunder. 

For Norwegian`s del handler det om ytterligere 92 fly som skal produseres over de nærmeste årene, og som skal fase ut den eldre versjonen 737-NG. Men slik det ser ut nå kan flyselskapene bare drømme om å få de nye flyene i luften, som vil bidra til å senke drivstofforbruket med 30 prosent, med dertil lavere co2-utslipp.

Største aksjonærer

NrAksjonærEierandel
1HBK Holding9,23%
2Folketrygdfondet6,72%
3Varma Mutual Pension4,65%
4The Bank of New York (nominee)2,50%
5City Aksjeinvest2,41%
6Danske Invest Norske Inst. II2,19%
7Pareto Investment1,85%
8DnB Norge1,59%
9Nye Sneisungen1,42%
10Danske Invest norske aksjer inst.0,95%

Boeing har inngått en konfidensiell avtale med Southwest Airlines grunnet Max-parkeringen, noe også ledelsen i Norwegian har fått med seg. For kun dager siden informerte Karlsen om at Norwegian håper å lande en avtale om kompensasjon allerede før nyttår, som kan bety en erstatning i milliardklassen. 

Men allikevel er flyene fremdeles ikke godkjent for å fly av amerikanske myndigheter. Selv om man nå ser for seg å ha flyene i luften til påske kan dette naturligvis endre seg, og da vil tapet til Norwegian øke ytterligere. Ryktene på når Max-flyene skulle bli godkjent til å fly har vært mange. 

KAN SMILE: Etter 3.kvartal hadde fungerende konsernsjef Geir Karlsen (t.v.) og styreleder Niels Smedegaard all grunn til å være fornøyde, etter tidenes beste kvartalsrapport. Foto: Iván Kverme

Men milliardtapet, og potensiell erstatning, gjelder kun for Max-flyene.

 For Norwegian har i tillegg store utfordringer med langdistanseflyene. Helt siden Norwegian tok inn Dreamliner i flåten i 2013 har flytypen gitt selskapet store utfordringer. Problemene med disse flyene er faktisk ikke Boeing`s feil, men den britiske flymotorprodusenten Rolls Royce. 

Norwegian har flere ganger informert om at selskapet får kreditnotaer på fremtidig vedlikehold, som igjen gir lavere press på en lommebok i press. Men med opp til 10 fly på vedlikehold til samme tid, ute av trafikk, gir også store inntektstap. Og dette tapet er det ingen som erstatter.

Regnskapstall

(Mill. NOK)3. kv./19YTD 201920182017
Driftsinntekter14.40434.57740.26530.948
EBITDAR4.6596.956-3.8503.948
Resultat før skatt2.202336-2.490-2.562
Resultat etter skatt1.670263-1.454-1.793

Er det en “quick fix” for Norwegian? Nei, naturligvis ikke. Men det finnes andre fly enn Max-flyene til Boeing. Og heldigvis har Norwegian også en ordre på 100 fly av A320neo, produsert av Airbus. 

Deler av denne flybestillingen er allerede innlemmet i joint venture med kineserne, men på langt nær alle. 320neo-flyene er like drivstoffeffektive som et max-fly, og Norwegian har mulighet til å få flere av flyene levert allerede i løpet av få år. 

Siden Boeing allerede har brutt med leveringstidspunkt for Max-flyene kan Norwegian trolig kansellere ordren, noe som etter alle solemerker vil gi flere milliarder av kroner av forskuddsbetalingen tilbakeført. 

Det eneste problemet er kapasitetsutfordringer hos Airbus, som også ligger bakpå i produksjonen av nye fly. 

Fra 1. januar er det Jacob Schram som skal legge fly-kabalen på Fornebu, en kabal som både er vanskelig og potensielt dyr. Men den må legges, for Boeing-flyene rir Norwegian som en mare for øyeblikket.

Daniel Roeska, Bernstein

Norwegian er et selskap som gjennomgår store endringer. Etter at Geir Karlsen inntok stolen som midlertidig konsernsjef har selskapet signert en flåte-JV, avhendet ytterligere fly i andre transaksjoner, redusert veksten, signert en MOU med jetBlue, forlenget obligasjonsforfallene, hentet egenkapital, utført hoveddelen av en omstrukturering av kostnadene og planlagt og startet arbeidet med en ny kostnadsreduskjon. 

Vi tror ikke på en lønnsom langdistansemodell og er derfor nysgjerrig på hva den neste omstillingen vil innebære. Selskapet var på randen av konkurs, og spørsmålet nå er om selskapet kan tjene penger. 

Utsiktene er positive, hvor bekymringene i det korte bildet avtar. Likevel er det fortsatt usikkerhet i om forretningsmodellen kan gi overskudd. Det neste store blir resultatene fra 4.kvartal og hvordan den nye planen ser ut. Bortsett fra ambisjonen om forbedring av EBITDA på 4 milliarder kroner er alt annet i det blå.

MARKET PERFORM. Kursmål: 40 kroner.

Analytikere om Norwegian

Navn (Selskap)AnbefalingKursmål
Kenneth Sivertsen (Pareto Securities)Kjøp60 kroner*
Martin Stenshall (Danske Bank)Kjøp55 kroner
Hans-Erik Jacobsen (Nordea Markets)Kjøp50 kroner
Lars-Daniel Westby (SpareBank 1 Markets)Nøytral50 kroner
Axel Jacobsen (Arctic Securities)Hold50 kroner*
Andrew Lobbenberg (HSBC)Kjøp50 kroner
Jaakko Tyrvainen (SEB)Kjøp48 kroner
Daniel Röeska (Bernstein)Nøytral40 kroner
James Hollins (Exane BNP Paribas)Nøytral40 kroner
Petter Nystrøm (ABG Sundal Collier)Hold38 kroner
Ross Harvey (Davy Research)Nøytral
Ole Martin Westgaard (DNB Markets)KjøpIkke vurdert*

*DNB Markets, Pareto Securities og Arctic Securities var rådgivere under den siste emisjonen og er derfor i karantene.

Kilde: Bloomberg