En aksje for hjemmekontoret

Kid Interiør går som toget med lønnsom vekst fra egne butikker og fra oppkjøp. I hvertfall frem til denne uken.

BEDRE BEITE: Kid-sjef Anders Fjeld angrer neppe på overgangen fra XXL til Kid i 2018 Foto: Anders Horntvedt

CARSTEN JOHAN ANDENÆS

Da Kid-sjef Anders Fjeld la frem tallene for fjerde kvartal i slutten av februar fikk han spørsmål om Corona-viruset ville ha noen effekt for Kid. Fokuset var imidlertid på om leveransene fra Kina ville komme som normalt.

«Foreløpig ser vi svært begrenset effekt av viruset. En tredjedel av varene som er bestilt fra Kina er allerede på båt, en tredjedel er allerede produsert, men ikke fraktet. Siste del har vi ikke helt oversikt over enda, men det er en liten andel av totalen og det er ganske lenge til vi skal bestille store ordre igjen», sa Fjeld den gangen.

Nå er spørsmålet heller om kundene kommer innom og tar med seg varene ut av butikkene.

– Nå er det ikke leveransene vi bruker tid på men hvordan vi skal håndtere den daglige driften og personal. Vi bruker begrepet smitteverndugnad og fokuserer på hva vi kan bidra med av fornuftige tiltak. Men, man kan ikke ha hjemmekontor hvis jobben din er å plukke varere på lager, sier Fjeld.

– Hvordan er salget i butikkene blitt påvirket?

– Til og med forrige uke har vi ikke sett noe i tallene som tilsier at salget er rammet av coronaviruset. Denne uken melder imidlertid kjøpesentrene om fall og det påvirker alle i handelen.

– Vil det tapte salget bli tatt igjen når vi returnerer til normale tilstander?

– Vi forbereder oss på fall i salget og det er klart at du kjøper ikke påskepynt over påsken. Men jeg er ikke overrasket hvis Ola Nordmann gjør om ferieplanene sine og blir hjemme til sommeren. Det kan ha en positiv effekt for den norske varehandelen. Pengene som skulle bli brukt på ferie blir brukt på konsum i stedet, sier han og fortsetter.

– Vi ser fra tidligere episoder, for eksempel under den ekstremt varme sommeren vi hadde i 2018, så kom det en ketsjupeffekt i august-måned. Vi håper og tror det samme vil skje nå.

Så, nok Corona for denne gang.

ØKER I ØST: Kid var nær taket for antallet butikker i Norge, men med kjøpet av svenske Hemtex har man fått en plattform til å vokse videre i Sverige, Finland og Estland. Foto: Foto: Kid Interiør

Oppkjøpet

Da vi skrev om Kid Interiør i denne spalten for et år siden hadde selskapet akkurat lagt bak seg et veldig sterkt fjerde kvartal. Konsensus var at selskapet gikk som en klokke, men at vekstpotensialet var relativt begrenset, da man hadde nådd 143 butikker og man hadde satt et tak på 150 butikker.

Hva kan man gjøre da? Oppkjøp selvfølgelig, og i Sverige slik at man åpner et helt nytt marked å jobbe med. I mai i ble den svenske tekstilkjeden Hemtex kjøpt av ICA som inkludert gjeld ble priset til 226 millioner kroner.

– Da vi kjøpte hemtex var det et spennende kjøp med relativt lav risiko. Vi betalte ikke mye og de tjente litt penger, sier Fjeld.

Man identifiserte raskt at overhead-kostnadene kunne reduseres fra 60-70 millioner til 40-50 millioner i året. En bra sum for et selskap på denne størrelsen. I tillegg har man begynt å pusse opp butikkene og ikke minst endret markedsføringen.

– Hemtex var i mange kanaler, men nå satser vi alt på DM’er, tv-reklame og digitalt. Integreringen har gått på skinner og i tillegg til kostnadsreduksjoner og grep på markedsføringssiden har man begynt å se resultater fra kryssalg.

Analytiker Gard Aarvik i Pareto Securities Foto: Privat

Ikke bare fikk man åpnet opp et etterlengtet nytt marked i Sverige, men Finland og Estland står også for tur. Hemtex har allerede ti butikker i Finland og fem i Estland som allerede er lønnsomme og der vil det etterhvert satses mer.

– Vi hadde en plan som vi igangsatte umiddelbart. I q2, q3 og q4 har vi kunnet se om tiltakene fungerer og effekten har vært veldig bra, både på topp - og bunnlinjen.

Gard Aarvik, analytiker i Pareto Securities. Kjøp, kursmål 72

Vi har i utgangspunktet et meget positivt syn på Kid-aksjen, da selskapet vil vokse inntjeningen mye i årene fremover, dratt av en salgsvekst over markedsveksten samt en snuoperasjon i Hemtex i Sverige, og solide driftsmarginer. Kid har vært dyktige og rettet fokuset mot inspirasjon og innredning heller enn et rent produktfokus, noe vi mener har vært avgjørende for veksten de seneste årene. Posisjonen de nå har skaffet seg på dette området vil være avgjørende for veksten fremover. I tillegg tilbyr aksjen nå en svært attraktiv direkteavkastning, som på våre estimater nå ligger på mellom 10-11 prosent i 2020-22. I det korte bildet derimot vil den nåværende COVID-19 situasjonen kunne være utfordrende slik vi ser det. Ettersom varer ankommer lager i god tid før det skal selges vil det ikke være utfordringer på varetilgang. Derimot vil salget sannsynligvis påvirkes da Kid ikke tilbyr noen «basisvarer» og folk vil holde seg unna kjøpesentre. Det som kan dra i den andre retningen er at nordmenn gjerne unner seg litt materielle ting når reiser og opplevelser begrenses, samt at interiør gjerne vil havne i fokus når folk nå vil være mer hjemme. På lengre sikt er det vanskelig å spå påvirkningen av viruset for Kid, men detaljhandel som ikke tilbyr produkter som dekker primærbehov vil være utsatt. Utslagene i aksjen den siste tiden har vært på linje med markedet, hvilket vi mener er rimelig.

I posisjon for hverdagen

Med en formel og oppskrift som fungerer godt i Norge og med mulighet til å kopiere suksessen i Sverige, Finland og Estland ser Kid-aksjen spennende ut når hverdagen på et eller annet tidspunkt returnerer.

De samlede tallene for selskapet blir forstyrret av oppkjøpet, men bruttomarginen holdt seg på 60 prosent i fjerde kvartal. Resultatmarginen falt fra 21 til 17 prosent, men da må man legge til at Hemtex leverer lavere resultatmarginer enn «norske» Kid. Det er tross alt en grunn til at man fikk kjøpe Hemtex billig.

Regnskapstall

(NOK mill.)4.kv./194.kv./1820192018
Driftsinntekter99054223421.467
Ebitda298141340250
Resultat før skatt209129261200
Resultat etter skatt170114208169

Analytiker Petter Nystrøm i ABG Sundal Collier tror de gode markedsforholdene vil fortsette, særlig i Norge, som er hovedmarkedet.

«Kid har levert imponerende tall over flere år og basert på våre analyser tror vi selskapet vil fortsette å utkonkurrere mindre konkurrenter til de grader», skriver han.

Han peker på at 95 prosent av selskapene i dette segmentet har mindre enn 15 millioner i omsetning og opplever - i motsetning til Kid og Princess (de to største aktørene) - marginpress.

Ti største aksjonærer

Nr.AksjonærEierandel
1Gjelsten Holding AS37,35%
2Alfred Berg Gamba5,38%
3Pareto Aksje Norge5,21%
4Pareto Investment4,43%
5Stenshagen Invest3,60%
6Goldman Sachs International2,68%
7Holberg Norge2,46%
8Salt Value AS1,87%
9VJ Invest1,83%
10Banque de Luxembourg1,64%

Det største potensialet ligger i at grepene man tar med Hemtex vil fortsette å vise ytterligere effekter fremover, og uansett om resultatgraden er lavere, så er det samlede resultatet betydelig opp, fra 2,81 kroner pr. aksje i fjerde kvartal 2018 til 4,19 i fjerde kvartal 2019.

Det gjorde at utbytte for første halvår ble doblet fra 1,2 i fjor til 2,4 kroner pr. aksje i år. Så får vi se hvordan det ser ut når vi kommer tilbake til en mer normalisert hverdag i samfunnet og økonomien, om utbytte blir utsatt eller redusert, men det er hvertfall takten man ligger på i et normalsituasjon.

redaksjonen@finansavisen.no