I gode og onde dager

Europris er blant de siste aksjene du kvitter deg med når økonomien går til helvete. Alt er bare fryd og gammen, selv i coronakrisen. Men det spørs hvor lenge det varer.

OVERTAR: Tidligere finansdirektør Espen Eldal (t.h.) overtar som adm. direktør inntil videre. Pål Wibe (t.v.) har forlatt Europris for å redde XXL. Foto: Iván Kverme
Ukens selskap

Etter at Pål Wibe presenterte tallene for tredje kvartal i fjor høst, var det som om det lyste suksess over hele mannen. 

«Det er det jeg kaller monstervekst», sa han til TDN Direkt om salgsveksten på 7,5 prosent mot markedets vekst på 1,3 prosent.

Den dagen, 1. november 2019, steg aksjekursen 17 prosent, og plutselig var det ikke lenger noen tvil om Europris' og Wibes suksess.

Godt fornøyd med egen innsats kunne «Mr. Retail» mønstre av og ta på seg en ny oppgave: Å redde XXL. Nyheten kom i januar og denne uken skjedde overgangen. Tidligere finansdirektør Espen Eldal er satt inn som konstituert toppsjef i Europris.

Eirik Rafdal, Carnegie

Vi tror Europris blir en relativ «corona-vinner». Første kvartal bør blir sterkt grunnet hamstring av varer. Litt reisefrykt og en svak krone kan bidra til at mange blir hjemme i sommer, med tilhørende investeringer i hagemøbler, trampoliner o.l. Vi har god tro på at marginene i årets viktigste kvartal (fjerde kvartal) blir gode med bakgrunn i kinesiske leverandører som byr inn lave priser for å få opp igjen aktivitetsnivået. I sum synes vi 2020 ser ut til å bli et veldig bra år. Med en sterk balanse og stabilt utbytte tror vi aksjen har mer å gå på.

KJØP, KURSMÅL 37,50 KRONER

Eirik Rafdal, analytiker i Carnegie Foto: Moment Studio

Hamstret på Europris

Europris har blitt hele Norges yndlingsaksje innenfor retail. Forvalterne og analytikerne elsker den. Veksten er sterk, marginene er solide og prisingen er edruelig. I tillegg er Europris veldig lite sårbar for nedgangstider – den lever best i gode tider, men klarer seg greit i dårlige. Aksjen har falt litt i år, men mye mindre enn aksjemarkedet generelt.

For to uker siden meldte Europris om en «skarp oppgang» i salget av varer som vanligvis utgjør 75-80 prosent av butikkenes salg. Hamstringen var et faktum, og dette bør bety at tallene for første kvartal blir svært gode.

Resultatregnskap

(Mill. kr.)20192018
Driftsinntekter62345817
Driftsresultat579587
Resultat før skatt480553
Resultat etter skatt375429

Analytiker Eirik Rafdal oppsummerer det ganske greit når han skriver at «Vi tror Europris blir en relativ «corona-vinner». Første kvartal bør bli sterkt grunnet hamstring av varer. Litt reisefrykt og en svak krone kan bidra til at mange blir hjemme i sommer, med tilhørende investeringer i hagemøbler, trampoliner o.l.»

Det er ganske åpent hva som skjer i andre kvartal. Fordi folk holder seg hjemme nå, kan det tenkes at kvartalet har fått en svak start for Europris. Men at folk er hjemme betyr jo kanskje også at etterspørselen etter «hus og hjem»-varer blir sterkere enn vanlig de neste dagene og ukene. Billig er det jo også, nå som flere blir arbeidsledige.

Én analytiker, som ikke er blant de som har bidratt med egne kommentarer til denne artikkelen, forventer en liten nedgang i salget i andre kvartal.

ÅPENT: I mars ville kundene ha dopapir. I april og mai vil de kanskje ha blomster. Foto: Erlend Kjernli

Folk gleder seg mest til at restriksjonene skal lette etter påske. Men hvis viruset skulle blusse opp igjen og myndighetene stenger alle butikker utenom samfunnkritisk infrastruktur, deriblant matbutikker og apoteker, er det store spørsmålet om Europris-butikkene ville forblitt åpne. Hvis ja, som i hvert fall én analytiker tror, kommer altså Europris godt ut selv om coronakrisen skulle blitt enda verre her til lands.

Markus Borge Heiberg, Kepler Cheuvreux 

Strukturelt er Europris godt posisjonert som markedsleder i det norske lavprissegmentet. Konsumenter i 2020 gjør research på nett før de handler, som vi tror vil bidra til fortsatt sterk utvikling for segmentet. Europris er også relativt beskyttet mot marginpress fra netthandel i seg selv, ettersom fysiske butikker trolig vil fortsette å være den mest kostnadseffektive modellen også fremover.

Coronaviruset har gjort kjøpene i euro og dollar dyre og trafikken til butikker har nok falt noe de siste ukene. Historisk har Europris håndtert utfordringer med valutasvingninger godt.

Vi mener at modellen er bygget for fremtiden (også ved et svakere makrobilde). Følgelig mener vi at en relativt svak aksjekurs er en fin inngangsmulighet.

KJØP, KURSMÅL 40 KRONER

Markus Borge Heiberg, analytiker i Kepler Cheuvreux Foto: Kepler Cheuvreux

Attraktivt priset

Med en P/E på 11-gangeren for 2019-resultatene og 10 ganger estimert inntjening i 2020, syntes de fleste at aksjen er attraktiv. Spesielt når forventet utbytteavkastning i år ligger på rundt 7,0 prosent på dagens aksjekurser.

Selv om Kid Interiør-aksjen er mye billigere på slike multipler, har nok ikke Kid like gode motsykliske egenskaper. Puter og gardiner er i hvert fall ikke samfunnskritisk infrastruktur. Sammenligner man Europris med Clas Ohlson og andre europeiske retailselskaper, ligger Europris rundt gjennomsnittet på multipler, selv om Europris knuser de fleste på vekst.

Elefanten i rommet

Det ser rett og slett veldig bra ut for Europris, og aksjen er definitivt attraktiv på papiret. Men det er en elefant i rommet. Elefanten handler om ledelse og selskapstyring. Hvordan skal det gå med Europris uten Pål Wibe? Det er det ingen som vet.

Europris

Europris er en norsk lavpriskjede som selger produkter innen klær og sko, vask og rengjøring, jernvare, hus og hjem, personlig pleie, dyremat, hobby og fritid og tørrmat som sjokolade og snacks. Det finnes i dag over 260 Europris-butikker.

Selskapet ble startet av Wiggo Erichsen i 1992 i Grimstad. I år 2000 kjøpte Terje Høili seg inn og sørget for videre vekst.

Nille-sjefen Pål Wibe ble ansatt som konsernsjef i 2013. Han sluttet for å bli sjef i XXL denne uken. Den nye Europris-sjefen er tidligere finansdirektør Espen Eldal. Styreleder er Tom Vidar Rygh.

Børsnotert i 2015 og er i dag verdsatt til rundt 4,8 milliarder kroner.

Kilder: Wikipedia/Europris/Infront

Nille og XXL er skrekkeksempler med hva som kan skje hvis ikke ledelsen er «top notch». Dette er en risiko for aksjonærene, men som i dag er umulig å si noe fornuftig om med mindre man kjenner Europris og ledelsen fra innsiden.

Ingen stor, sterk eier

På aksjonærlisten finner man nesten bare institusjonelle eiere. Folketrygdfondet har seilet opp som største eier. Europris har tradisjonelt blitt drevet av folk med «skin in the game», som kanskje er spesielt vanlig i denne bransjen. 

Hvis Europris begynner å tape markedsandeler og ledelsen svikter...hvem er det som skal brette opp ermene og rydde opp? 

Carl Frederick Bjerke, Arctic Securities

I motsetning til store deler av norsk varehandel, som for tiden sliter med sviktende omsetning og permitterte ansatte, opererer Europris mer eller mindre som normalt. Ser man bort i fra økt fokus på renhold og strenge rutiner for smittevern, har den foreløpige effekten av det pågående virusutbruddet vært økt etterspørsel etter mat og hygieneprodukter. Etter å ha opplevd utfordringer med varetransport fra Kina i februar, virker nå også verdikjedene å fungere som normalt. Vi opererer med en kjøpsanbefaling på aksjen ettersom vi mener at selskapets stabile inntjening kombinert med en generøs utbyttepolitikk rettferdiggjør en høyere prising.

KJØP, KURSMÅL 36 KRONER

Carl Frederick Bjerke, analytiker i Arctic Securities Foto: Brian Cliff Olguin

Den største private eieren har 2,6 prosent av aksjene og er de svenske eierne bak Öob som Europris nylig kjøpte seg inn i med oppgjør i Europris-aksjer. Det er alt! Og både over og under svenskene er det bare fondsforvaltere på topp 10-listen.

Europris fremstår litt som et prosjekt som er ferdig – alle er fornøyde og nå skal man bare nyte de gode dagene (selv i onde dager for økonomien). Dette gir oss en følelse av nedsiderisiko på sikt, men er noe du neppe hører fra aksjeanalytikerne før det er for sent.

Største aksjonærer

AksjonærEierandel
Folketrygdfondet9,98%
Arctic Funds4,78%
State Street Bank and Trust2,79%
Runor2,61%
The Northern Trust2,27%
Storebrand Norge2,03%
SEB Prime Solutions Sissener Canopus1,98%
Alfred Berg Gambak1,92%
Pareto Investment1,74%
J.P.Morgan Bank Luxembourg1,57%

christer.teigen@finansavisen.no

europris
pål wibe