Oasis løfter det britiske forbruket
Oasis-billettsalg bidrar til å løfte britisk forbruk på ikke-essensielle varer, viser en ny undersøkelse.

Britiske forbrukere økte sitt forbruk litt i september sammenlignet med året før, skriver Reuters.
I en ny undersøkelse som ble publisert tirsdag kommer det frem at etterspørselen etter billetter til gjenforeningskonsertene til rockebandet Oasis bidro til å øke salget av underholdning.
Største økning siden Taylor Swift
Veksten i forbruket på ikke-essensielle i september var det høyeste så langt i år, med en oppgang på 14,4 prosent, ifølge Barclays. Det er den største økningen siden juli 2023, da billettene til den amerikanske artisten Taylor Swift ble lagt ut for salg.
Barclays gir æren for hoppet i underholdningsforbruket til Osis, som skal gjenforenes etter en pause på 15 år.
En separat undersøkelse fra British Retail Consortium (BRC) viste også en økning i forbruket på ikke-essensielle varer, til tross for vedvarende bekymringer i bransjen om skatteøkninger.
BRC-rapporten hevder at forbruket i butikker økte med 2,0 prosent på årsbasis i september, den sterkeste oppgangen siden mars da det økte med 3,5 prosent, men fortsatt mindre enn økningen på 2,7 prosent registrert i september 2023.
Største fall siden 2020
Som kontrast falt forbruket på essensielle varer mest siden april 2020, da pandemien rammet, ettersom forbrukerne jaktet på gode tilbud. Innenfor dette falt matvareforbruket for første gang siden juni.
Offisiell detaljhandelsstatistikk for august viste en økning i detaljhandelsomsetningen på 2,2 prosent i kontanter, med en større volumøkning enn forventet på 1,0 prosent.
Barclays rapporterte at forbruket på sine kreditt- og debetkort økte med 1,2 prosent sammenlignet med året før i september. Det er den største økningen siden april, etter en økning på 1,0 prosent i august.
Men reelt sett er det imidlertid en nedgang, ettersom den britiske konsumprisindeksen holdt seg på 2,2 prosent i september, noe over Bank of Englands mål på 2 prosent.