<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Bruker 4,7 milliarder på ti år gammel rom

Brennevinsprodusenten Diageo satser nesten 5 milliarder kroner på filippinsk rom som har vokst seg stor i Tyskland og Italia. 

Publisert 17. jan. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 322 ord
Whiskey bottles travel on conveyor belts inside a bottling plant of Diageo Plc., in Bengaluru, India, on Thursday, Aug. 25, 2022. The company halted whiskey supplies in a bid to force price hikes and is pivoting Diageos Indian arm toward premium booze. Photographer: Dhiraj Singh/Bloomberg Foto: Bloomberg

Tirsdag kunngjorde at selskapet har kommet til enighet om å kjøpe Don Papa Rum for opptil 437,5 millioner euro, rundt 4,7 milliarder kroner. 

I en pressmelding fra Diageo, som er verdens største multinasjonale øl-, vin- og brennevinsselskapet, oppgir selskapet kjøpesummen til 260 euro, mens sier samtidig at kjøpesummen kan bli ytterligere 177,5 millioner euro dyrere frem mot 2028, men det er betinget av prestasjoner. 

STERK VEKST: Don Papa Rum har hatt en årlig vekst på 29 prosent de seneste årene. Foto: Don Papa Rum

Oppkjøpet vil bli finansiert gjennom eksisterende kontantreserver og forventes å bli fullført i løpet av første halvår i år. 

Årlig vekstrate på 29 prosent

Ifølge pressemeldingen til Diageo er Don Papa Rum en veldig mørk rom fra Filippinenem som er i «super-premium plus»-segmentet – et segment som er i de tidlige stadiene av premiumisering, med en årlig vekstrate på 18 prosent i Europa og 27 prosent i USA mellom 2016 og 2021. Til sammenligning har Don Papa Rum hatt en årlig vekstrate på 29 prosent. 

– Dette oppkjøpet er i tråd med vår strategi om å anskaffe merkevarer med høy vekst og attraktive marginer som støtter premiumisering, og gjør oss i stand til å delta i det raskt voksende «super-premium plus»-segmentet, sier Europa- og India-sjef for Diageo, John Kennendy.

Rommen, som ble lansert i 2012, er tilgjengelig i 30 land, men har Frankrike, Tyskland og Italia som sine største markedene.

Stephen Carroll, som er grunnlegger og daglig leder for Don Papa Rum, vil fortsette å være involvert i driften, og skal jobbe sammen med Diageo for å bygge videre på rommens vekstpotensial. 

Diageo eier fra før av merker som Johnnie Walker, Smirnoff, Captain Morgan, Baileys og Guinness.