Tirsdag kunngjorde at selskapet har kommet til enighet om å kjøpe Don Papa Rum for opptil 437,5 millioner euro, rundt 4,7 milliarder kroner.
I en pressmelding fra Diageo, som er verdens største multinasjonale øl-, vin- og brennevinsselskapet, oppgir selskapet kjøpesummen til 260 euro, mens sier samtidig at kjøpesummen kan bli ytterligere 177,5 millioner euro dyrere frem mot 2028, men det er betinget av prestasjoner.
Oppkjøpet vil bli finansiert gjennom eksisterende kontantreserver og forventes å bli fullført i løpet av første halvår i år.
Årlig vekstrate på 29 prosent
Ifølge pressemeldingen til Diageo er Don Papa Rum en veldig mørk rom fra Filippinenem som er i «super-premium plus»-segmentet – et segment som er i de tidlige stadiene av premiumisering, med en årlig vekstrate på 18 prosent i Europa og 27 prosent i USA mellom 2016 og 2021. Til sammenligning har Don Papa Rum hatt en årlig vekstrate på 29 prosent.
– Dette oppkjøpet er i tråd med vår strategi om å anskaffe merkevarer med høy vekst og attraktive marginer som støtter premiumisering, og gjør oss i stand til å delta i det raskt voksende «super-premium plus»-segmentet, sier Europa- og India-sjef for Diageo, John Kennendy.
Rommen, som ble lansert i 2012, er tilgjengelig i 30 land, men har Frankrike, Tyskland og Italia som sine største markedene.
Stephen Carroll, som er grunnlegger og daglig leder for Don Papa Rum, vil fortsette å være involvert i driften, og skal jobbe sammen med Diageo for å bygge videre på rommens vekstpotensial.
Diageo eier fra før av merker som Johnnie Walker, Smirnoff, Captain Morgan, Baileys og Guinness.