Det viser statistikk fra Bryggeri- og drikkevareforeningen , som ikke inkluderer desember. Sluttsummen kommer altså til å bli enda høyere. I desember 2021 ble det solgt 5,2 millioner liter energidrikk.
I januar-november 2022 var salget 8,5 prosent høyere enn i samme periode i 2021. Salget av energidrikker med sukker falt imidlertid med 1,1 prosent, mens det ble solgt 31,9 prosent mer energidrikk med søtstoff.
I 2014 var tallet 17 millioner liter, skriver NRK. Salget av energidrikk i Norge eksploderte i 2020 og 2021, da det var vanskelig å kjøpe i Sverige på grunn av reiserestriksjoner. Men også i det restriksjonsfrie året 2022 økte salget altså ytterligere.
– Vi er bekymret for inntaket av brus og energidrikker blant barn og unge. Spesielt med tanke på koffein og koffeinavhengighet, sier ernæringsforsker Marianne Hope Abel ved Folkehelseinstituttet.
(NTB)