Matvaregigant vil heve prisene ytterligere
Nestlé varsler nye prishopp på varene sine i 2023, etter å ha hatt den største prisøkningen på flere tiår i fjor.
![Article lead](https://imaginary.finansavisen.no/resize?url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F78005220.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3Deb27bfedd23146d64745b16f41e819672c1c85d2835eaa366fdd7b26353098cb)
Verdens største produsent av mat- og drikkevarer, Nestlé, sier de blir nødt til å sette opp prisene på matvarene sine ytterligere i år. Konsernsjef Mark Schneider sa i et intervju med den tyske avisen Frankfurter Allgemeine Zeitung søndag at konsernet blir nødt til å kompensere for høyere produksjonskostnader som de ennå ikke har videreført til forbrukerne.
Den sveitsiske matvarekjempen skrudde prisene kraftig opp i fjor, og bare i tredje kvartal økte prisene med hele 9,5 prosent, som ifølge Bloomberg var den største prisøkningen på flere tiår. Dette bidro til at Nestlé måtte se salgsvolumet falle 0,2 prosent i tredje kvartal. Det var første gang på flere år at sveitserne opplevde volumnedgang.
Ifølge Schneider vil ikke økningene i år være like kraftige som i fjor, men han legger likevel til at de har noe å ta igjen i løpet av året.
Investeringer i Ukraina
Før jul ble det kjent at Nestlé som et av få selskaper gjør nye investeringer i Ukraina. Sveitserne setter av 40 millioner sveitsiske franc, rundt 425 millioner kroner, til å starte opp et nytt produksjonsanlegg i Vest-Ukraina.
I den nye fabrikken planlegger sveitserne å produsere kalde sauser, krydder, supper og hurtigmat, som skal selges både i Ukraina og ellers i Europa.
Nestlé har i dag rundt 5.800 ansette i Ukraina, men planlegger å ansette opptil 1.500 årsverk til med det nye anlegget, som skal ligge i Smolyhiv i Volyn-regionen.