Gyldendal hadde en omsetning på 860 millioner kroner i fjerde kvartal 2022, mot 890 millioner kroner i samme kvartal året før, fremgår det av en melding fredag.
I fjerde kvartal var det fortsatt økt etterspørsel etter læremidler til grunnskolen, men lavere etterspørsel etter lærebøker til høyere utdanning og i allmennbokmarkedet.
Den svake trenden ut av 2022, økt usikkerhet om etterspørselen fremover og ekstraordinær høy kostnadsvekst medfører behov for strammere prioriteringer, opplyses det.
– Gyldendal har de siste årene styrket sine posisjoner og kommet langt i arbeidet med å bli den ledende digitale tjenesteleverandøren i bransjen. Vi har et langsiktig perspektiv og er godt rustet til å møte endringer i kundeadferd og markeder. Endringer i våre omgivelser vil naturlig nok medføre behov for justeringer for å underbygge videre bærekraftig og lønnsom vekst for konsernet, sier konsernsjef i Gyldendal, Tørres Thuv.
(TDN Direkt)