Skal kutte 500 mill. på to år
Kraftig prisvekst for papir og energi tvinger frem endringer hos Schibsted. Det blir ingen stor nedbemanning, men stillingskutt utelukkes ikke.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F63357547.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3D1d4bbb850cb19bdedd522a2bff58e39e20748150d5b9937c9232097bc4b2fe19)
Schibsted har kunngjort kostnadskutt på en halv milliard kroner i medievirksomheten, News Media.
Kuttene skal gjøres de neste to årene. Formålet er å styrke lønnsomheten og ta ebitda-marginen tilbake innenfor målet på 10–12 prosent i 2024, opplyses det i en melding.
Mediekonsernet viser til økende kostnader, hovedsakelig knyttet til de trykte mediene, der stigende papir- og energipriser særlig virker inn.
«Med den betydelig pressede printvirksomheten og den makroøkonomiske usikkerheten fremover, må det iverksettes tiltak», heter det.
Tiltaket involverer imidlertid ikke noen større nedbemanning, understreker News Media-direktør Siv Juvik Tveitnes.
«Men våre forskjellige enheter vil prioritere tøffere, redusere kompleksitet og identifisere områder der de kan jobbe mer effektivt. Å redusere antallet ansatte er ikke noe mål i seg selv, men i enkelte tilfeller kan det være utfallet når vi sikter mot mindre kompleksitet og mer effektivitet», sier hun i meldingen.
Allmøte
Mandag ble det kjent at det var kalt inn til allmøte i Schibsteds News Media-virksomhet. Ifølge Dagens Media sto sparetiltak på agendaen.
«Vi synes alle så klart at det er morsommere å investere og vokse, men nå gjør forholdene at vi må se over våre kostnader», forklarte konsernsjef Kristin Skogen Lund overfor medienettstedet.
Da Schibsted presenterte tredjekvartalstall i fjor høst, trakk hun frem kostnadsøkningen i nyhetsdivisjonen som en tyngende faktor for konsernets driftsresultat.
«Det er en del årsaker til det, og noe av det handler om papir- og energikostnader, og noe handler om at vi satser en del på nye innholdsprodukter», sa Schibsted-sjefen.
Schibsted nedjusterte også 2022-guidingen da, med henvisning til de økte makroøkonomiske risikoene.