– Vi har tidligere hatt år som har vært krevende med store omstillinger. Vi er en kommersiell allmennkringkaster og da ligger det i sakens natur at tallene svinger, sier sjefredaktør og adm. direktør Olav Sandnes i TV 2 til Kampanje.
Omsetningen økte med rundt 300 millioner kroner til 6,6 milliarder kroner i fjor. Driftsresultatet etter resultat av tilknyttede selskaper ble 77 millioner kroner. Til sammenligning var driftsresultatet 503 millioner året før, altså en nedgang på hele 84,7 prosent. Det er det svakeste året siden 2016.
TV 2 tapte i 2020 budkampen om rettighetene til den engelske fotballigaen. I fjor sommer tok konkurrent Viaplay over stafettpinnen.
– Premier League var en veldig lønnsom sportsrettighet som har vært med på å finansiere mye av journalistikken i TV 2. Bortfallet av Premier League og svakere konjunkturer i makroøkonomien gjør at vi ikke så den samme veksten som har sett de siste årene, sier Sandnes.
En annen faktor var også flere av distribusjonskonfliktene TV 2 hadde med flere distributører, blant annet Altibox-konflikten. Den førte til at TV 2 gikk i svart for rundt en halv million gjennom hele sommeren og utover høsten og vinteren.
(NTB)