<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Prishopp for Spotify

Allerede om en uke kan de nye prisene for strømmeabonnement bli offentliggjort.

Publisert 23. juli 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 337 ord
DYRERE: Ifølge Wall Street Journal vil Spotify allerede innen en uke annonsere sine nye abonnementspriser. Først i USA, og deretter i andre markeder, slik som Europa. Foto: Bloomberg

Svenske Spotify, som er markedsledende på strømming av musikk og podcast i en rekke markeder, kommer til å øke prisen for sine abonnenter.

Prisendringen vil først bli annonsert i USA, skriver Wall Street Journal, som refererer til kilder som antyder et prishopp på én dollar i måneden.

I dag koster et månedsabonnement i USA 9,99 dollar. Ifølge avisen vil prisøkninger også bli annonsert i andre markeder hvor Spotify er etablert, etter at prisen har blitt skrudd opp i USA.

I Norge koster i dag et enkelt månedsabonnement 119 kroner, men det finnes rabattløsninger hvor man bare betaler 149 kroner for to brukere og et familieabonnement for seks brukere for 189 kroner i måneden.

Sterk abonnementvekst

Spotify er den klart største strømmetjenesten på verdensbasis, med 515 millioner aktive brukere i første kvartal i år. Det var en vekst på 22 prosent fra samme kvartal året før.

Selskapet hadde 210 millioner betalende abonnenter i første kvartal, mot 182 millioner ett år før. Det er en vekst på 15 prosent i løpet av tolv måneder.

Abonnentene sørget for 2,7 milliarder dollar i inntekter i første kvartal, noe som er 14 prosent mer enn samme kvartal året før.

Må bli lønnsomme

Selv om selskapet kan vise til en bruttomargin på 25,2 prosent, så tapte selskapet 156 millioner dollar i første kvartal.

Forventningene blant investorer i USA er at Spotify, og andre strømmeselskap, nå retter søkelyset sitt fra rask vekst i antall brukere, til å bli lønnsomme innenfor den brukermassen som allerede er opparbeidet.

Analytiker Daniel Ives i Wedbush Securities, sier til Wall Street Journal at om Spotify øker sine priser, så vil andre konkurrenter som Apple og Amazon trolig gjøre det samme innen kort tid.

Spotify-kursen har bølget veldig siden selskapet gikk på børs i april 2018. Da var kursen rundt 150 dollar. Siden steg den til 365 dollar, før nedturen kom og kulminerte like under 70 dollar i november i fjor. 

De som gikk inn i aksjen da, har fått være med på en pen opptur. Før helgen ble aksjen omsatt for i overkant av 170 dollar i New York.