<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tøffere tider i reklamemarkedet

Mediebyråforeningen melder om en negativ start for reklamemarkedet i 2024.

Publisert 14. mars
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 199 ord
2024: Utendørsreklame starter året med en nedgang på syv prosent. Foto: Anders Horntvedt

Det nye Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen viser en negativ start for reklamemarkedet i 2024.

Nedgang

– Den totale reklameomsetningen som går via mediebyråer er redusert med fire prosent sammenlignet med de to første månedene i fjor, sier Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen.

Ifølge Mediebyråforeningen går digitale medier tilbake med én prosent, som er en reduksjon i medieomsetning på nærmere seks millioner. Display, søk og video går samlet for en nedgang på 16 millioner, hvor video har en nedgang på åtte millioner alene. Sosiale medier har derimot en oppgang på syv prosent, som tilsvarer over 10 millioner kroner.

TV-omsetningen har en tilbakegang på 8,2 prosent, og som tilsvarer omtrent 46 millioner sammenlignet med samme periode 2023.

Fortsetter å øke

Lydreklame kan vise til en omsetningsøkning på nærmere 12 millioner fra samme periode i 2023, opp 14,4 prosent, radio har en oppgang 8,5 prosent mens podkast nærmest har sett en dobling fra samme periode i fjor med en oppgang på over fem millioner kroner.

Utendørsreklame starter året med en nedgang på syv prosent mens kino starter året med en nedgang på 4,8 prosent. Printmedier og DM fortsetter den negative trenden, og omsetningen via disse kanalene er redusert med i underkant av 20 millioner fra samme periode i fjor.