Per Edgar Kokkvold har vært generalsekretær i Norsk Presseforbund i nærmest en mannsalder, fra 1996 til 2013, og har vært leder for Pressens Faglige Utvalg og Kringkastingsrådet. Nå er han klar i dommen over Amedias databaserte publiseringssystem der lesere blir eksponert for artikler redaktøren ikke aner at er publisert på hans eller hennes side.
– Som tidligere PFU-leder, generalsekretær i Presseforbundet og dermed sekretariatsleder for utvalget, uttaler jeg meg av prinsipp ikke om hva mine etterfølgere i PFU driver med.
– Men når det gjelder det Finansavisen har løftet frem, vil jeg tro at det tvinger Amedia til å endre sitt datagenererte publiseringssystem, konkluderer Kokkvold.
– Vil bety en utvanning
Amedia er Norges største utgiver av aviser med 107 avistitler og 20 partneraviser. Amedia eier også 65 avistitler i Sverige gjennom Bonnier News. Selskapet ble til gjennom fusjon av Apressen og Edda Media, tidligere Orkla Media, i 2012.
Amedias system fungerer slik at når Finansavisen leser Nettavisen vil vi bli eksponert for personaliserte artikler fra andre Amedia-publikasjoner vi besøker ofte. Dette er artikler andre Nettavisen-brukere ikke blir eksponert for, eksempelvis en artikkel fra Tvedestrandsposten, Smaalenenes Avis eller Bygdeposten hvis man ofte er innom disse avisene.
– Redaktørstyrte medier er ikke tjent med at et redaktørstyrt medium også kan være et medium hvor en eller annen redaktør i et annet medium har utøvd den styringsplikt redaktøren selv er pålagt å gjøre. Det vil bety en utvanning av redaktøransvaret, et ansvar redaktører med rette setter svært høyt, sier Kokkvold.
Ukjent for pressetopper
Ekspert på presseetikk, Gunnar Bodahl-Johansen, har overfor Finansavisen trukket frem at redaktørstyrte medier har vært særdeles flinke til å fremheve seg selv som et motstykke til sosiale medier og fake news. Men når algoritmene i Amedia overstyrer for redaktørene har han ment at dette blir meningsløst å anføre.
Han har også vært tydelig på at Amedias datagenererte publiseringssystem var ukjent for ham. Det samme sier Kokkvold.
Førsteamanuensis Anine Kierulf kalte i Finansavisen publiseringssystemet for «en total ansvarsfraskrivelse».
Finansavisen har forsøkt å få nåværende generalsekretær Elin Floberghagen til å kommentere Amedias publiseringsstrategi. Floberghagen har strukket seg til å kommentere at Finansavisen har tatt opp viktige og prinsippielle problemstillinger som er verdt å diskutere. Spørsmål om hva hun mener om Amedia-strategien har hun imidlertid ikke besvart.
«Jeg er nysgjerrig på hva Norsk Presseforbund og Amedia har tenkt rundt dette temaet. Hvis de ikke har noe godt svar, reiser det spørsmålet om de har tenkt rundt temaet», la Anine Kierulf til.
Amedia: Ikke noe galt
Konserndirektør Stig Finslo i Amedia har vært tydelig overfor Finansavisen på at mediekjempen ikke mener at de gjør noe galt, og at det følgelig ikke er noe de behøver å reparere. Likevel ga han følgende uttalelse:
– Vi jobber med å gjøre tjenestene best mulig, men jeg er uenig i at det er i strid med medieansvarsloven og redaktøransvaret. Det vil imidlertid alltid være rom for å se på spørsmålet. Vi mener det ikke er noe galt som krever tiltak, men det er klart at ting kan gjøres bedre, og det vil vi kunne se på, sa Finslo.
Han la til at løsningen var gjort kjent for redaktørutvalget i Amedia uten store protester fra redaktørene.