<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nettleien skal ned, ikke opp

Elektrifiseringen vil gi folk lavere energikostnader. For å få det til, trenger vi en ny prismodell for nettleie, skriver Kristin H. Lind i Energi Norge.

    Publisert 13. sep. 2019 kl. 21.33
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 431 ord
    UNNGÅR RUSHTIDEN: NVE anslår en besparelse på 11 milliarder kroner ved å lade elbilene på tider av døgnet når strømforbruket er lavt. – En sparegevinst som vil komme strømkundene til gode gjennom lavere nettleie, mener artikkelforfatteren. Foto: Håkon Sæbø

    I et innlegg i Finansavisen 9. september påstår Morten Andreas Meyer og Edgeir Vårdal Aksnes at Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) og nettselskapene uten grunn vil presse frem «forbrukerfiendtlige» effekttariffer for kundene.

    Hvis alle skal hurtiglade elbilen samtidig, får vi trøbbel med kapasiteten i strømnettet

    Dette er naturligvis ikke riktig. For å sette det inn i en større sammenheng: Norge er i gang med en formidabel omstilling for å kutte utslipp av skadelige klimagasser. Elektrifisering av transportsektoren, både på landeveien og til sjøs, er blant de viktigste tiltakene. Beregninger fra Energi Norge viser at dette vil bidra til 30 prosent lavere energikostnader for en vanlig familie, ganske enkelt fordi elektromotorer krever betydelig mindre energi enn diesel- og bensinmotorer.

    Kristin H. Lind. Foto: Privat

    Hvis alle skal hurtiglade elbilen samtidig, får vi trøbbel med kapasiteten i strømnettet. Den smarteste løsningen er å fordele forbruket på flere av døgnets timer. Det kan de fleste ladere gjøre automatisk. Da unngår vi kostbare investeringer i strømnettet som forbrukerne må betale for. Det blir litt som med veiene våre: Det er dumt å bygge firefelts motorvei for å ta unna et par timers rushtrafikk hvis man kan fordele trafikken bedre utover dagen. Det kan vi med strømforbruket.

    En ny prismodell for nettleien som gjør det rimeligere å bruke nettet når det er god kapasitet og litt dyrere når det er «rushtid», vil over tid bidra til å holde regningen lavere for oss alle. Derfor ønsker nettselskapene en slik løsning velkommen. Den nye prismodellen vil ikke bidra til høyere inntekter for selskapene – det er nemlig strengt regulert av NVE.

    Det er dumt å bygge firefelts motorvei for å ta unna et par timers rushtrafikk hvis man kan fordele trafikken bedre utover dagen. Det kan vi med strømforbruket

    Samme NVE anslo i en rapport nylig at vi kan spare 11 milliarder kroner i strømnettet ved å lade elbilene på tider av døgnet når strømforbruket generelt er lavt. Det er en sparegevinst som vil komme strømkundene til gode gjennom lavere nettleie.

    Når Meyer og Aksnes legger frem tall som viser at folk flest vil bidra til lavere miljøbelastning og er villige til å flytte på strømforbruket sitt, er det musikk i våre ører. Den nye prismodellen vil være en fordel for nettopp disse kundene, og det mener vi er en riktig utvikling.

    På ett punkt skal vi gi Meyer og Aksnes rett: Nettleie er et komplisert tema, og nettselskapene kan med fordel bli flinkere til å forklare hvordan vi best utvikler strømnettet slik at det kan bidra til mer klimavennlig energibruk, sikker strømforsyning og lavest mulig kostnad for kundene.

    Kristin H. Lind

    Direktør for nett og entreprenør i Energi Norge