Fusjoner og oppkjøp er komplekse endringsprosesser med mange parter involvert. Aldri er det viktigere enn akkurat da å ha god oversikt over hvem som er din virksomhets aller viktigste interessenter. Hva vil de tenke, gjøre og si. Hvem vil være med. Hvem vil være mot.
En interessentkartlegging er en helt sentral del av M&A-arbeidet, og utgangspunkt for god kommunikasjon. Hvem bør vi snakke med? Hva bør vi si? Og når?
1) Gjør deg kjent og relevant i god tid
Om du skal kjøpe eller bli kjøpt, er det en fordel at transaksjonen kan begrunnes i det man tidligere har sagt er selskapets strategi. Selve transaksjonen kan gjerne overraske, men begrunnelsen for den må være slik at man umiddelbart sier: Ja, naturligvis. Dette er jo et helt logisk neste steg.
Vår erfaring er at de ansattes representanter ofte bidrar med verdifulle innspill til løsning, prosess, budskap og kommunikasjon
2) De tillitsvalgte er (oftest) dine venner
Vi opplever ofte, spesielt blant utenlandske aktører, en ubegrunnet skepsis mot tillitsvalgte og fagforeninger i vårt hjemlige arbeidsliv. Vår erfaring er at de ansattes representanter ofte bidrar med verdifulle innspill til løsning, prosess, budskap og kommunikasjon. Tidlig involvering øker ofte også sannsynligheten for en vellykket etterfølgende integrasjon.
3) Det er godt å ha et ansikt med på laget
Dette er ofte vanskelig å forholde seg til oppkjøpsfond eller anonyme eiermiljøer, men for god kommunikasjon og tillit er et ansikt et viktig premiss. Folk liker å forholde seg til folk, og lite er mer skummelt enn et ansiktsløst oppkjøpsfond fra et land langt borte.
4) Integrasjon er lagspill. Start gjerne før transaksjonen
I sluttspurten før offentliggjøring er det alltid mye som skal gjøres. Ofte glemmer man at selskapet man kjøper har interne ressurser som bør være med. De kjenner sine ansatte, sine kunder og sine kommunikasjonskanaler best. En hyggelig bieffekt ved å trekke dem med, er at integrasjonsarbeidet kommer i gang allerede før transaksjonen blir kjent.
Hodejegere og konkurrenter er de første som smiler når to bedrifter går i fusjon
5) Transaksjonen er bare et steg på veien
Ifølge Harvard Business Review feiler mellom syv og ni av ti fusjoner og oppkjøp, og dårlig internkommunikasjon er en viktig forklaringsvariabel. Felles mål og retning må være klart. Ansatte og deres ledere må involveres og engasjeres, og ikke minst må man sørge for at kundearbeidet ikke blir skadelidende. For er det en ting som er sikkert, så er det at hodejegere og konkurrenter er de første som smiler når to bedrifter går i fusjon.
Det er når transaksjonen er offentliggjort den virkelig store jobben starter. For husk, at for at én pluss én skal bli mer enn to, må man først sørge for at én pluss én blir to.
Geir Arne Drangeid
Partner og seniorrådgiver i First House