Slik kunne Norwegians børsverdi vært 4 ganger høyere

Hvis Norwegians børsverdi hadde stått i stil med hvor stort selskapet er blitt, burde børsverdien vært nærmere 25 milliarder kroner, ikke usle 6 milliarder.

STORT, MEN LITE: Norwegian Air Shuttle er blitt det åttende største flyselskapet i Europa, men er en miniputt målt etter børsverdi. Her fra denne ukens kvartalspresentasjon. F.v.: Konsernsjef Geir Karlsen og styreleder Niels Smedegaard. Foto: Iván Kverme
Kommentar

Hvis du tror dette er en analyse eller en slags kjøpsanbefaling, må du tro om igjen. Norwegians lave børsverdi på 6 milliarder kroner skyldtes at flyselskapets balanse, med over 60 milliarder kroner i gjeld, er helt katastrofal sammenlignet med andre flyselskaper.

Dette er mer en observasjon over hvor stort selskapet har blitt, sammenlignet med hvor svak verdiutviklingen i selskapet har vært.

Ifølge den årlige kåringen til flyanalysebyrået CAPA over de største europeiske flyselskapene, målt i antall fraktede passasjerer, var Norwegian åttende størst i 2018. Lufthansa topper med 142 millioner passasjerer, med Ryanair pustende i nakken med sine 139 millioner passasjerer. Norwegian står oppført med 37 millioner passasjerer.

På plassen bak Norwegian ligger Wizzair med 34 millioner passasjerer. Med en børsverdi på 48 milliarder kroner, er Wizzair Norwegians rake motsetning. For ser man på forholdet mellom antall passasjere og børsverdi, er det Wizzair som topper listen, mens Norwegian ligger klart på bunn. Åpenbart må Wizzairs balanse og resultatregnskap være en drøm for Norwegian-eierne.

Av de 20 største flyselskapene, er elleve av dem børsnoterte. Ser vi på forholdstallet mellom børsverdi og antall passasjere fraktet i 2018 hos disse, og bruker dette gjennomsnittstallet på Norwegian, blir Norwegians børsverdi på 25 milliarder kroner.

Det aller største flyselskapet i Europa, målt i markedsverdi, er Ryanair. Det gjør at selv om Ryanair bare er 3,7 ganger større enn Norwegian målt i antall passasjere, er selskapets børsverdi hele 23 ganger større. Det er ikke rart Michael O'Leary har gjort narr av Bjørn Kjos opp gjennom årene.

Norwegian vokste raskere enn Ryanair i fjor, med 12,7 prosent flere passasjere mot en passasjervekst i Ryanair på 8,0 prosent. Blant Norwegians sterkeste konkurrenter, var veksten til Wizzair den sterkeste, med en vekst på 19,6 prosent. Wizzair tjente forresten rundt 3 milliarder kroner i fjor, mens Norwegian tapte omtrent det samme.

Hvis vi kopierer inn Wizzairs forholdstall mellom passasjere og børsverdi på Norwegian, blir Norwegians børsverdi på 52 milliarder, og ikke usle 6 milliarder. 

Det er jo lov å drømme, eller i hvert fall ha noe å strekke seg etter.

Europas 20 største flyselskaper

FlyselskapPassasjere fraktet i 2018Børsverdi i NOK
Lufthansa142 mill.76 mrd.
Ryanair139 mill.134 mrd.
IAG113 mill.126 mrd.
AirFrance-KLM100 mill.45 mrd.
Easyjet92 mill.60 mrd.
Turkish Airlines75 mill.N/A
Aeroflot56 mill.17 mrd.
Norwegian37 mill.6 mrd.
Wizz Air34 mill.48 mrd.
SAS30 mill.5 mrd.
Pegasus28 mill10 mrd.
TUI Group23 mill.N/A
Aitalia21 mill.N/A
Thomas Cook20 mill.N/A
S7 Airlines16 mill.N/A
TAP Air Portugal15 mill.N/A
Aegan14 mill.N/A
Finnair13 mill.9 mrd.
Jet2.com12 mill.N/A
Air Europa11 millN/A
norwegian air shuttle
bjørn kjos
geir karlsen
fly
Kommentar
Kommentar