Tesla-aksjen som overrasket dem alle

«Lykke til», sa en sarkastisk Jan Petter Sissener da Karl Oscar Strøm i sommer kjøpte Tesla-aksjer privat. 

TAPTE: Jan Petter Sisseners hedgefond Canopus tapte 25 millioner kroner bare i desember på kursoppgangen i Tesla. Foto: Eivind Yggeseth
Kommentar

Det har ikke vært måter på hvor samlet forvaltere, investorer og kommentatorer i dette landet har vært om Tesla-aksjen. Noen av de få norske hedgefondene her til lands har også benyttet mandatet til å shorte Tesla-aksjen, og er derfor blitt fokuset for oss i pressen.

I USA har det vært hedgefondlegendene Jim Chanos og David Einhorn som har snakket ned selskapet. I Norge har Jan Petter Sissener, gjennom hedgefondet Canopus, vært vokalisten i et veldig stort band.

I fjor, da Tesla slet med svake resultater og aksjekursen i mai hadde falt til 255 dollar, kunne Sissener gni seg i hendene over shortgevinsten. Da skrev Finansavisen at Karl Oscar Strøm i Pareto Securities kjøpte Tesla-aksjer privat. Strøms aksjekjøp vakte oppsikt, og på aksjeforumene kunne man skimte en del skadefryd da kursfallet i Tesla bare fortsatte til under 200 dollar.

Men vi kunne nesten ikke skrive om Strøms aksjekjøp uten å få en kommentar fra Sissener, og hans kommentarer skuffer sjeldent en journalist:

«Jeg ønsker denne finansmannen lykke til og får spørre ham om han har mistet forstanden», sa Sissener.

Kommentaren til Strøm om hvorfor han kjøpte Tesla-aksjer gir et lite hint om hvorfor Sissener og nesten alle andre her til lands har tatt feil. Vi spurte Strøm: «Hva sier du til de som mener at prisingen er altfor høy?» Han svarte:

«Det kunne man sagt i alle år om Amazon også. Og alle vet jo hvordan den aksjen har utviklet seg. Prising av vekstselskaper er alltid utfordrende ettersom de bruker alle pengene på ny vekst. Det er viktigere for Tesla å vokse enn å generere cash til eierne».

Finansavisen argumenterte med noe av det samme da vi i «Ukens selskap»-spalten 3. mai skrev at «så lenge Tesla vokser og man står i den spede begynnelsen av en global elbilrevolusjon, vil du aldri se at aksjen handles til typiske P/E-nivåer på 10- og 20-gangeren». Vi skrev også: «At Tesla er priset til perfeksjon, er en total feilslutning».

Nå handles Tesla-aksjen til over 500 dollar. Strøm, som kjører rundt i en Model S han kjøpte i 2015, fikk rett. Sissener tok grundig feil.

P/E var ikke så viktig, gitt. Det hjalp ikke Sissener & Co. at Tesla-aksjen i mai ble priset til 117 ganger estimert inntjening neste tolv måneder. Det hjalp ikke at emisjonen ble et faktum. Det hjalp ikke at Ford lanserte Mach-E. Det hjalp ikke at Teslas nye pickup, Cybertruck, så helt jævlig ut. Aksjen doblet seg fordi bunnlinjen plutselig ble positiv, fordi fabrikken i Kina åpnet som planlagt i fjerde kvartal, og fordi produksjonen og første levering av Model Y begynner å nærme seg. SUV-en skal ifølge Elon Musk selge mer enn alle Teslaer som er produsert hittil.

Men det viktigste av alt: Aksjen var og er latterlig dyr målt mot forventet inntjening, fordi det nesten ikke finnes et annet selskap i verden med så lyse fremtidsutsikter. Tesla skinner som den svært lyssterke stjernen Canopus langt der ute i universet. Selskapet er den desidert største teknologilederen når verdens bilpark etterhvert skal elektrifiseres, med en fantastisk merkevare og med selveste Elon Musk som investor og konsernsjef. Om bare Tesla-skeptikerne hadde vært enige.

Tesla er heller ikke bare en bilprodusent, men har mange andre prosjekter på gang som kan bli lønnsomme på sikt, noe investorer vet å sette pris på. I tillegg er ESG-scoren skyhøy, som man jo ikke skal ignorere i disse tider.

For seks måneder siden ristet Sissener & Co. på hodet over at et selskap som tapte penger var verdsatt til 400-500 milliarder kroner. Nå rister de på hodet over at noe som så vidt går i pluss, er verdt 800 milliarder kroner. Andre rister også litt på hodet over at noen har turt å shorte et selskap som Tesla.