Får Tesla-aksjen til å se billig ut

Hydrogenselskapet NEL prises til 13 ganger estimerte inntekter i 2022. Det er langt, langt stivere enn Tesla.

BØRSRAKETT: Jon André Løkke er konsernsjef i et selskap som nå er verdt mer enn selskaper som Frontline, Veidekke, Elkem og Atea. Foto: Eivind Yggeseth
Kommentar

Hvilket selskap er mest omsatt på Oslo Børs denne uken? Equinor? Telenor? DNB? Mowi? Nei, nei, nei og atter nei. Det lille hydrogenselskapet NEL, som ikke er i nærheten av å tjene penger, er desidert mest omsatt. 

På onsdag steg NEL-kursen 10,5 prosent uten nyheter og ble omsatt for 643 millioner kroner, mer enn Equinor og det dobbelte av Mowi. 

Torsdag tok det helt av i NEL med en omsetning på 1,5 milliarder kroner, denne gangen også helt uten nyheter. Omsetningen var mer enn det dobbelte av Tomra-aksjen, som forøvrig var «on fire» den dagen, og fire ganger mer enn Equinor. 

Nyhetsbyrået TDN Direkt forsøkte å få en forklaring på kursoppgangen av SpareBank 1-analytiker Jonas Meyer. Men alt han kunne peke på var noen optimistiske uttalelser om hydrogen fra landets nye olje- og energiminister. Pluss: At ESG-aksjer er hot om dagen. 

Over 100 millioner NEL-aksjer byttet hender på torsdag og kursen svingte helt vilt. Da begynner man å mistenke at boblen er i ferd med å bli ferdig oppblåst. 

Aksjemarkedet verdsetter NEL til utrolige 18 milliarder kroner. Børsverdien er da omtrent lik etablerte og lønnsomme selskaper som Olav Thon Eiendomsselskap og AF Gruppen. NEL har allerede passert børsverdien til Veidekke, Frontline og Atea. 

NEL tapte 52 millioner kroner i 2017, 189 millioner i 2018 og ventes å tape 223 millioner i 2019. I tredje kvartal, som var seneste rapport fra selskapet, var tapet på 33 millioner kroner. Ifølge FactSet venter analytikerne at NEL skal tape 118 millioner kroner i år. Det er jo hyggelig, at tapene skal bli mindre.

Men småaksjonærer, så vel som enkelte proffe forvaltere og investorer, bryr seg ikke om dette. De ser på den potensielle inntjeningen på lang sikt – på veldig lang sikt. NEL er godt posisjonert hvis hydrogen blir en viktig energibærer i fremtiden – hvis. Problemet er at selv om han hever blikket, er utsiktene til hydrogen veldig uklare og NEL-estimatene må være blant Børsens mest usikre.

Det positive er at inntektene er reelle og de vokser. Fra 2018 til 2019 skal inntektene, ifølge analytikerne, øke fra 453 millioner kroner til 555 millioner kroner. Det er ikke akkurat Tesla-stil over den veksten. Men det er fra og med i år den store veksten skal komme. 

I år ventes inntektene å øke med 41 prosent til 786 millioner. I 2021 og 2022 skal inntektene bli på henholdsvis 1,1 og 1,4 milliarder kroner. Det er veksten sin, det! Analytikerne er åpenbart optimistiske.

Så la oss legge godviljen til, ta på de lange brillene og bare fokusere på 2022-estimatet. Da ventes det inntekter, som allerede nevnt, på 1,4 milliarder kroner og at NEL endelig skal bli lønnsomt med et nettoresultat på 232 millioner kroner. 

Med en børsverdi i dag på 18 milliarder kroner, prises altså NEL til 13 ganger estimerte inntekter i 2022 og 78 ganger estimert nettoresultat. 

For moro skyld kan vi sammenligne med den aksjen hele verden snakker om – Tesla. Dyr som få, og likevel bare fortsetter den å stige. Markedsverdien har kommet opp i svimlende 165 milliarder dollar, tilsvarende 1.500 milliarder kroner. 

Men NEL bør gjøre deg vel så svimmel. For Tesla prises til kun tre ganger estimerte inntekter og 43 ganger estimert nettoresultat i 2022. Og for å være helt ærlig NEL-aksjonærer, så virker også Teslas estimerte vekst og suksess noe mer troverdig enn NELs. I tillegg er altså aksjen superbillig – relativt…selvfølgelig.