+ mer
DEN ENESTE: Du finner ikke en identisk Ferrari som denne SP3JC. Foto: Ivar Engerud

Har solgt 2.000 Ferrarier – kjøpte spesialmodell

Blenheim Castle, England: John Collins er ikke som alle andre Ferrari-kunder. Han fikk bygd sin unike SP3JC i to eksemplarer – ett med høyreratt og ett med venstreratt.

Kjenner du ikke navnene John Collins og Talacrest er du ikke alene. Men det betyr samtidig at du langt fra er noen insider i Ferrari-verden. Fra Collins grunnla Talacrest i 1986 og frem til i dag har han nemlig solgt nærmere 2.000 klassiske Ferrarier. Ingen andre er i nærheten.

I særklasse

Selvsagt er Collins og hans klienter også gode kunder hos Ferrari-fabrikken. Klassikerkundene er ofte blant de som bestiller nye spesialbygg også på fabrikken. Ikke rent få av «SP»-bilene som kommer fra Ferrari går til noen av verdens fremste Ferrari-samlere, og nå har Collins fått levert et par unike biler til seg selv.

BRUTAL SKJØNNHET: John Collins har fått Ferraris designere til å tegne en bil spesielt for ham. Foto: Ivar Engerud

De har tatt plass i hans egen samling av rundt 25 nye, meget spesielle Ferrarier. I samlingen inngår to LaFerrari, en F12, en F12tdf, en 812 Superfast…du skjønner tegningen.

Tvillinger

Den første SP3JC (JC for John Collins) ble levert i fjor, kledd i hvitt med blå front, skilt av en tynn gul stripe. Den F12tdf-baserte Roadsteren hadde blitt redesignet av Ferraris egne designere med en avtagbar hardtop og flere unike detaljer etter Collins ønsker.

LEGENDE: John Collins har solgt rundt 2.000 klassiske Ferrarier på 30 år. Foto: Ivar Engerud

Da Collins mottok sin høyrerattede spesial i fjor kom han til å tenke på at det hadde vært greit med en med venstreratt også, til hans mange turer på kontinentet. Så det gikk ikke lenge før han ble enig med Ferrari om at de skulle bygge et eksemplar til, med rattet på motsatt side.

AVTAGBAR HARDTOP: Roadsteren har et tak som kan settes på hvis været krever det, eller du kan bare kjøre fortere. (1 / 4)

Detaljer som skiller

For at Collins lett skulle se forskjell, valgte han en helt annen fargekombinasjon på eksemplar nummer to. Mønsteret er det samme, men denne har fått et karosseri preget av en matt antrasittfarge med rød, blank front. Ifølge Collins er det første gang Ferrari leverer en bil med lakkombinasjon i matt og blank.

Mens motoren er hentet fra F12tdf, en 6,3-liters V12 på 769 hestekrefter, har den fått felgene fra 812 Superfast.

Motor