+ mer
SULTEN PÅ SUKSESS: Nye DBS GT Zagato ser skrubbsulten ut, men grillen har faktisk aktiv aerodynamikk for å kutte bensinforbruket når du ikke gir jernet. En twin-turbo V12 byr på over 760 HK. Alle foto: Aston Martin Foto: Aston Martin

Aston Martin DBS GT Zagato: Skreddersydd for Kina

Mens aksjekursen stuper og Aston Martin sårt trenger ekstra midler, tropper nye DBS GT Zagato opp i rødt og gull – kinesiske lykkefarger.

Skreddersømavdelingen til Rolls-Rolls har levert flerfoldige Phantom og Ghost, Dawn og Cullinan ikledd rødt skinn og pyntedetaljer i gull. Interiøret i nye Aston Martin DBS GT Zagato vitner om at slusene er åpne og alt som pyntes kan, kan nå fås i gull.

Glorete og langt fra elegant vil enkelte si, men man kan også kalle det et utstillingsvindu for håndverkerne i Gaydon. Q-avdelingen vil vise at det Bespoke og Bentley Mulliner leverer, kan de også.

IDENTITETSKRISE: Aston Martin skal ha få linjer og enkel, elegant design. Hekken fremstår visuelt støyende. Foto: Aston Martin

Nedjusterte

På veien til et ambisiøst mål om å doble salget til 14.000 biler i året innen 2022, har Aston Martin støtt på flere skjær i sjøen. Da selskapet gikk på børs i fjor var prisen 19 pund pr. aksje. Når dette skrives i midten av oktober er aksjeprisen under 4,5 pund. 

I juli fikk mange investorer sjokk, da Aston Martin nedjusterte årets salgsprognoser fra 7.250 til 6.400 biler. Takket være byggingen av en ny fabrikk i Wales, ble det notert et tap før skatt på 78,8 millioner pund. Dystert med tanke på at selskapet gikk 20,8 millioner pund i pluss året før. 

Sjefdirektør Andy Palmer ber nok til høyere makter om at den forestående SUV-en DBX vil snu trenden, slik at det nye anlegget i St Athan får ordrene og bygger 4.000 ekstra biler i året.

I september i fjor fikk vi det første glimtet av nye DBZ Centenary Collection, som feirer at Zagato (1919-2019) altså fyller 100 år. I nesten 60 år har Zagato og Aston Martin spilt på lag.

Kolleksjonen består av to biler, som kun selges sammen; nye DBS GT Zagato og allerede mye omtalte DB4 GT Zagato Continuation, som er en nøyaktig reproduksjon av den originale modellen. Det skal bygges 19 slike par. 

HÅNDVESKE: Interiøret fremstår på godt og vondt som en påkostet håndveske. Vi antar at den er litt morsommere å håndtere. Foto: Aston Martin

Eksportprisen er 6 millioner pund, drøye 70 millioner kroner. Paret ble vist sammen for første gang ved Audrain’s Newport Concours & Motor Week på Rhode Island. Den enorme grillen på den nyeste av de to bilene, vitner om at britene virkelig er sultne på suksess, og det er DBS GT Zagato som fortjener mest oppmerksomhet. 

Aldri før har vi sett detaljerte bilder av bilen, ei heller så mye gull i en offisiell Aston Martin.

18 karat

Navneskiltene på panseret og hekken setter tonen, lagd som de er av solid 18 karat gull. Lakkfargen «Supernova Red» er forbeholdt kolleksjonen, mens taket og diffusoren av karbonfiber har en høyglansfinish.

Grillen har aktiv aerodynamikk. Sannsynligvis er det spjeld som åpnes når du gir gass, og som lukkes igjen for å gi mindre luftmotstand og mindre forbruk når du kjøler roligere. Det er gullfargede alu-felger, sentermuttere og pyntelister i den nedre kanten av luftuttakene på sidene. Det røde skinninteriøret heter «Caithness Spicy Red» og Zagatos forbokstav er brodert inn som et eget mønster i setene.

Det er også mulig for første gang å spesifisere 3D-printede interiørdetaljer i tre materialer; karbonfiber, aluminium eller som avbildet, såkalt «Gold Physical Vapour Deposition».

Ifølge Aston tar det nesten 100 timer å polere og behandle de gullfargede overflatene, for å få en skikkelig skinnende finish. Bilene bygges ved Aston Martin Works i Newport Pagnell, samtlige blir levert innen nyttår.

GULL-FELG: Alu-felger med gull-finish blir ikke feil. (1 / 8)

Motor