+ mer
ENESTE HYBRID: Polestar 1 er merkets første bil og den eneste hybridbilen før de kommende blir helelektriske. Foto: Polestar

Stjernesjefen

Göteborg/Pebble Beach: Thomas Ingenlath (55) er vel den eneste designsjefen som har gått helt til topps som sjef for et bilmerke. Noe som merkes i alle deler av Polestar.

Polestar er kun to år, men allerede er produksjonsversjonen av Polestar 1 klar, Polestar 2 lansert, fabrikken i Kina er i produksjon, og et nytt hovedkvarter lyser blant grå Volvo-bygg på Torslanda.

EVERY INCH A DESIGNER: Polestar-sjef Thomas Ingenlath lever verdiene til selskapet med moderne minimalisme helt til sin elegante fremtoning. Foto: Ivar Engerud

– Polestar betyr jo ledestjerne, og vi følte at når vi først skulle få et hovedkontor midt inne på Volvo campus var det naturlig å markere det med moderne, minimalistisk arkitektur som speiler våre verdier for bilene. Selve bygningsstrukturen hadde mye innvendig som kunne brukes videre, men vi valgte å gjøre hele bygget til en kube med en fasade som lyste opp i landskapet, forteller Ingenlath.

Lang karriere mot toppen

Ingenlath er vel den eneste designsjefen i dagens bilindustri som har gått helt til topps og blitt sjef for et bilmerke, selv om han nødig skryter av det. Bevisst design preger da også alt fra bilene til den nye Polestar-fabrikken i Kina og tilsynelatende små detaljer i det nye lysende kontorbygget.

Lyser opp gjør også Ingenlath selv. Kledd i sin sylskarpe, sennepsgule favorittdress med sorte knapper, sort skjorte og sorte sko oser stil og autoritet. «Every inch a designer» som engelskmennene sier.

Tyskeren har både businessutdannelse og designutdannelse fra Royal College of Art i London på slutten av 1980-tallet. Karrieren tok av i Volkswagen Group, hvor han jobbet for Audi før han ble sjef for eksteriørdesign for Volkswagen, sjefsdesigner for Skoda og leder for Volkswagen Design Center i Potsdam.

Til Volvo ble han hentet i for å overta stillingen som designsjef for Volvo etter Peter Horbury i juli 2012.

Rask utvikling

Der ventet oppgaven med å gi hele Volvo-rangen en designmessig overhaling, og Ingenlath var ikke sen om å signalisere hvor han ville. I løpet av sine to første år i Volvo rakk Ingenlath og hans talentfulle team å designe selskapets konseptbiltrilogi: Concept Coupé, Concept XC Coupé og Concept Estate.

– Konseptbilene er en melding om hvordan selskapet tenker om framtiden. Bilene er en kontinuerlig referanse for oss i produksjonen av våre kommende bilmodeller innen ulike personbilklasser.

Alle de nye Volvo-modellene som har kommet siden den nye XC90 bærer Ingenlaths signatur, men han hadde mer «inne» enn bare Volvo, og dermed kom ideen om å utvikle Polestar (navnet på et performanceselskap Volvo hadde kjøpt) til et eget elbilmerke.

DESIGNDETALJER: Thomas Ingenlath viser Volvo-sjefen detaljer i interiøret på den nye Polestar 1. Foto: Ivar Engerud

Flying start

Polestar er en del av Volvo Car Group som igjen eies av kinesiske Geely, og morselskapet har aktivt applaudert oppstarten av det nye merket og spyttet inn det nødvendige antall milliarder som skal til for å få merket opp og stå. Seks milliarder kroner er et tall som verserer. Med Ingenlath som leder og kreativ inspirasjon, velsignet av Volvo-sjef Håkan Samuelsson.

– Som en del av Volvo har vi all den erfaring de har bygd opp gjennom mer enn 90 års drift, og vi har ingen planer om å forsøke å revolusjonere den produksjonskunnskapen de og industrien generelt har bygd opp. Det er noe de kan, sier Ingenlath med ettertrykk og et aldri så lite spark til Tesla-sjef Elon Musks visjoner om roboter som skal gå så fort at øyet knapt kan greie å følge med. 

Elektrisk ledestjerne

– Polestar skal være Volvo Car Groups fremste på elektrifisering. Alle fremtidige modeller fra Polestar 2 og fremover blir helelektriske. Polestar 1 er basert på Volvos skalerbare plattformarkitektur SPA, men 50 prosent er nytt og spesialtilpasset en hybrid drivlinje utviklet av Polestars ingeniører.

Prototypen på Polestar 1 møtte vi sammen med Ingenlath første gang for vel et år siden på Pebble Beach da den debuterte offentlig i produksjonsversjon. Likheten med hans første Volvo Concept Coupé er mer enn tilfeldig. Den er en nærmest identisk design av det hyllede konseptet fra 2013.

– Vi skjuler ikke at vi er en del av Volvo. Det er noe vi er stolt av, og derfor var det helt naturlig å markere Polestar på kartet med denne fantastiske bilen. Noen vil sikkert kunne finner grunner til at det er feil, men vi fant mange flere gode grunner til å gjøre det.

FØDSELSHJELPER: Volvo-ressursene på design- og utviklingssiden har vært avgjørende for en rask oppstart, ikke minst takket være samarbeidet mellom Volvo Car Group-sjef Håkan Samuelsson og Polestar-sjef Thomas Ingenlath. (1 / 4)

Design til toppen

Som sagt er det ikke helt vanlig at en designer blir en hands-on administrerende direktør, men Ingenlath har vært med å konseptualisere og utvikle Polestar helt fra starten.

– Jeg ønsket å være med å utvikle et nytt elektrisk bilmerke på flere måter enn bare design. Det var en stor utfordring, men samtidig svært inspirerende. I dag jobber ikke designerne bare med utseendet på bilene. Vi involveres i merkevarebygging, engineering, produksjon, markedsføring og andre deler av virksomheten på en helt annen måte enn tidligere.

– Kreativitet, visualisering og evne til å overbevise en organisasjon om hvilken retning vi skal gå er noe en designer jobber med hele tiden. Businessbeslutninger i bilverden kan ikke bare tas med økonomisk dokumentasjon, du må ha med magefølelsen også. Håkan (Samuelsson) er ingen designer, men han vil ikke gi godkjenning til et prosjekt han bare ser at tallene stemmer for. Han må se fysisk noe han tror på. Jeg tror designere er bedre rustet til å bli toppsjefer enn noen gang.

Motor