TETTPAKKET: Det er tett mellom godbitene i BMW Group Classic-lageret. Foto: Ivar Engerud

Fra kybernetikk til klassikere

München, Tyskland: Håkon Gabriel Tjaum har jobbet lenge innen utvikling på datasiden hos BMW i München. Men da en lederjobb i klassikerdivisjonen ble ledig ble lysten for stor.

– Da jobben som leder for restaureringsvirksomheten og internasjonalt salg kom opp, turte jeg ikke søke stillingen, smiler Håkon Gabriel Tjaum mens vi ser ut over Europas nok fineste bilutstilling ved Comosjøen, hvor BMW hvert år er verter for de fineste klassikerne og nye konseptbilene.

FORNØYD: Ikke rart han smiler, Håkon Gabriel Tjaum, etter å ha fått jobb i ledelsen av BMW Group Classic. Foto: Ivar Engerud

Det er mer enn ti år siden det var noen norsk bil på Concorso d’Eleganza Villa d’Este. Så det er langt mellom nordmenn eller folk med norsk tilknytning annet enn en stadig økende norsk tilskuerkontingent.

Fra utvikling til klassikere

Desto hyggeligere var det derfor å møte en nordmann blant arrangørene fra BMW Group Classic. Håkon Gabriel Tjaum fra Klepp på Jæren har mange år bak seg i forskning og utvikling i BMW i München.

TOPP VERKSTED: BMW Group Classic har også verksted for deres egne og kunders klassiske motorsykler. Foto: Ivar Engerud

– Jeg hadde hele tiden fulgt med på BMW Classic-virksomheten og sett på de stillingene som ble ledige der, men det var ikke noen som passet med min bakgrunn. Det var mest mekanikere, arkivjobber og slikt. Men da denne jobben kom opp i fjor sommer ble lysten alt for stor. Jeg har alltid skrudd bil siden jeg var guttunge

– Problemet mitt var at ingen ting på CV-en min har noe med klassikere å gjøre, så hvis jeg søkte ville sikkert bare personalavdelingen tro at jeg hadde trykt feil på søknaden og forkaste den. Så jeg sendte en mail til ledelsen i Classic og ba om å få et møte hvor jeg kunne presentere meg, og så gikk det slag i slag inntil jeg møtte selve toppsjefen for BMW Group Classic, Ulrich Knieps (de har kuttet Dr.-titlene i BMW nå). Jeg fikk jobben blant veldig mange søkere og begynte nå i april.

FRA HOBBY TIL JOBB: Håkon Gabriel Tjaum har alltid vært entusiastisk opptatt av å skru på biler privat, selv om jobben har vært innen elektronikk og data. Foto: Ivar Engerud

Tjaum ankommer – naturlig nok – Villa d’Este i en 507 fra BMW-samlingen, modellen som er BMWs stolthet fra 1950-tallet (selv om den holdt på å velte hele selskapet den gang).

Fra mekanikk til kybernetikk

Teknikk har alltid interessert Tjaum, og da han var ferdig med videregående tidlig på 1990-tallet, gikk veien videre med elektronikkstudier og ingeniøreksamen innen kybernetikk og telematikk på Høgskolen i Stavanger.

Er du ikke helt klar over hva kybernetikk er, så er ikke det så rart, men det er læren om styremekanismer og styringsproblemer Kybernetikk er referanseramme for moderne datavitenskap og de mange elektronikksystemene som finner veien inn i bilene.

– Jeg jobbet noen år hos Compac i Oslo og München på Europa-kontoret etter studiene, men da Compac ble kjøpt opp av Hewlett-Packard ble jobben min sentralisert til USA. Jeg fikk tilbud om å flytte til California, men da jeg sa nei, ble jeg fristilt på dagen i 1998.

– Etter noe jobbsøking fikk jeg tilbud hos BMW via noen kontakter. De var ute etter kompetanse innen fjerntjenester som e-call, nødanrop og fjernstyring av visse funksjoner i bilene, som var blitt spesielt aktuelt i det amerikanske markedet. Der passet min telematikk-kompetanse inn, så jeg jobbet med det i fire år.

Det var i pionertiden for slike fjerntjenester, men det var egentlig ikke så komplisert eller utfordrende, så Håkon gikk videre til arbeid med ECU (Electronic Control Unit) et par år før han fikk tilbud om en stilling som audioarkitekt. Siden han også er lydfreak, så passet det godt med interessen, og de tre neste årene jobbet han med lydbildet og lydanleggene i bilene.

MINI MED SOLTAK: Webastos egen klassiske Mini med demosoltak er til salgs. Foto: Ivar Engerud

Fra BMW til Audi og tilbake

– Jeg jobbet hele tiden som innleid konsulent til BMW, men i 2008 ble jeg leid ut til Audi, hvor de hadde store problemer med utviklingen av sin e-drive-funksjon. Etter et år ville BMW ha meg tilbake til audiodelen, for det hadde stoppet opp etter jeg dro.

Og i 2010 gikk turen tilbake til BMW, men da som fast ansatt direkte hos bilprodusenten, og siden har han vært der innen forskning og utvikling. De seneste årene innen autonomi og systemutvikling med tidshorisont mer enn fem år frem i tid. Hva skal bilen være og hvilken teknologi skal man satse på, hvilke muligheter ligger i ulike systemer og muligheter for systemlæring etc.

SKJER NOE HELE TIDEN: Bilene i BMW-samlingen brukes aktivt og stilles ut i ulike sammenhenger, så det er nok å gjøre på alle fronter for Tjaum. Foto: Ivar Engerud

Fra fremtid til fortid

Helt til altså denne jobben dukket opp i fjor sommer, da entusiastgenet slo til for fullt.

– Interessen har som sagt vært der fra guttedagene, og på begynnelsen av 2000-tallet hadde jeg leid meg en garasje på 100 kvadratmeter hvor jeg hadde tre biler og et dusin motorsykler jeg skrudde på på fritiden. Så jeg hadde jo det å vise til, men ingen formelle ting som knyttet meg til klassiske biler og kompetansen på det.

Men den varierte tekniske bakgrunnen, sammen med entusiasmen og Håkons positive innstilling tiltalte nok BMW-ledelsen, som ga jobben til nordmannen i konkurranse med en hop tyskere.

EKSKLUSIVT BESØK: Den dagen vi var innom kom Elvis sin gamle 507 tilbake fra en utstilling og skulle inn på lageret igjen. Foto: Ivar Engerud

Tjaum fikk stillingen, som blant annet omfatter ledelse av restaureringsvirksomheten og handel med klassiske BMW på det internasjonale markedet, både for kunder og BMW selv, hvis det er spesielle biler de mangler i samlingen i München.

– Jeg skal være en ambassadør for BMW i entusiastkretser. Jeg er ikke ansvarlig for å kose med klubber, forhandlere eller innkjøpere. Det handler om fokus på den lidenskapen entusiaster har felles og overfor potensielle klienter.

Stort verksted

– Hvis en person ønsker en rød 507 hjelper vi ham med å skaffe én. Det er kanskje 2-3 eiere der ute som kan være interessert i å selge, så da tar vi kontakt og hører, meget diskret og rolig hvordan situasjonen er. Min oppgave er ikke å pushe hverken kjøp eller salg, men å fasilitere lidenskapen mellom folk.

– Har en kunde lyst til å kjøre Mille Miglia i sin 328 hjelper vi ham med det og å tilpasse bilen til et såpass langt og strevsomt rally. Det kan gå på alt fra tilpasning av stoler til en god sitteposisjon og til full teknisk gjennomgang før løpet.

BMW Classics nye lokaler er i det første motorverkstedet BMW hadde i München er nyoppusset og tilpasset formålet med store arkiver, verksted og deler av bilsamlingen lagre.

– Verkstedet har rundt 25 mekanikere, og her gjør vi jobber både for kunder og interne prosjekter. Til enhver tid har vi 10 – 15 helrestaureringer på gang og et tilsvarende antall mindre servicejobber. Kapasiteten er egentlig sprengt, så vi ser på muligheter for utvidelse og påbygging av et showroom på tomta, sier Håkon mens vi beveger oss rundt på det imponerende anlegget hvor historien sitter i veggene.

BMW-KLINIKKEN: Drømmebilene er tett i det klinisk rene verkstedet. (1 / 7)

Entusiastjobb

– Det er fantastisk å kjøre inn porten her hver dag å vite at du kan jobbe med det du elsker og attpåtil få betalt for det. Det er så spennende med alle de fantastiske bilene vi har av alle årganger og typer, menneskene en kommer i kontakt med og alle de utrolige arrangementene vi er med på. Det er fantastisk å møte «viktige» mennesker som blir som guttunger i kontakt med disse ikonene.

Tjaum peker på en grønn BMW tilhørende en tysk doktor med blant annet pizzaprodukter du finner i frysedisker i norske dagligvarebutikker.

– Han skal ha alle bilene sine i akkurat den grønnfargen. Og her er Webastos demonstrasjons-Mini med deres soltak. Du kan få kjøpt den…eller denne perfekte og noe oppgradert BMW 507 Roadster …for 2,6 millioner euro.

Ikke rart 46 år gamle Håkon Gabriel Tjaum trives i BMWs klassiske godtebutikk!

– Jeg har roet ned litt med min egen samling nå etter at jeg ble gift og har fått to barn og bygd hus i Augsburg. Nå har jeg redusert til én bil, en 1980 Mini Clubman Estate…original eneiersbil fra Italia…og så er motorsykkelsamlingen nede i ni stykker…

VAKKER VERKSTEDKØ: Det er ikke akkurat dagens modeller som venter på service på dette verkstedet. Foto: Ivar Engerud