LEKKER: En 1954 Ferrari 250 Europa GT med Coupé-karosseri av Pinin Farina er aldri feil. Spesielt ikke kledd i de originale blå- og gråfargene. Foto: RM Sotheby’s

Dette Ferrari-salget gikk ikke helt etter planen

Når en ikke får solgt sin Ferrari-klassiker til tross for flere forsøk, kan det eneste som nytter være å ta kostbare grep og la det stå til.

«Totalt sett krever bilen litt mer enn fortsatt service og polering for å fremstå perfekt på en ny utstilling. Kanskje kan noen også falle for fristelsen til å lakkere den om til den nydelige originalfargen».

Det kunne du lese på slutten av omtalen av denne 1954 Ferrari 250 Europa GT Coupé by Pinin Farina (0377GT) i RM Sotheby’s auksjonskatalog til Monterey-auksjonen i 2017. Den burgunderrøde Ferrari-klassikeren er den 11. av totalt kun 43 bygde eksemplarer av 250 Europa GT.

FERRARI SKAL VÆRE RØD: På 1980- og 1990-tallet var det nærmest vedtatt at Ferrari skulle være røde, uansett. Slik var den da den ble forsøkt solgt for over to millioner dollar i 2017. Foto: RM Sotheby’s

Usolgt

Estimatet lå på heftige 2,0 til 2,8 millioner dollar, og man håpet det skulle være kjøpere der til en av de virkelig tidlige Ferrari-eksemplarene. Allerede tre år tidligere hadde en tilsvarende modell (0305EU) blitt solgt for 2,75 millioner dollar, og samme vår hadde en annen (0389GT) gått for 2,2 millioner dollar, så estimatet ble vurdert å være innenfor av både selger og auksjonsselskapet.

Men der tok de feil. Den summen var det ingen som var i nærheten av å være villig til å betale. Høyeste bud den kvelden for drøyt to år siden sluttet på 1,6 millioner dollar.

Risikosport

Å selge bil på auksjon, uansett om du har minstepris eller ikke, er risikosport. Kostnadene er der uansett, og det kan bli en kostbar affære bare å transportere objektet til og fra auksjonen, pluss alt auksjonsselskapet skal ha uansett utfall.

Og uten minstepris risikerer du jo en pris langt under forventningene, slik at du ikke kan gjøre noe, bortsett fra å kjøpe bilen selv. Men da sitter du jo med både selgers og kjøpers salær…

TILBAKE TIL ORIGINALEN: Eieren av denne 1954 Ferrari 250 Europa GT har fått den lakkert om i de originale fargene for så å forsøke å selge den igjen i Scottsdale. Denne gang er minsteprisen senket til 1,5 millioner dollar. Foto: RM Sotheby’s

På’n igjen

Hva eieren Todd Morici måtte betale av kostnader for å entre den i auksjonen og frakte den hjem igjen fra Monterey aner vi ikke. Nå skal han imidlertid prøve å selge bilen på nytt i Scottsdale neste uke.

I mellomtiden har han selv tatt jobben (les: kostnadene) med omlakkering fra den uoriginale, men på 1990-tallet svært så populære burgunderrøde fargen, til den korrekte fargekombinasjonen. Da den var ny, ble den nemlig lakkert i en lekker kombinasjon av Azzurro (havblå) med Grigio (grått) tak.

Så får markedet igjen bestemme om eierens forventninger kan innfris denne gang.

Hva han forventer nå? 1,5 til 1,7 millioner dollar, etter sikkert å ha brukt opp mot 100.000 dollar på forvandlingen. Det er tallenes klare tale i klassikermarkedet.

Det er mulig han angrer på at han ikke godtok budet på 1,6 millioner dollar i 2017, men han har sikkert hatt grei fortjeneste uansett. For Todd Morici har eid bilen siden tidlig på 1990-tallet.