+ mer
HEFTIG: Norske Zyrus Engineering står bak et brutalt tospann, den kraftigste er basert på allerede mektige Lamborghini Huracán Super Trofeo LP 640-2. Foto: Even Mellum/Mellum Media

Nordmenn bak Lamborghini med monstermotor

Nannestad-bedriften Zyrus står bak Lamborghini med 1.200 hestekrefter.

Publisert 28. jan. 2020 kl. 10.55
Oppdatert 21. okt. 2020 klokken 15.49
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 639 ord

Norske Zyrus Engineering står bak et brutalt tospann, den kraftigste er basert på allerede mektige Lamborghini Huracán Super Trofeo LP 640-2.

Med en ny karosseripakke i karbonfiber, testet i vindtunnel og formet deretter, samt en egen twin-turbo-løsning, hentes det ut 1.200 hestekrefter fra den originale 5,2-liters V10-motoren til Lamborghini.

Norsk bilhistorie

Produsenten kaller det «et unikt stykke norsk bilhistorie», ettersom «ingen har tidligere produsert en custom-Huracán utelukkende med banekjøring som formål.» Zyrus har truffet blink. Hyper- og superbil-blogger Tim Burton, bedre kjent som Shmee150, har testet bilen på Dubai Autodrome.

Bilen som bygges komplett ferdig på verkstedet i Nannestad har mer enn 500 nye komponenter, inkludert Öhlins understell, Motec ECU, Xtrac sekvensiell girkasse, Inconel- manifolder, eksossystem av titan og et futuristisk CNC-frest ratt.

Dyrest på Finn

Selskapet som frontes av Radni Molhampour, byr altså på to modeller; LP 1200 og LP 900. Ønsker du å kjøre på offentlig vei, må du klare deg med 900 hester og EU-godkjente Zyrus LP 900. Denne er basert på Lamborghini Huracán Performante og koster 9.270.000 kroner. Det gjør nykommeren til den desidert dyreste bilen til salgs på Finn.no.

Til sammenligning merker vi oss at en Ferrari 250 GT 2+2 fra 1960 er til salgs for 8.150.000 kroner, mens den tidligere omtalte Aston Martin DB6 Vantage som opprinnelig var eid av Petter CG. Sundt, er avertert til seks blanke millioner kroner. En fabrikkbygd 2018-modell Lamborghini Aventador S Roadster til 5.490.000 kroner, blir nærmest «billig» i forhold.

Eget pit-crew

LP 1200 beskrives som en «track day»-bil og løpsbil, som kun kan godkjennes for offentlig vei i Storbritannia, Midtøsten, Japan og USA. Eksportprisen er 6,8 millioner kroner, eller 8,5 millioner kroner med merverdiavgiften inkludert. Det er også mulig å kjøpe seg skreddersydd bane-assistanse, som består av egne mekanikere, service-crew, transport og førerutvikling.

– Prosjektet ble startet for 28 måneder siden, og er en videreutvikling fra deltakelse i Gatebil Xtreme. Vi har kjørt de originale versjonene av Lamborghiniene i to sesonger, og mente at det ikke var godt nok. Vår visjon er å lage de ultimate Lamborghini Huracán-ene, som kun har «performance» i fokus og ikke alt mulig annet dill og utstyr, forteller Radni Molhampour.

Gjengen gjestet Nürburgring Nordschleife i oktober i fjor, i håp om å sette ny banerekord for Lamborghinier. Det regnet de tre dagene satt av til besøket, og det ble med tanken. Til våren blir det et nytt rekordforsøk. 

Målet er å bli den raskeste Lamborghinien rundt banen, under den årlige farstfesten Gran Turismo King of the Nürburgring 2020, som varer fra 24.-26. mai.

På turné

Siden desember har Zyrus LP 1200 vært på promoturné i Midtøsten, inkludert testing på Yas Marina i Abu Dhabi. Den britiske racerkjøreren Oliver Webb er testsjåfør for Zyrus og den lokale super- og hyperbil-produsenten W Motors. I februar-mars ventes bilen vist i England.

– Hvem kjøper biler som dette?

– Det er nok den øverste kjøpegruppen som ikke har problemer med midler, og har alt annet. Bilen har en høy prisklasse, men den er unik også i forhold til andre Lamborghini-bygg i utlandet, sier Molhampour.

Estimert byggetid pr. bil er åtte måneder. Når vi spør hva navnet Zyrus betyr, får vi et langt svar på engelsk, som handler om å feire individualitet og å applaudere de som tar sjansen til å gjøre ting på sin måte. Zyrus Engineering har til gangs lagd en Huracán utenom det vanlige.

– Hvilken av de to utgavene vil selge mest, og hvor mange tror dere det blir bygd?

– Vi håper på å selge 10-12 biler, men hvilken versjon er vanskelig å si. Gateversjonen ser ut til å bli mest populær, men det er fortsatt tidlig. Vi har fått mange interessenter, men ingen kontrakter er signert ennå. Det dreier seg om store beløp, og slikt tar litt tid, sier Molhampour.

Bilen på disse bildene står for øyeblikket i Dubai, før den skal vises i Kuwait, Qatar og Oman.