+ mer
RACING DNA: Hekkspoileren er hentet fra 570S GT4, men nye 620R er også tiltenkt offentlig vei. Foto: McLaren

Full sirkel fra McLaren

McLarens nye gategodkjente modell 620R er basert på racerbilen 570S GT4, som igjen er basert på landeveiskongen 570S.

Sportsbilprodusenter og markedsavdelingene deres elsker å selge «gategodkjente racerbiler», for å vise at de mener alvor. McLarens første Formel 1-løp fant sted allerede i 1966, og nye 620R har sitt på det tørre.

KURSES: Inkludert i prisen er profesjonell kursing på bane i regi av McLaren. Foto: McLaren

Gateraceren er basert på 570S GT4 som har sitt eget mesterskap kalt Pure McLaren GT Series, myntet på både nybegynnere og mer erfarne racingentusiaster.

0-100 på 2,9 sekunder

Midtskips i 620R har vi den velkjente 3,8-liters twin-turbo V8-motoren som er en gjenganger i den moderne porteføljen. Uten GT4-restriksjoner er effekten skrudd opp til 620 HK, mens dreiemomentet er 620 Nm. Med syvtrinns dobbelclutch automatgirkasse går 0 til 100 km/t unna på 2,9 sekunder, mens fra 0 til 200 km/t tar 8,1 sekunder. Tørrvekten er 1.282 kilo, med bensin og øvrige væsker fylt opp er matchvekten 1.386 kilo. Toppfarten er 322 km/t.

EGET MESTERSKAP: 620R er basert på 570S GT4 som har et eget mesterskap, Pure McLaren GT Series. Foto: McLaren

Nykommeren er utstyrt med toveis justerbare coilover-dempere, som byr på 32 «klikk» med finjusteringer på hvert hjørne. Demperne er seks kilo lettere enn standarddemperne i Sports Series. Det er karbonkeramiske skivebremser, 390 millimeter fremme og 380 millimeter bak.

Bilen er utstyrt med halvglatte Pirelli P Zero Trofeo R dekk, men på bane anbefales det glatte motorsport-dekk fra Pirelli som har en kontaktflate som er åtte prosent større enn på gatebilen. Det er første gang en gategodkjent bil med 19-tommers felger foran og 20-tommere bak er bygd for å kunne bruke «slicks», uten at man må foreta mekaniske grep utover å bytte dekk.

Kjørekurs inkludert

Den justerbare hekkspoileren er hentet rett fra 570S GT4. Den kan heves 32 centimeter for å øke marktrykket, som på det meste er 185 kilo, uten å skape for mye luftmotstand. Telemetri er standard og vises på en syv-tommers infotainment-skjerm midt på dashbordet.

KJENT: 570S ble vist i New York i 2015, bygges stadig. Ganske enkelt fordi det er en glimrende sportsbil. Foto: McLaren

Det skal bygges kun 350 eksemplarer, samtlige er nummerert med unike plaketter i bilene. 620R fås i tre farger; McLaren Orange, Sicilia White og Onyx Black.

Prisen er 250.000 pund, drøye tre millioner kroner før avgifter er medregnet. Inkludert i prisen er kjørekurset Pure McLaren Track Day, som lar deg bli kjent med bilen på bane med profesjonell kursing fra fabrikken.

Motor