FUKTIG PREMIERE: Freddie Kruggers Bentley-prosjekt ble snikvist på Zoute Grand Prix i oktober, da regnet forhindret en luftetur. Bilen har overhodet ikke tak. Foto: Ivar Engerud

Belgisk Bentley-hyllest

Zoute, Belgia: Freddie Krugger har lenge vært blant verdens fremste motorsykkelbyggere, men i fjor bygde han en vill tolkning av en legendarisk Bentley.

– Jeg har et fullstendig utrolig og sprøtt prosjekt på gang, sa Freddie Krugger med et lurt smil forrige gang vi møttes.

Hva det var ville han (selvsagt) ikke ut med. Men med erfaring fra hva denne meget hyggelige belgiske MC-byggeren har gjennomført de seneste 12-15 årene var vi ikke i tvil om at det ville bli noe spektakulært og uhyre gjennomført. Men at det skulle være en bil, det var vi ikke forberedt på.

Verdensmester

Freddie Krugger Custom Bentley Foto: Ivar Engerud

I 2010 vant Krugger kåringen av verdens fremste customsykkel på motorsykkeltreffet Sturgis i USA, for øvrig med en basiskonstruksjon patentert av nordmannen Peer Toftner. Da hadde han allerede vunnet europamesterskapet i MC-bygging noen år tidligere og vært på pallen i VM.

Krugger har etablert seg blant de store på MC-byggerfronten på begge sider av Atlanteren, men nå ønsket han nye utfordringer, ikke minst å utfordre grenseland mellom bil og MC, både i formspråk og detaljer.

Tre års prosjekt

– Den ligger i spenningsfeltet mellom mysterium og magi, mellom fortid og fremtid, en drøm som er blitt virkelighet, sier Krugger når han skal beskrive kreasjonen som ble snikvist på Zoute Grand Prix på den belgiske kysten sist høst før debuten på Brussel Motor Show nå i vinter.

Den ligger i spenningsfeltet mellom mysterium og magi, mellom fortid og fremtid
Freddie Krugger

Det var François Fornieri og André Dupont som bestilte bilen tilbake i 2017, og de utfordret Krugger til å tenke helt utenfor boksen og komme opp med noe 100 prosent unikt som likevel var typisk Krugger.

Kreativ kraft

Krugger har alltid utfordret konvensjoner til både proporsjoner og detaljer med sine tohjulsbygg, og dette Bentley-baserte bygget lar seg heller ikke stilmessig plassere så lett. Ikke noe minner om noe vi har sett tidligere.

ENSETER: Bilen er en enseters speedster med midtmotor. Foto: Ivar Engerud

Selvsagt har Krugger latt seg inspirere, denne gang er det Bentleys klassiske racerbiler fra det sene 1920-tallet sier han, men du skal lete lenge etter lettvinte retrotolkninger på den enseters speedsteren som har en 6-liters Bentley W12 på 750 hestekrefter i hekken.

Visuelle høydepunkter

Hvordan den 1.250 kilogram tunge strømlinjebilen oppfører seg på veien har vi ingen aning om, men den er så full av kreative og annerledes løsninger at det holder lenge å se på den, som moderne kunst.

«Retrofuturisme» kaller Krugger det når han lar seg inspirere av fortiden, men prøver å overføre disse detaljene til fremtiden. Se for eksempel på hjulene som er helt innkapslet i frittstående skjermer til hvert hjul. Hvor så du noe slikt sist?

SPESIELL FRONT: Freddie Krugger titter nok til historien, men han har definitivt sin egen tolkning av den, og han plasserer den gjerne i fremtiden. (1 / 7)

Håndbygd mesterverk

Som for hans tidligere motorsykkelbygg er hele prosjektet tegnet og håndbygd av Krugger selv. Alle komponentene er tilpasset og bygd, nærmest som en personlig besettelse for at ingen skal kunne si at de har sett det før.

Vi har sett mye, fra alle tidsaldre, men aldri noe lignende Freddie Kruggers seneste kreasjon.