Blek spenning

ISA Yachts har to 45 metere under bygging. Eksteriøret er avansert. Interiøret i den første yachten minner litt om et sykehus piffet opp med moderne kunst.

MYE PLASS UTE: Den nye ISA-modellen på 45 meter har rommelig akterdekk og brodekk og eieren har egen uteplass på fordekket. Foto: Pål Silberg
Motor

Det italienske verftet i Ancona har slitt. Med nye eiere som har kapital og er proffe på skipsbygging og teknologi og med Granturismo-modellene designet av Enrico Gobbi, har verftet fått en ny vind i seilene.

Felles plattform

De oppsiktsvekkende klumpete, men voluminøse Extra-modellene, har også bidratt til at det går bedre for ISA. ISA pumper ut de små Extra-båtene i glassfiber på løpende bånd. Den store modellen, som vil bli produsert i aluminium, er det foreløpig ingen som har bestilt.

De to GT-yachtene verftet har under bygging skal leveres i 2020 og 2021. Begge er 45 meter lange og deler den samme tekniske plattformen. Det vil si to motorer som gir en marsjfart på 14,5 knop og en rekkevidde på 3.800 nautiske mil. Om bord er det plass til ti gjester fordelt på lugarer i forskjellige størrelser. Det er også rom til et mannskap på maks syv personer i forskipet.

TRIMROM: Bak de sotete førene i hekken er det rimrom. Lettbåt og vannleker har garasje i sidene på yachten. Foto: Pål Silberg

Fiffige løsninger

Enrico Gobbi har designet en stilren og moderne yacht som har noen fiffigheter. Utenfor eierlugaren på hoveddekket er det faste balkonger. Eieren kan bruke utgangen via balkongene eller en dør i selve lugaren til å komme ut på fordekket. Her er det en utvidet portugisisk bro i forkant av styrehuset og god plass nede på selve dekket. Begge steder kan mannskapet rigge til behagelige og usjenerte sittegrupper.

ELEGANT PROFIL: Rett baug og lang vannlinjelengde gir god driftsøkonomi. Yachten har en rekkevidde som er nok til å krysse Atlanterhavet. Foto: Pål Silberg

Like begeistret er vi ikke for salongløsningen på hoveddekket. Salongen virker trang, og den har ikke de enorme vindusflatene som nærmest er obligatorisk i våre dager. Skyvedøren som forbinder salongen med akterdekket, er heller i overdådig stor. På akterdekket er det imidlertid plass til svømmebasseng og fra akterdekket går det trapper ned til badeplattformen. Innenfor badeplattformen, bak dører i sotet glass, får den første 45-meteren trimrom. Lettbåten og vannleker lagres i rom på siden av yachten.

VASKET: Teak og eik er behandlet slik at det nesten ikke er mulig å se forskjell på gulv og vegger. (1 / 2)
MODERNE KUNST: De fargete panelene i spisestuen er kunstverk som eieren har bestilt. Foto: Pål Silberg

250 millioner kroner

Luca Dini har, basert på in-put fra kjøperen, designet interiøret om bord i 2020-modellen. Med vasket og bleket eik på veggene og teak som er behandlet på den samme måten, på gulvene, er interiøret lyst og ganske intetsigende. Kontrastene består i litt stålpynt i takene, enkelt glanslakkete paneler og moderne kunst.

Hva ISA forlanger for en 45 meter i Granturismo-serien vet vi ikke, men et rimelig trygt anslag fra vår side er et sted rundt 250 millioner kroner.

FUNKSJONELT VOLUM: Extra-modellene til det italienske verftet, her representert ved en 86-foter, har stort lukket volum. Foto: Pål Silberg
Motor