+ mer
BEIST: Lamborghinis nye hybridbil heter Sián FKP 37. Foto: Dreamstime

– Kundene er ikke klare for elbiler

Det sier Lamborghinis toppsjef. 

De siste månedene har vært blant de tøffeste noensinne for bilprodusenter verden over. Flere produsenter melder om produksjon- og salgsfall på hele 30 prosent.

Også produksjonen av super- og hyperbilene hos Lamborghini har måttet stoppe på grunn av coronakrisen. Det italienske bilmerket har nylig lansert en ny hybridmodell: Lamborghini Sián FKP 37.

Den selvpustende V12-eren leverer elleville 808 ponnier under panseret. Vil du kjøre et eksemplar av det nye beistet til Lamborghini, må du ut med den nette sum av 34,7 millioner kroner.

Det store spørsmålet er imidlertid når italienerne vil produsere sin første helektriske bil.

– Det er for tidlig med helelektrisk. Det blir prematurt for oss, sier Stefano Domenicali, adm. direktør i Lamborghini. 

Domenicali understreker at V12ere og selvpustende motorer er Lamborghinis hjerte, og at de ikke vil gå bort fra dette.

– Kundene våre vil ha hybridbiler, så det er veien vi går i første omgang, sier direktøren og henviser til Sián Roadster-modellen som akkurat ble lansert.

HYBRID: Den nye bilen henter krefter fra både bensin- og elektrisk motor. Foto: Dreamstime

Det verserer rykter om at Volkswagen vil gjøre forandringer i konsernet og flytte Lamborghini over til Porsche, for å kutte kostnader.

Volkswagen eier også Audi, som igjen eier Ducati, så det kan se ut som at Volkswagen ønsker å strømlinjeforme superbilproduksjonen mer med endringen.

– Jeg kan ikke utdype noe mer enn Volkswagen har gjort. Vi kommer uansett til å produsere kvalitet i mange år fremover, sier Domenicali. 

Volkswagen-aksjen har falt 16,7 prosent hittil i år på børsen i Frankfurt. De siste tre månedene har den imidlertid hentet inn noe av tapene, og er opp 12,6 prosent.

Se hele intervjuet i videovinduet midt i saken. 

Motor
Nyheter
Børs