Fransk konfekt

Utseendet er nytt og spennende, innmaten er mer kjent materiale. Citroën lanserer ë-C4 som en crossover med litt SUV-krydder.

MED SKJE: Panseret kan se ut som det ble designet med en diger skje, der noen har forsynt seg med en bit på hver side. På pressebrifingen brukte de uttrykk som negativt rom og skyggestruktur, noe som høres mye mer imponerende ut. Foto: Citroën
Motor

Bilkjøp handler ofte om smak, like mye som pris og nytteverdi. Citroën presenterte nylig ë-C4, og den kan kanskje tolkes som en ny konfektbit med samme fyll som de andre i esken. Fra før har vi stiftet bekjentskap med Peugeot e-2008, e-208 og DS3 Sportback E-tense, og nå er det Citroën som har kledd opp den delte plattformen. 

EL I SOLNEDGANG: Utvalget av elektriske biler blir stadig større, og siste tilskudd fra PSA-gruppen er Citroën ë-C4. Den lave solen på bildet fremhever de mange linjene og kurvene på bilen, og helheten ser i grunn ganske tøff ut. Foto: Citroën

Bare for å ta de offisielle tallene først, batteriet er fremdeles på 50 kWh, effekten er 100 kW, og dreiemomentet er 260 Nm. Stående sprint skal være avklart på 9,7 sekunder og den som ønsker å kjøre fortere enn 150 km/t må ta sikte på andre befordringsmidler. Bilen skal kunne ta 100 kW ladespenning, noe som ifølge Citroën øker kapasiteten til 80 prosent på en halv time. Med smekk fullt batteri oppgis rekkefølgen til 350 km WLTP, og det er godkjent.

Tekniske data

ModellCitroen ë-C4
MotorElektrisk
Effekt100 kW / 260 Nm
Batteri50 kWh
Rekkevidde350 km WLTP
Maks ladespenning100 kW
0-100 km/t9,7 sek
Toppfart150 km/t

Dagens pålegg

Mazda viste nylig frem merkets første elbil MX-30, støpt i en slags SUV-coupe form med store hjul og runde former. Citroën ë-C4 følger i samme spor, og byr på høy sittestilling uten å fylle drivlinjen med masse offroad-biter som aldri får se blåbærlyngen. På pressebriefingen skjærer Citroën gjennom og sier rett ut at de aller færreste kjører over fjell og dal med SUV-er, men at mange kunder liker å sitte høyt. Noe annet mange liker, er å dokumentere livets svinger og bakketopper i sosiale medier. For å gjøre det enkelt å rapportere hvilket pålegg det er i matpakken, har Citroën laget noe de kaller Smart Pad Support. Kort fortalt er det et uttrekkbart stativ foran passasjeren, med klips som skal holde fast i forskjellige typer nettbrett. På spørsmål om hva som skjer dersom airbagen løser ut, forsikrer ledelsen at brettet vippes ned, slik at du ikke blir sittende som en Teletubbie med skjerm innfelt i magen.

LANGE TENNER: Merket til Citroën skal være inspirert av tennene på et skråskjært tannhjul. På ë-C4 har de blitt koblet til bilens design på en ny måte, ved å bli en del av grillen og frontlysene. De lange linjene binder fronten sammen til en helhet, og gjør det lett å kjenne igjen bilen i speilet. (1 / 5)

Smake på været

Citroën opplyser at de har klart å lage 16 forskjellige oppbevaringsrom på til sammen 39 liter, så da skulle det være gode sjanser for nye runder med «Hvor er husnøklene og lommeboka nå?». Selve bagasjerommet har ifølge produsenten 380 liters kapasitet, som utvides til 1.250 når du kjører toseter. Dersom det skulle friste å smake litt på været, går det an å åpne den digre takluka av glass. I tillegg skal LED lys i instrumentpanelet kunne bidra til en lun atmosfære på ferden. Som vanlig passer en mengde digitale assistenter på at du kjører noenlunde fornuftig, og de får pluss for automatisk blending av frontlys. Et kamera montert i braketten til sladrespeilet filmer ifølge produsenten veien kontinuerlig, og gir mulighet til å lagre opptaket på telefonen eller bare publisere det direkte på nett. Ved en eventuell ulykke lagres opptaket automatisk, slik at hendelsesforløpet er dokumentert.

RYDDIG: Interiøret ser ryddig ut, med rene flater og fokus på digitale instrumenter. Rattet har med seg noen noter fra gamle dagers Citroën-er, med tanke på utformingen. Foto: Citroën

Iskrem og kakespade

PSA-gruppen bruker de samme mekaniske delene på mange modeller, mens forskjellene ligger i det som er utenpå det som er inni. Citroën ë-C4 er utstyrt med 18-tommers hjul, plassert langt ut mot hjørnene på bilen. Svart plast på dørstokker og skjermer sammen med god klaring rundt hjulene bidrar til det SUV-lignende uttrykket. Foran på nesa har de to tennene fra André Citroëns tannhjul blitt en del av grillen og lysriggen. Det er på grensen til å bli for mange vinkler på for liten plass, men gir bilen en tydelig visuell identitet. Panseret har to buede profiler nedsenket i metallet, som får det til å ligne en iskrem noen har forsynt seg av med to skjeer. Designerne har også tatt en sneis av dørene i fremkant, og etterlatt avtrykk av kakespaden. Bakpå har de samlet mange gode ideer for å få den til så se mer spennende og fransk ut, og tydeligvis bare bestemt seg for å bruke mesteparten av dem. Det kule med Citroën ë-C4 er at strategien virker. Til sammen gjør alle designgrepene at den blir spennende å se på, og kan fra noen vinkler nesten se ut som et konsept fra en bilutstilling.

BRA: Baksetene ser romslige ut, og produsenten mener selv de er best i klassen når det gjelder beinplass. Foto: Citroën

Vente til jul

Den norske importøren sier at priser og muligheten for å bestille vil være klare i løpet av høsten, og levering vil starte oppunder jul. På spørsmål om de kan indikere noe, vil de bare si at den blir svært konkurransedyktig priset i denne klassen, så da får man vente i spenning.

Konkurrenter

ModellkW / NmBatteriRekkeviddeMaks ladespenningPris
Citroën ë-C4100 / 26050 kWh350 km100 kWIkke oppgitt
Mazda MX-30104 / 27135,5 kWh200 km50 kW249.900 kroner*
Peugeot e-2008100 / 26050 kWh310 km100 kW307.900 kroner
Volkswagen ID.3150 / 31058 kWh420 km100 kW355.000 kroner
Honda e Advance154 / 31535,5 kWh222 km100 kW294.900 kroner
*pris for First Edition
Motor