+ mer
HISSIG: Ikke la deg lure av Maserati MC20s sofistikerte uttrykk. Dette er en hissig italiener. Foto: Maserati

Ny spydspiss fra Maserati med Formel 1-teknologi

Ellevill italiener på markedet fra neste år.

Maserati lanserte i dag onsdag sin første sportsbil på 15 år: Maserati MC20.

Karbonfiber og aluminium sørger for at Maseratis nye spydspiss ikke veier mer enn 1.469 kilo, men superbilen er ingen lettvekter hva gjelder ytelse. 0 til 100 går unna på under 2,9 sekunder og toppfarten er på 325 km/t. 

Prisen starter på 210.000 dollar, rundt 1,9 millioner kroner. Før ekstrautstyr, skatt og avgifter riktignok.

Kritisk for strategien

Verden over har miljøaktivister og politikere sørget for sakte, men sikkert å kvele brølende V8- og 12-ere. Formel 1-bilene hadde tidligere både V12- og V10-motorer under panseret, mens standarden nå er hylende 1,6 liters V6-ere.

Det har imidlertid lite å si for prestasjonene, og Maserati har nå adoptert teknologien fra Formel 1-bilene inn i sin motor til MC20. Det gir en lettere motor, som kan veksle mellom full ytelse og hverdagskjøring på et blunk.

– Det er kritisk for vår strategi å lansere en ny sportsbil. Denne bilen skal ta oss tilbake til der vi startet, sier Grasso til CNN.

Foto: Maserati

MC20 vil starte produksjon mot slutten av inneværende år, men med levering høsten 2021. 

Maserati planlegger også en helelktrisk MC20 i 2022, og i det lange løp elektriske versjoner av samtlige modeller i produksjonslinjen, ifølge Davide Grasso, adm. direktør i Maserati.

Måkedører (1 / 5)

Sofistikert motor

Motoren i MC20 er et kunstverk i seg selv – nok til å kunne henge opp på veggen hvis man skulle ønske det.  

V6-eren «Nettuno» i MC20 produserer 630 fjordinger med dreiemoment på 730 Nm – nok til å få enhver nakke til å si fra om du tråkker pedalen mot metallet.

Det er imidlertid noe som skiller MC20s motor fra resten av feltet: Den bruker samme teknologi som i Formel 1-biler.

Og det er nå det blir teknisk: Separate kamre er festet til hver av de seks sylindrene i motoren. I hver av disse er det tennplugger som antenner bensinen. Flammen som oppstår trer inn i sylinderen gjennom små hull og varmer opp luften og drivstoffet i sylinderen. 

Nok en «normal» tennplugg er plassert inne i de seks sylindrene, og disse fungerer på normal måte i tillegg til de separate kamrene. Som følge av dette kan bilen ved å bruke Formel 1-teknologien selv finne ut hvor mye kraft den trenger til enhver tid.

Resultatet er at motoren har mye høyere kraft i forhold til hva størrelsen skulle tilsi, samtidig som den kan kjøre noe mer behagelig i hverdagskjøring. 

V6-eren «Nettuno» i Maserati MC20 produserer 630 hestekrefter med dreiemoment på 730 Nm. Foto: Maserati

Motor
Nyheter
Børs
Bil