+ mer
HISSIG: Ikke la deg lure av Maserati MC20s sofistikerte uttrykk. Dette er en hissig italiener. Foto: Maserati

Ny spydspiss fra Maserati med et kunstverk av en motor

Ellevill italiener på markedet fra neste år.

Publisert 10. sep. 2020 kl. 13.43
Oppdatert 10. sep. 2020 klokken 16.04
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 427 ord

Maserati lanserte i dag onsdag sin første sportsbil på 15 år: Maserati MC20.

Karbonfiber og aluminium sørger for at Maseratis nye spydspiss ikke veier mer enn 1.469 kilo, men superbilen er ingen lettvekter hva gjelder ytelse. 0 til 100 går unna på under 2,9 sekunder og toppfarten er på 325 km/t. 

Prisen starter på 210.000 dollar, rundt 1,9 millioner kroner. Før ekstrautstyr, skatt og avgifter riktignok.

Kritisk for strategien

Verden over har miljøaktivister og politikere sørget for sakte, men sikkert å kvele brølende V8- og 12-ere. Formel 1-bilene hadde tidligere både V12- og V10-motorer under panseret, mens standarden nå er hylende 1,6 liters V6-ere.

Det har imidlertid lite å si for prestasjonene, og Maserati har nå adoptert teknologien fra Formel 1-bilene inn i sin motor til MC20. Det gir en lettere motor, som kan veksle mellom full ytelse og hverdagskjøring på et blunk.

– Det er kritisk for vår strategi å lansere en ny sportsbil. Denne bilen skal ta oss tilbake til der vi startet, sier Grasso til CNN.

Foto: Maserati

MC20 vil starte produksjon mot slutten av inneværende år, men med levering høsten 2021. 

Maserati planlegger også en helelktrisk MC20 i 2022, og i det lange løp elektriske versjoner av samtlige modeller i produksjonslinjen, ifølge Davide Grasso, adm. direktør i Maserati.

Måkedører <strong>Foto: Maserati</strong> (1 / 5)
Måkedører Foto: Maserati

Sofistikert motor

Motoren i MC20 er et kunstverk i seg selv – nok til å kunne henge opp på veggen hvis man skulle ønske det.  

V6-eren «Nettuno» i MC20 produserer 630 fjordinger med dreiemoment på 730 Nm – nok til å få enhver nakke til å si fra om du tråkker pedalen mot metallet.

Det er imidlertid noe som skiller MC20s motor fra resten av feltet: Den bruker samme teknologi som i Formel 1-biler.

Og det er nå det blir teknisk: Separate kamre er festet til hver av de seks sylindrene i motoren. I hver av disse er det tennplugger som antenner bensinen. Flammen som oppstår trer inn i sylinderen gjennom små hull og varmer opp luften og drivstoffet i sylinderen. 

Nok en «normal» tennplugg er plassert inne i de seks sylindrene, og disse fungerer på normal måte i tillegg til de separate kamrene. Som følge av dette kan bilen ved å bruke Formel 1-teknologien selv finne ut hvor mye kraft den trenger til enhver tid.

Resultatet er at motoren har mye høyere kraft i forhold til hva størrelsen skulle tilsi, samtidig som den kan kjøre noe mer behagelig i hverdagskjøring. 

V6-eren «Nettuno» i Maserati MC20 produserer 630 hestekrefter med dreiemoment på 730 Nm. Foto: Maserati