Test av ladbare Audi A3 40 TFSI e: Den forrige ble en suksess, men den nye bommer på ett punkt
Den forrige solgte i bøtter og spann, men kostet også betydelig mindre. Kan nye og ladbare Audi A3 40 TFSI e fortsette suksessen?
Det første du legger merke til når du slenger deg bak rattet i den helt nye Audi A3, er de stramme setene. De er inkludert i «S line» interiørpakken til 23.700 kroner, og griper myndig om deg. Du slipper ikke unna – her skal du sitte godt. Og fast.
Det er kanskje ikke umiddelbart innlysende, men dette er en helt ny utgave av Audi A3. Den ligner i stor grad på forrige A3, selv om den nye bilens bakparti er rundere og muligens en anelse mer elegant i utformingen. Foran er det også blitt strammet opp, men du skal være ganske interessert for la deg begeistre særlig av de nye linjene.
Testbilen har hverken soltak, nøkkelfri opplåsning eller navigasjon, men likevel koster den freidige 570.000 kroner.
Her har ikke Audis designere begitt seg ut på noen designmessig tynn is og tatt visuelt tøysete sjanser, slik BMW har ved å våge seg farlig nære den sorte råken der stygge biler sklir ned og blir permanent værende. Noen vil si at enkelte BMW-modeller allerede er der.
Nye Audi A3 er forutsigbart Audi – slett ikke stygt – men heller utpreget begeistrende eller omdiskutert. Audi aksepterer dermed faren for å fremstå litt irrelevant. I alle fall når designen tas i betraktning.
Gigasalg
Totalt er det solgt rett over 7.000 Audi A3 e-tron i Norge, og det gjorde den forrige utgaven ladbar A3 høyst relevant for nordmenn. De første bilene rullet ut fra norske butikker i 2015, men 2016 ble det første store registreringsåret. Om du forøvrig lar deg forvirre av å se navnene «A3» og «e-tron» sammen, har du dessverre litt dårlig hukommelse. Tyskerne valgte e-tron-navnet på sine ladbare hybrider før de fant ut at dette futuristiske og kule navnet egnet seg bedre på de helelektriske bilene (som Audi e-tron 55, blant annet).
At e-tron-navnet nå er droppet, sier kanskje noe om hvor midlertidig Audi oppfatter at ladbare hybrider egentlig er. Og den mistanken forsterkes når du hører det faktiske navnet på testbilen, ladbar Audi A3 i 2. generasjon: Nå heter den Audi A3 40 TFSI e, som må sies å være ganske intetsigende.
Plast, men riktig plast
Heldigvis er ikke resten av bilen intetsigende, for straks du har funnet deg til rette i sportssetene (det går fort), vil du kaste et raskt blikk rundt i kabinen og bemerke hvor stramt og velbygd det er her. Audi er kjent for sin solide interiørkvalitet, noe som blant annet imponerte i nye Audi Q7, da den ble testet mot Porsche Cayenne i fjor. Audi A3 i ny versjon skuffer heller ikke på de mest avgjørende punktene, selv om det enkelte steder finnes forbedringspotensial.
Den helelektriske rekkevidden oppgis fra Audi å være på 67 kilometer målt etter den ganske pålitelige WLTP-standarden
Det er mye plast, og som i nær sagt alle andre moderne biler skal det av uante grunner være blank plast også. Den ripes fort, men har for så vidt sin logiske plass i nye A3. Rundt den digitale skjermen foran sjåføren, som forøvrig er standardutstyr, sitter luftdysene montert. Det gir en barsk cockpit-følelse du ikke finner på samme måte hos konkurrentene fra BMW og Mercedes-Benz. Rattet i nye A3 er samtidig sportslig og multimediaskjermen lekker. Det at materialene for det meste oppleves påkostede og at det hverken knirker eller kjennes løst, gjør at du føler deg litt rik og vellykket når du befinner deg på innsiden.
At nye A3 er et godt sted å oppholde seg, er hevet over enhver tvil. Og den gode følelsen fortsetter når du legger i vei.
Konkurrent fra Stuttgart
Du er kanskje nysgjerrig på det tekniske, og er klar for en liten leksjon? Det er mye å si om nye og ladbare Audi A3, men viktigst er det at bilen oppleves som ganske involverende å kjøre. Drivlinjen består av en 1,4-liters firesylindret, turboladet bensinsluker koblet sammen med en elektrisk motor og en sekstrinns dobbeltclutchgirkasse. Mens VW kaller den DSG, heter den S tronic hos Audi. Og før du setter i gang med bekymringene om for få utvekslinger, kan det umiddelbart avklares at dette ikke er et problem. Girene er lange nok til at du ikke opplever for høyt turtall, og ferden foregår påfallende komfortabelt.
Dessverre for Mercedes-Benz blir det åpenbart at Audi-ingeniørene er dyktigere på å tune ladbare drivlinjer en dem, for konkurrenten Mercedes-Benz A 250e føles litt mindre raffinert sammenlignet med nye A3. Systemeffekten på 204 hestekrefter er litt lavere enn de 218 hos Mercedes, men Audi A3 oppleves som en mer luksuriøs bil når du suser av sted – enten det er utslippsfritt på strøm, eller med bensinmotoren i gang.
S tronic-girkassen gjør en ypperlig jobb med å sende inn et nytt gir, og du merker i liten grad at det er en ladbar hybrid du kjører. Det rykker ikke nevneverdig og bensinmotoren slår inn uten at det irriterer. Det må samtidig nevnes at forhjulsdrift, som både Mercedes-Benz A-klasse og Audi A3 har, stjeler kjøreglede – spesielt når det er glatt og A3 sliter med å finne grep.
Rekkevidde og elektrisk kjøring
Den helelektriske rekkevidden oppgis fra Audi å være på 67 kilometer målt etter den ganske pålitelige WLTP-standarden – med strøm fra et batteri på 13 kWh. Det betyr at nye Audi A3 40 TFSI e har nesten 50 prosent mer batterikapasitet enn gamle A3 e-tron, og det merker du fort.
Det er verdt å reflektere over at du i skrivende stund kan legge på ca. 20.000 kroner og få en helelektrisk Audi e-tron 50 quattro
Vi testet bilens elektriske rekkevidde på vår faste rute som inkluderer bykjøring, landevei og motorvei i en typisk pendlersituasjon ut av Oslo. Med kun én person i bilen, slik mange kjører til og fra jobb, klarer A3 nær 48 kilometer uten at bensinmotoren starter. Det kan låte som et vel stort avvik fra det Audi hevder at du skal klare, men tatt i betraktning at det var nær frysepunktet under testperioden, lover det godt for rekkevidden når temperaturen stiger.
Uansett er det grunn til å tro at de som velger denne Audi-en kan kjøre elektrisk store deler av tiden, gitt at det finnes muligheter til å lade hjemme, på jobb eller begge deler. Forutsetningen er at det ikke kjøres veldig langt mellom hver gang du har tilgang på lader.
Mye er likt, men det er ikke så dumt
Den elektriske motoren yter alene 109 hestekrefter, som gjør en brukbar jobb med å ta deg til opp i fart. Bensinmotoren yter på sin side 150 hestekrefter, men det er når de to motorene kommer sammen, ved fullt gasspådrag, at det tenderer mot moro bak rattet.
0 til 100 skal gå unna på forholdsvis friske 7,6 sekunder, som er kvikt nok for de fleste. Om du lar deg friste av nye A3 generelt, men ønsker deg en enda raskere utgave, selges også en såkalt A3 45 TFSI e med 245 hestekrefter og 0 til 100-tid på fristende 6,8 sekunder. En test av denne bilen, som koster 16.300 kroner mer enn det testbilen starter på, vil dukke opp i Finansavisen Motor ved en senere anledning.
At det finnes et slikt alternativ er kanskje logisk, siden testbilen er akkurat like rask som originalen var i 2015. Selv om den elektriske motoren nå er litt kraftigere, fremstår drivlinjen nærmest uforandret. Da gir det mening å tilby den kraftigere varianten som et alternativ til nye Golf GTE. Golf er forøvrig basert på samme plattform som nye Audi A3, og enkelte steder er likhetene påfallende. Har du allerede kikket på en ny Golf, vil du for eksempel umiddelbart dra kjensel på girspakens plassering i Audi A3.
Om du studerer bildene av testbilen, ser du at den sitter litt høyt. Avstanden fra toppen av hjulbuene til selve hjulene er merkelig stor. Det er lov å håpe at A3-utgaven med høyere motoreffekt også ser litt barskere ut, men det er egentlig ingen grunn til å mase om mer sportslige kjøreegenskaper. Testbilen uten de ekstra hestekreftene og sportslig understell kjører sportslig nok for denne kjøpergruppen, og selv på vinterhjul er det ganske gøy å suse rundt på svingete veier. Du skal bare ikke forvente de mer ekstreme kjøreegenskapene, for de har nok Audi har spart til sine S3-kunder.
Og da passer det kanskje greit at det kun er disse tre modellene importøren har planer om å selge i Norge: Ladbare A3 40 TFSI e og 45 TFSI e samt Audi S3 Sportback. Konvensjonelle dieselmotorer og små bensinmotorer uten ledning er ut. Ladbart og én sportsutgave er åpenbart inn.
Det koster å gå for en A3
Du føler deg vellykket når du kler på deg denne bilen. Nye Audi A3 ser kanskje ikke direkte eksentrisk ut, men det er slik mange liker det. Denne ladbare hybriden er velbygd og lekker innvendig, og bra er det, for prisen er ganske høy.
Testbilen har hverken soltak, nøkkelfri opplåsning eller navigasjon, men likevel koster den freidige 570.000 kroner. Tilbake i 2015 var startprisen for en ladbar A3 med samme antall hestekrefter bare 334.100 kroner, som omregnet til 2020-kroner tilsvarer drøyt 385.000 kroner. Legger du på 100.000 kroner i utstyr, er likevel dagens modell over 80.000 kroner dyrere.
Det er ingen tvil om at dagens A3 er bedre enn sin forløper, spesielt med tanke på elektrisk kjøring, men det er verdt å reflektere over at du i skrivend
e stund kan legge på ca. 20.000 kroner og få en helelektrisk Audi e-tron 50 quattro Advanced Business. Det kan nok friste mange på tross av elbilens noe moderate rekkevidde. Interessant nok fås også BMWs nye el-SUV ix3 til omtrent samme pris, og det understreker hvor uoversiktlig bilvalget er i dag.
Elbilenes lave priser, kampanjer og forlokkende tilbud gjør det vanskelig å velge, men om du vil ha en passe stor bil med plass til fire voksne, og du ikke ennå føler deg klar for en elektrisk hverdagsbil, kan nye Audi A3 TFSI e være ganske perfekt.
Audi A3 40 TFSI e
Motor: 1,4 l R4 turbo bensin
Drivlinje: Ladbar hybrid, forhjulsdrift
HK/kW/Nm, system: 204/150/350
HK/kW/Nm, forbrenningsmotor: 150/110/250
HK/kW/Nm, elmotor: 109/80/350
0-100 km/t: 7,6 sekunder
Toppfart: 227 km/t
Rekkevidde (WLTP): 67 km
Batterikapasitet: 13 kWh
Egenvekt uten fører: 1.560 kg
L/B/H: 434/181/145 cm
Forbruk: 0,14 l/mil
CO2-utslipp: 30 g/km
Bagasjerom: 280/1.100 liter
Tilhenger: 1.700 kg
Priser
Denne modellen: 461.900 kroner
Med utstyr: 572.570 kroner
- Pluss: Interiør, drivlinje og plass.
- Minus: Pris, enkelte plastdetaljer.
- Design
Helt nye Audi A3 ser typisk Audi-aktig ut. Lekker, sportslig men tilbakeholden. Audis designere har fortsatt i sitt vante spor, og det gir et forutsigbart, men elegant resultat.
- Førermiljø
Sportssetene kan anbefales på det varmeste. Selv om de griper entusiastisk om deg, funger de godt i det daglige. Infotainmentsystemet er velfungerende og ikke minst lekkert,.
- Kjøreegenskaper
Audi A3 fungerer godt som ladbar hybrid. Styringen er presis og bilen lar deg har det passe moro bak rattet. Dette er godt nok for de fleste, men bortskjemte sjåfører må nok hoppe opp på en Audi S3.
- Ytelser
Med 204 hestekrefters systemeffekt går bilen raskt nok for de aller fleste. 0-100-tiden understreker dette, men det finnes en 45-versjon som er raskere.
- Plass
Nye Audi A3 er en allsidig bil, og det merker du spesielt når du har noen i baksetet, eller forviller deg bak der selv. Plassen er god, som gjør at A3 fint kan fungere som eneste bil i stallen.
- Mye for pengene
Da den ladbare Audi A3 først dukket opp i 2015, var prisen riktig så forlokkende. Bilen hadde mindre standardutstyr, men var uansett mer attraktivt priset. Den nye utgaven av Audi A3 er dessverre ikke det i like stor grad.
- Konklusjon: 7/10
Om du kun skal ha én bil om skal ikke være elektrisk eller gå på diesel, men likevel fungere både på langtur og i byen, så er nye og ladbare Audi A3 å anbefale. Men billig er den ikke.