– Drømmen er å leve av å kjøre racerbil, sier Isabell Rustad (17).
Det sier hun på telefon fra bilen der hun øvelseskjører med pappa og bilsportlegenden Tommy Rustad.
– Øvelseskjøringen går greit, men trafikkreglene er krevende, sier Isabell, som er blant de raskeste bak rattet.
Pallplasser
Det viste hun da hun fikk prøvekjøre en Porsche 718 Cayman GT4 ClubSport med 425 hestekrefter i Porsche Sprint Challenge Scandinavia på Rudskogen i fjor høst. Med én andre og én tredje plass i de to løpene i konkurranse med mange erfarne og meritterte sjåfører, som Aksel Lund Svindal og Sigurd Wongraven, er hun nå klar for å kjøre en full sesong.
– Vi har fått med flere gamle og noen nye sponsorer til å sikre budsjettet på rundt 1,5 millioner kroner for de syv løpene i år. Porsche Center Son og Porsche Norge er også med på laget og ambisjonsnivået er å kjempe i toppen, sier hun.
Hun innser at det blir tøft, da det blir kjøring på mange nye og ukjente baner, men ser på det som en videreutvikling. Som de fleste motorsportutøvere har Isabell Rustad kjørt gokart i mange år, før hun de to siste sesongene har kjørt GT5 i Norge, som ifølge pappa og manager Tommy Rustad er en innstegsklasse til GT-Racing i Norge.
Stort sprang
– Her har hun kjørt en Peugeot 206 GTI med 170 hestekrefter med flere enkeltseire og en femteplass i NM, så spranget blir stort til Porsche 718 Cayman GT4 ClubSport, understreker han.
– Det var et stort sprang å gå fra GT5 til Porsche 718, men det var kult og jeg var heldig som fikk prøve, bekrefter Isabell.
I tillegg til kjøringen i Porsche Sprint Challenge Scandinavia skal hun kjøre de fleste løpene i GT5 i Norge mens hun også går på skole.
Plan B
– Jeg går på Wang Toppidrett på Lørenskog, så det skal bli deilig å få lappen, men jeg har planer om å studere mer etter videregående for å ha noe å falle tilbake på, forhåpentligvis etter en karriere innen racing. Målet er internasjonal DTM og Touring Car, sier hun.
Da er det trolig både smart og trygt å ha Norges mestvinnende racerbilsjåfører som manager.
– Jeg driver mitt eget lastebilfirma og har mulighet til å bidra på flere måter, og det går fort et halvt årsverk på det nivået vi satser nå, sier Tommy Rustad.
Sesongen starter 12. og 13. mai på Anderstorp i Sverige med de to første løpene, mens løp 11 og 12 går på Rudskogen 8. og 9. september i forbindelse med Porsche Festivalen, hvor også Porsche Carrera Cup Scandinavia skal kjøres.