<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Blir 110.000 kroner billigere

Honda Norge kutter prisene på den elektriske SUV-en e:Ny1 dramatisk.

Publisert 28. feb.
Oppdatert 29. feb.
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 222 ord
SABLER NED PRISEN: Honda tar drastiske grep for å øke salget av e:Ny1. Foto: Ragnvald Johansen

Elegance-versjonen settes ned fra 359.900 til 279.900 kroner, mens prisen på Advance-versjonen kuttes fra 409.900 til 299.900 kroner, fremgår det av en melding fra Honda Norge.

Prisene inkluderer komplette vinterhjul og metalliclakk.

Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er det kun registrert 96 e:Ny1 i Norge siden lanseringen i fjor sommer. Bilen har måttet tåle mye kritikk for å ikke akkurat være det fremste innen elbilteknologi.

«Det høyfrekvente hvinet fra elmotoren skjærer gjennom kabinen, og gir følelsen av å ligge i tannlegestolen mens det bores», skrev Finansavisen Motor da e:Ny1 ble prøvekjørt i høst.

Bilen har en teoretisk rekkevidde under gunstige forhold på 412 kilometer, og skal kunne lades fra 10 til 80 prosent på tre kvarter med en 100 kW-lader. Maksimal ladehastighet er dog bare 78 kW.

Salget har rast 

Den tidligere storselgeren Honda har ramlet langt ned på salgsstatistikken i Norge de seneste årene, med modeller som ikke har truffet særlig godt i noen kategorier.

I fjor ble det registrert totalt 200 nye Honda-biler, ned fra 363 året før og 513 i 2021.

På menyen hos importøren er det nå bare tre modeller å velge blant. I tillegg til elektriske e:Ny1, tilbys den større SUV-en CR-V som ladbar hybrid samt småbilen Jazz – også den en hybrid.

Lille Honda e, som før lanseringen i 2020 var ventet å bli en suksess, er nå ute av produksjon etter skuffende salg.