Cannes, Frankrike.
Gulf Craft holder til i De forente arabiske emirater, et område med mye kompetanse på hva som tilfører yachtlivet det lille ekstra. De hadde med skrog nummer tre i Majesty 120 serien til Cannes, og Finansavisen Motor fikk en eksklusiv omvisning om bord.
Superyacht
Det finnes ikke noen fastsatte industristandarder som definerer skillet mellom yacht og superyacht, men de fleste er enig om at skrog på over 100 fot havner i den sistnevnte kategorien.
Majesty 120 strekker seg som navnet indikerer 123 fot, eller 37,5 meter, og ligger fortøyd med hekken inn mot bryggen i Cannes der årets yachtfestival nettopp har åpnet. Skoene plasseres i den anviste hyllen, og så er det på tide å gå planken.
Seabob
Landgangen er bred og trygg under føttene, uten noen tegn til å bevege seg eller svikte, og PR-representant Kelly Downey ønsker velkommen om bord. Akterspeilet er for anledningen åpent, og på innsiden har Gulf Craft møblert med en trivelig sittegruppe og tilhørende kaffebord. I tillegg til å sørge for skygge, har den store luken en dusj i hjørnet slik at de som har vært ute med en Seabob kan spyle av seg saltvannet.
Diskret luksus
Oppe på akterdekket er det plassert en svært så romslig sofa, som utnytter yachtens bredde på hele 8,44 meter. Samtlige dekk er kledd med teak, og representanten for verftet opplyser at alle møblene er produsert spesifikt for denne yachten.
Detaljarbeid på trapper, trepanel i taket med LED-lys, tykkelsen på bordplaten og de solide stolene bidrar alle til at Majesty 120 oser av diskret luksus.
– Hvor mye koster den?
– Prisen er i utgangspunktet 15 millioner dollar (altså rundt 160 millioner kroner) lyder svaret.
– Og hvor stort er mannskapet?
– Denne yachten har et mannskap på ni.
Bestillingsverk på veggen
Ved å trykke på en knapp åpner den store glassdøren seg, og når den glir lydløst på plass dempes den livlige stemningen på bryggen til en svak dur. Her inne i salongen er det storslagent, med panoramautsikt fra de store vinduene og yachtens egen signatur-duft fra klimaanlegget.
Takhøyden må nærme seg 2,5 meter, på veggen bak spisebordet henger det et originalt kunstverk laget på bestilling, og midt på gulvet står en kjempestor sofa i lyse tekstiler. «Olivia» som yachten heter kan ha totalt 19 gjester med på tur, og dersom alle er gode venner vil nok samtlige få plass i sofaen.
Gulf Craft har tatt inspirasjon fra Rolls-Royce, og kan reparere alle møblene med de opprinnelige materialene dersom det skulle oppstå en skade.
Miljøtiltak
Verftet opplyser at de forsøker å gjøre livet til sjøs mer miljøvennlig, ved å benytte resirkulerte fiskegarn til å lage gulvtepper, og bambus til deler av interiøret. Gulf Craft har også utviklet et helt nytt system for varmegjenvinning, som skal gjøre klimaanlegget mer effektivt, senke utslippet av karbondioksid og hjelpe til med å holde driftskostnadene nede.
I motorrommet står det to V16 MTU motorer på 2.600 hk hver, som gir yachten en imponerende toppfart på 20 knop. Marsjfarten skal ligge på 17 knop, men for å få dieseltanken på 29.700 liter til å rekke 1.000 nautiske mil må hastigheten senkes til 12 knop.
TV i speilet og en til i taket
Som forventet er eierens kabin noe for seg selv, plassert lengst fremme på hoveddekket. Det tilhørende badet er kledd med ekte marmor, og inni speilet over de to vaskene er det en skjult TV-skjerm.
Dersom noen trenger litt privatliv og lukker døren til badet, ligger det en TV til skjult oppe i taket over sengen. Interiøret er holdt i lyse toner, mens arbeidspulten og sminkebordet er bygget i treverk med en dyp og mørk glød som skaper kontrast. Den tilhørende garderoben er stor nok til å gå inn i, og har mengder av plass til å henge opp de nyeste kreasjonene fra motemessen.
Flettet skinn
Når en går rundt inne i en yacht, blir det ofte til at en holder seg fast i rekker og gelender for å være sikker på å ikke ramle. Skoene står som nevnt på bryggekanten, og det kan være glatt å gå på sokkelesten enkelte steder. Trappetrinnene som leder til nedre dekk har tverrgående beslag av metall, som gir godt fotfeste.
Gelenderet er kledd med skinn, flettet i et intrikat mønster. Det er slike små detaljer som gir deg følelsen av at du er majesteten om bord i Majesty 120. PR-representant Downey forklarer at eieren av verftet er svært glad i å være på sjøen, og at yachtene konstrueres slik han selv foretrekker å ha det.
Marmor på alle bad
Alle gulvene i «Olivia» er helt flate, uten noen innvendige trinn, en fordel når du beveger deg rundt mens båten er i fart.
På nedre dekk kommer virkelig skrogets bredde på nesten 8,5 meter virkelig til sin rett. VIP-kabinen er som vanlig plassert lengst fremme i baugen, og tåler fint sammenligning med eierkabinen i mindre fartøy.
Majesty 120 er som nevnt en superyacht, og da hører det med at alle gjestene om bord kan ta morgenstellet i et badeværelse kledd med marmor. Lengre akterut er det plassert fire kabiner til med to køyer i hver, som gir totalt 12 overnattingsgjester.
Velutstyrt bar
Men det beste med å ha en superyacht er det varierte livet på dekk. Følger du trappen opp en etasje, kommer du til salongen på øvre dekk med en velutstyrt bar.
Her går det også an å trekk ut på dekk, for å spise middag i friluft med måkeskrik og bølgeskvulp, eller ta med noe forfriskende ut i sofaen lengst akter. Herfra er det jo et lite stykke å gå ned for å bade, og dessuten kan det jo hende kapteinen har kastet anker og satt kurs mot kveldens havn. Hvis noen skulle trenge avkjøling er det bare å ta trappen opp til øverste nivå, en flybridge på 65 kvadratmeter.
Cocktailbord og vannscootere
Her blir du møtt av en bardisk til, og forhåpentligvis en av mannskapet med håndlag for servering. Boblebadet lengst fremme byr på en fantastisk utsikt, og en kan jo bare drømme seg bort i tanken på å sitte oppi der, med noe kaldt i glasset, og se utover havet mens yachten pløyer gjennom Middelhavet.
Også her oppe har Gulf Craft bygget alle møblene, og solsengene er konstruert av massivt treverk i lekkert design med små cocktailbord.
Skulle det bli for mye avslapping, kan mannskapet sjøsette de to vannscooterne foran på baugen, ved hjelp av heisekranen. Majesty 120 lever virkelig opp til navnet, det er en distingvert yacht, elegant og luksuriøs, uten å skrike alt for høyt om det til omverden. Så var det bare den lottokupongen da.
Gulf Craft Majesty 120
Modell: |
Gulf Craft Majesty 120 |
Motor (2 Stk): |
MTU V16 2.600 hk (5.200 hk til sammen) |
Toppfart: |
20 knop |
Drivstofftank: |
29.700 L |
Vanntank: |
6.366 L |
Lengde: |
37,5 meter / 123 fot |
Bredde: |
8,44 m / 27,6 fot |
Vekt: |
235 tonn |
Køyeplass: |
12 personer |
Bad: |
6 stk |
Ankervinsj: |
Elektrisk |
Landstrøm: |
220V |
Baugpropell: |
Ja |
Pris: |
160 millioner kroner |
Pluss |
Den store bredden gir mengder av plass |
Eksklusive og gedigne møbler |
|
1.000 nautiske mil om du ikke har hastverk |
|
Minus |
Vanskelig å vinne Eurojackpot |
Bassenget kunne vært større |
|
Du vil ikke hjem når du først har dratt ut |
|
Design |
Klassiske linjer, diskret luksus |
Førermiljø |
Kapteinen har full oversikt fra kommandobroen |
Sjøegenskaper |
Hydrauliske stabilisatorer sørger for stødig gange |
Ytelser |
Ikke en racerbåt, men 20 knop holder lenge |
Plass |
Svært god plass og god takhøyde inne |
Mye for pengene |
I denne klassen er det faktisk mye for pengene |
Score |
8/10 |
Konklusjon |
Superyacht verdig en majestet |