Lyst til å kjøre fra deg på bane? Så mye koster det
«Team BareMoro» fullførte 170 runder og vant årets siste FunSport langdistanseløp på Rudskogen. – FunSport er som skapt for nybegynnere, sier Steffen Fagerås (50) fra Hønefoss.
Veien fra drømmen om å bli racerkjører til å gjøre det på ekte, kan være særs kort når det dreier seg om Norsk FunSport. Tenk endurance-racing på lavbudsjett.
20 lag stilte til start i FunSport 500, som ble holdt på Rudskogen lørdag 5. oktober.
19 lag holdt ut til målgang. Som navnet tilsier er dette et langdistanseløp på 500 minutter, altså 8 timer og 20 minutter. Serien er ideell for de som synes «track days» gir for lite banetid.
Sjikanebøter som svir
«Team BareMoro» imponerte og vant på Rudskogen, i det som bare var lagets tredje løp sammenlagt. Hønefoss-laget klokket inn 170 runder og kjørte nesten prikkfritt.
Det var satt opp tre sjikaner á fire kjegler. Velter man én kjegle er boten 500 kroner, velter man to kjegler må man betale 400 kroner til. Velter du tre er det 300 kroner ekstra og velter du den fjerde også, er det ytterligere 200 kroner. I verste tilfelle må du betale 1.400 kroner pr. sjikane, om du bruker snøplog-taktikk.
De fleste greier å styre unna, men det ble totalt samlet inn 10.300 kroner som har gått til Barnekreftforeningen. Førerne som river kjegler må rett inn i pitlane og betale med Vipps, før de får lov til å fortsette løpet. Det kan koste mye tid.
Det lett gjenkjennelige laget «CTD Racing», som i kjent stil stilte med meksikanske sombrerohatter og en godt brukt bensindreven Volvo S60, måtte kaste inn håndkleet da toppakningen røk. Da hadde laget tilbakelagt 93 runder og vel seks timers kjøring.
«Know Something Racing» fullførte 168 runder og endte på 2. plass. «Rust Is Lighter Than Carbon» tok 3. plass med 167 runder, og det etter å ha kjørt fra Mosjøen for å delta. Helgen i forveien hadde laget reist 200 mil for å få tak i ny motor, etter motorhavari i september-løpet.
– Inspirert av Finansavisen
Førerne kjører stint på maks 45 minutter av gangen, med pålagt 70 minutter med hviletid mellom hver økt. «Team BareMoro» ble dannet på vårparten i år.
– Jeg fikk idéen fra Finansavisen Motor. Jeg tok bilde av en artikkel om FunSport og sendte en melding til kompiser om at dette så gøy ut. Jeg var på skitur den dagen med sønnen min, et sted der det var dårlig mobildekning. Da jeg kom ned fra fjellet, fikk jeg melding fra kompisene om at de var på Rudskogen for å se på et billøp, forteller Steffen Fagerås ivrig.
– Kort etter sendte de bilde av en bil som var til salgs, og spurte om vi burde kjøpe den. Klart skulle vi det! Det var en 2002-modell Toyota Yaris T-Sport.
– Og det ble kanskje ikke så dyrt?
– Neida, den kostet bare 10.000 kroner. Det er det som er så fint med dette opplegget. Bilene er ikke dyre i det hele tatt, de skal være 17 år eller eldre og det er ikke store krav til ombygging. Det er en enkel og rimelig vei inn i motorsporten, og mye moro for pengene.
– Vi er ikke mekkere
Navnet «Team BareMoro» ble valgt fordi tre av de fire deltakerne på laget jobber med eiendomsutvikling i selskapet BareEiendom på Hønefoss.
– Vi er ikke mekkere, men kontormenn. Du må ikke være mekaniker for å være med. Det er et utrolig godt samhold og folk hjelper hverandre. I et annet løp fikk vi hjelp fra laget «MonkeyPower», da vi mistet en bolt i forstillingen, og det berget pallplass, sier Fagerås.
– Har du kjørt racing før?
– Nei, aldri. Men jeg har vært med på noen banedager her på Rudskogen tidligere, der jeg har leid BMW og Porsche, men ikke noe mer enn det, forteller Steffen Fagerås.
– Hva er trikset for å vinne?
– Det er bare å kjøre så godt som mulig og gjøre minst mulig feil, men også tenke strategisk. Det er normalt innlagt minimum 45-minutters matpause for funksjonærene, der vi kjører bak «Safety Car». Da må vi være «på» og utnytte tiden best mulig, poengterer Steffen Fagerås.
I sommer deltok «Team BareMoro» på to løp på Motorcenter Norway, tidligere kalt KNA Raceway Sokndal. Det endte med 4. plass i det første løpet og 2. plass i det andre løpet.
Seks debutanter på ett lag
Fire nye lag stilte på Rudskogen. Ett av dem var bedriftslaget til Seasystems fra Vestby, et selskap som driver med fortøyning av olje- og gass-installasjoner, vindmøller og fiskeoppdrettsanlegg til havs.
– Jeg har aldri drevet med motorsport, men barna mine har holdt på. Eldstesønnen Sindre kjører GT4 med en Alfa Romeo 156 GTA, og yngstemann Trym har kjørt enduro-racing med en KTM 250. Han vant Norgescupen i 2019, men er student nå, sier Hans Varland (52) stolt.
– Jeg hadde hørt om Funsport, men det var artikkelen i Finansavisen Motor som trigget meg. Jeg viste den til kollegaer i lunsjpausen, og det endte med at vi fikk støtte fra bedriften og har brukt dette prosjektet som team-building. På Rudskogen var vi seks førere; fem menn og én kvinne. Pluss fem personer til som var med for å støtte oss.
– Hva har det kostet totalt å delta?
– Inklusive lisenser, startkontingent, bil, deler, dekk og kjøreutstyr, har det kostet bortimot 50.000 kroner. Bilen vår, en 2007-modell Mini Cooper, kjøpte vi for 17.000 kroner, forteller Hans Varland som er teknisk prosjektleder hos Seasystems.
I forkant tilbragte ingeniørene en kveld på kartingbanen Varna i Våler, der de kjørte autoslalom, slik at førerne skulle bli kjent med bilen før debutløpet. Det hjalp på humøret, men resultatet ble ikke all verden. Seasystems endte på 15. plass på Rudskogen. Men langdistansekjøringen har likevel gitt mersmak, og det siktes mot bedre resultater i 2025.
25-timer neste år
Datoene for neste sesong er så godt som spikret. Det blir to FunSport 600-løp på Rudskogen, altså 10-timersløp 26. april og 4. oktober. I tillegg blir det to FunSport 700-løp på 12,5 timer på Motorcenter Norway i mai og september, samt ett til på Arctic Circle Raceway 28. august.
Høydepunktet for mange blir 25-timersløpet som skal kjøres på Arctic Circle Raceway 29. juni. Primus motor for Norsk FunSport-mesterskapet Tormod Dramstad gleder seg allerede.
– Vi utvider sesongen med det første 25-timer lange billøpet på norsk jord. Det blir garantert masse action, mye moro, slitne mennesker og ikke minst slitne biler.
Og legger til:
– Vi tillater for første gang bilbytte under løpet, om man skulle være så uheldig å knekke bilen fullstendig før målgang, forteller Tormod Dramstad muntert.
Enkle regler
Norsk FunSport krever at man har førerkort klasse B, gyldig lisens og har minst tre førere pr. lag. Veltebur og sekspunktsbelter skal ikke monteres. Understell, motor og drivlinje er det heller ikke lov å oppgradere. Samtlige løpsbiler må ha minst ett år igjen av EU-godkjennelsen første gang de skal benyttes i FunSport, deretter trenger de ikke å ha skilter.
I 2024-sesongen er det samlet sett blitt kjørt 16.818 tellende runder og 50.873 kilometer. I fjor var det rekordmange 226 personer som tok debutlisens via FunSport. I år var 80 lag med, mens antallet debutanter var rundt 70 personer. Håpet er å få flere deltakere neste år.