<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Article lead
lead
FERDIG! Det krever talent og tålmodighet å holde ut i 8 timer og 20 minutter. Her kjører Åsmund Fodstad (53) i mål til seier på Ruskogen. Foto: EventFotografene/Tor Buckholm

Lyst til å kjøre fra deg på bane? Så mye koster det

«Team BareMoro» fullførte 170 runder og vant årets siste FunSport langdistanseløp på Rudskogen. – FunSport er som skapt for nybegynnere, sier Steffen Fagerås (50) fra Hønefoss.

Publisert 13. nov.
Lesetid: 7 minutter

Veien fra drømmen om å bli racerkjører til å gjøre det på ekte, kan være særs kort når det dreier seg om Norsk FunSport. Tenk endurance-racing på lavbudsjett.

20 lag stilte til start i FunSport 500, som ble holdt på Rudskogen lørdag 5. oktober. 

TALER FOR MENIGHETEN: Norsk FunSport-general Tormod Dramstad (55) terper sikkerhet før start. Med godt resultat. – 89 førere stilte til start, men det var ingen alvorlige uhell, sier Dramstad. Foto: EventFotografene/Jan Tore Sveen

19 lag holdt ut til målgang. Som navnet tilsier er dette et langdistanseløp på 500 minutter, altså 8 timer og 20 minutter. Serien er ideell for de som synes «track days» gir for lite banetid.

Sjikanebøter som svir

«Team BareMoro» imponerte og vant på Rudskogen, i det som bare var lagets tredje løp sammenlagt. Hønefoss-laget klokket inn 170 runder og kjørte nesten prikkfritt.

VELT GIR BOT: Tre sjikaner med kjegler var satt opp på Rudskogen. Jo flere kjegler man velter, desto mer penger må betales pronto med Vipps til Barnekreftforeningen som «straff». Foto: EventFotografene/Tor Buckholm

Det var satt opp tre sjikaner á fire kjegler. Velter man én kjegle er boten 500 kroner, velter man to kjegler må man betale 400 kroner til. Velter du tre er det 300 kroner ekstra og velter du den fjerde også, er det ytterligere 200 kroner. I verste tilfelle må du betale 1.400 kroner pr. sjikane, om du bruker snøplog-taktikk.

De fleste greier å styre unna, men det ble totalt samlet inn 10.300 kroner som har gått til Barnekreftforeningen. Førerne som river kjegler må rett inn i pitlane og betale med Vipps, før de får lov til å fortsette løpet. Det kan koste mye tid.

BLE TILSKUERE: Etter seks timer måtte «meksikanske» CTD Racing gi seg. Foto: EventFotografene/Jan Tore Sveen

Det lett gjenkjennelige laget «CTD Racing», som i kjent stil stilte med meksikanske sombrerohatter og en godt brukt bensindreven Volvo S60, måtte kaste inn håndkleet da toppakningen røk. Da hadde laget tilbakelagt 93 runder og vel seks timers kjøring.

«Know Something Racing» fullførte 168 runder og endte på 2. plass. «Rust Is Lighter Than Carbon» tok 3. plass med 167 runder, og det etter å ha kjørt fra Mosjøen for å delta. Helgen i forveien hadde laget reist 200 mil for å få tak i ny motor, etter motorhavari i september-løpet.

SLITERNE: Samtlige biler må være 17 år eller eldre. En Honda Accord fra 2006 er blant de nyere bilene. Bilen som til slutt vant på Rudskogen er fra 2002. Foto: EventFotografene/Tor Buckholm

– Inspirert av Finansavisen

Førerne kjører stint på maks 45 minutter av gangen, med pålagt 70 minutter med hviletid mellom hver økt. «Team BareMoro» ble dannet på vårparten i år.

– Jeg fikk idéen fra Finansavisen Motor. Jeg tok bilde av en artikkel om FunSport og sendte en melding til kompiser om at dette så gøy ut. Jeg var på skitur den dagen med sønnen min, et sted der det var dårlig mobildekning. Da jeg kom ned fra fjellet, fikk jeg melding fra kompisene om at de var på Rudskogen for å se på et billøp, forteller Steffen Fagerås ivrig.

ANBEFALES! – Norsk FunSport er racing på lavkostnad og en gren som flere burde få øynene opp for, sier eiendomsutvikler Steffen Fagerås fra Hønefoss. Foto: EventFotografene/Jan Tore Sveen

– Kort etter sendte de bilde av en bil som var til salgs, og spurte om vi burde kjøpe den. Klart skulle vi det! Det var en 2002-modell Toyota Yaris T-Sport.

– Og det ble kanskje ikke så dyrt?

– Neida, den kostet bare 10.000 kroner. Det er det som er så fint med dette opplegget. Bilene er ikke dyre i det hele tatt, de skal være 17 år eller eldre og det er ikke store krav til ombygging. Det er en enkel og rimelig vei inn i motorsporten, og mye moro for pengene.

I SEIERSRUS: «Rookie» Åsmund Fodstad (53) fra «Team BareMoro» smiler henrykt etter målgang. Til daglig jobber han i teknologiselskapet Pexip. Foto: EventFotografene/Jan Tore Sveen

– Vi er ikke mekkere

Navnet «Team BareMoro» ble valgt fordi tre av de fire deltakerne på laget jobber med eiendomsutvikling i selskapet BareEiendom på Hønefoss.

– Vi er ikke mekkere, men kontormenn. Du må ikke være mekaniker for å være med. Det er et utrolig godt samhold og folk hjelper hverandre. I et annet løp fikk vi hjelp fra laget «MonkeyPower», da vi mistet en bolt i forstillingen, og det berget pallplass, sier Fagerås.

– Har du kjørt racing før?

– Nei, aldri. Men jeg har vært med på noen banedager her på Rudskogen tidligere, der jeg har leid BMW og Porsche, men ikke noe mer enn det, forteller Steffen Fagerås.

VINNER-LAGET: «Team BareMoro» består av Steffen Fagerås (50), Ole Alexander Heen (52), Paul Magnus Lehne (44) og Åsmund Fodstad (53). Foto: EventFotografene/Tor Buckholm

– Hva er trikset for å vinne?

– Det er bare å kjøre så godt som mulig og gjøre minst mulig feil, men også tenke strategisk. Det er normalt innlagt minimum 45-minutters matpause for funksjonærene, der vi kjører bak «Safety Car». Da må vi være «på» og utnytte tiden best mulig, poengterer Steffen Fagerås.

I sommer deltok «Team BareMoro» på to løp på Motorcenter Norway, tidligere kalt KNA Raceway Sokndal. Det endte med 4. plass i det første løpet og 2. plass i det andre løpet.

LUTTER ØRE: Sjelden er det like mange deltakere med på løp. 89 førere deltok i FunSport 500-løpet, deriblant flere debutanter som fikk lære spillereglene. Foto: EventFotografene/Tor Buckholm

Seks debutanter på ett lag

Fire nye lag stilte på Rudskogen. Ett av dem var bedriftslaget til Seasystems fra Vestby, et selskap som driver med fortøyning av olje- og gass-installasjoner, vindmøller og fiskeoppdrettsanlegg til havs.

DEFENSIV: – Vi hadde en veldig defensiv strategi. Vi hadde to mål i vårt første løp; alle skulle få kjøre og vi skulle komme til mål, sier Hans Varland. Foto: EventFotografene/Jan Tore Sveen

– Jeg har aldri drevet med motorsport, men barna mine har holdt på. Eldstesønnen Sindre kjører GT4 med en Alfa Romeo 156 GTA, og yngstemann Trym har kjørt enduro-racing med en KTM 250. Han vant Norgescupen i 2019, men er student nå, sier Hans Varland (52) stolt.

– Jeg hadde hørt om Funsport, men det var artikkelen i Finansavisen Motor som trigget meg. Jeg viste den til kollegaer i lunsjpausen, og det endte med at vi fikk støtte fra bedriften og har brukt dette prosjektet som team-building. På Rudskogen var vi seks førere; fem menn og én kvinne. Pluss fem personer til som var med for å støtte oss.

«WHATEVER WORKS»: John Cooper Works har ikke vært i nærheten av denne Mini Cooper-en, men den er sikkert en av de lystigere bilene å kjøre langt. Foto: EventFotografene/Jan Tore Sveen

– Hva har det kostet totalt å delta?

­– Inklusive lisenser, startkontingent, bil, deler, dekk og kjøreutstyr, har det kostet bortimot 50.000 kroner. Bilen vår, en 2007-modell Mini Cooper, kjøpte vi for 17.000 kroner, forteller Hans Varland som er teknisk prosjektleder hos Seasystems.

TEAM-BUILDING: Seasystems tok 15. plass, men gir ikke opp. Fra venstre; Håvard Hedlo (56), Audun Thinn (47), Ausra Konstantinaviciute (27), Thorbjørn Nordli (26), Hans Varland (52) og Roger Hole (28). Foto: EventFotografene/Jan Tore Sveen

I forkant tilbragte ingeniørene en kveld på kartingbanen Varna i Våler, der de kjørte autoslalom, slik at førerne skulle bli kjent med bilen før debutløpet. Det hjalp på humøret, men resultatet ble ikke all verden. Seasystems endte på 15. plass på Rudskogen. Men langdistansekjøringen har likevel gitt mersmak, og det siktes mot bedre resultater i 2025.

FIN INNFØRING: I langdistanseløp gjelder det å kjøre jevnt bra, mer enn til tider å kjøre avsindig fort. Det er en fiks måte å skaffe seg masse banetid på. Foto: EventFotografene/Tor Buckholm

25-timer neste år

Datoene for neste sesong er så godt som spikret. Det blir to FunSport 600-løp på Rudskogen, altså 10-timersløp 26. april og 4. oktober. I tillegg blir det to FunSport 700-løp på 12,5 timer på Motorcenter Norway i mai og september, samt ett til på Arctic Circle Raceway 28. august.

HOVER INN: – Velter man kjegler blir det bot. Sjikanebøter har i 2024 gitt vel 30.000 kroner til Barnekreftforeningen, sier arrangør Tormod Dramstad. Foto: EventFotografene/Tor Buckholm

Høydepunktet for mange blir 25-timersløpet som skal kjøres på Arctic Circle Raceway 29. juni. Primus motor for Norsk FunSport-mesterskapet Tormod Dramstad gleder seg allerede.

– Vi utvider sesongen med det første 25-timer lange billøpet på norsk jord. Det blir garantert masse action, mye moro, slitne mennesker og ikke minst slitne biler.

HJELPER TIL: Konkurrentene hjelper til når det røyner på. Fellesskap later til å henge høyere enn å banke inn seieren. Kleskoden later til å være «casual». Foto: EventFotografene/Tor Buckholm

Og legger til:

– Vi tillater for første gang bilbytte under løpet, om man skulle være så uheldig å knekke bilen fullstendig før målgang, forteller Tormod Dramstad muntert.

RETT PÅ: Telt og beskyttelsesduk holder lenge som «garasje» for de fleste. Foto: EventFotografene/Jan Tore Sveen

Enkle regler

Norsk FunSport krever at man har førerkort klasse B, gyldig lisens og har minst tre førere pr. lag. Veltebur og sekspunktsbelter skal ikke monteres. Understell, motor og drivlinje er det heller ikke lov å oppgradere. Samtlige løpsbiler må ha minst ett år igjen av EU-godkjennelsen første gang de skal benyttes i FunSport, deretter trenger de ikke å ha skilter.

BEST Å DELTA: Langdistanseløp med gamle biler er neppe veldig publikumsvennlig, men deltar du selv løftes opplevelsen til nye høyder. Foto: EventFotografene/Jan Tore Sveen

I 2024-sesongen er det samlet sett blitt kjørt 16.818 tellende runder og 50.873 kilometer. I fjor var det rekordmange 226 personer som tok debutlisens via FunSport. I år var 80 lag med, mens antallet debutanter var rundt 70 personer. Håpet er å få flere deltakere neste år.