<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Article lead
lead
EGEN BANE: Lexus har en egen bane i Nagoya, bygget som en miniutgave av Nürburgring.  Foto: Lexus

Tester om det går å kjøre bil uten en svært viktig del

Høyt oppe i fjellene i Nagoya ligger Lexus tekniske utviklingssenter, der Lexus tester om det går å kjøre bil uten en svært viktig del.

Publisert 24. des.Oppdatert 24. des.
Lesetid: 5 minutter

Nagoya, Japan: Japan er kjent som soloppgangens land, og de japanske værgudene spiller på lag ved å børste vekk alle skyene over Lexus nye testanlegg Shimoyama, og bade det i solskinn. Tidsforskjellen får hjernen til å protestere mot det skarpe dagslyset, ved å sende søvndyssende bølger om at det er langt over midnatt og på tide å finne køya.

Kulepenn og bulldoser

Men her gjelder det å fylle kaffekoppen, og forberede seg på en tur rundt testbanen i en bil som mangler rattstamme. Anlegget ligger på en skogkledd høyde i nærheten av Toyota City, utenfor Nagoya. 

INGEN VENTING: Lexus RZ450e med Steer by Wire i fint driv på Shimoyama anlegget til Toyota. En fordel med egen testbane er at en slipper å vente på tur. Foto: Lexus

Der har arkitektene pløyd gjennom granskogen med kulepennen, slik at bulldoserne kunne rydde unna en nedskalert versjon av Nürburgring. Det er selvsagt mange fordeler med å ha sin egen versjon av Nordsløyfa, en trenger blant annet ikke vente på ledig tid, og adgangskontrollen er fullt på høyde med grensevaktene i USA.

Rattets stamme

Etter en gjennomgang av sikkerhetsreglene og flere påminnelser om at dette ikke er en racerbane, bærer det ut på første runde i en Lexus RZ 450e Direct4. Det norske ordet «ratt» er en språklig gren på stammen til det tyske ordet «rad», som betyr hjul. 

HJUL: Ordet ratt kommer av det tyske orde rad, som betyr hjul. Lexus RZ450e Direct4 med Steer by Wire vil avskaffe behovet for å snurre rundt på rattet og skifte grep for å komme rundt hjørner. Foto: Lexus

På engelsk heter det «steering wheel» som springer ut fra de samme røttene. Det er kanskje derfor det føles så rart å sette seg inn i prototypen med det nye Steer by Wire systemet til Lexus.

Formel 1

Det er lite igjen av den sirkelen som gav opphav til ordet «ratt». I stedet blir du møtt av et rektangel med polstret grep på hver side. Det minner om en krysning mellom noe du finner i en Formel1 bil, og stikka piloten brukte for å lande flyet i Tokyo for noen dager siden. 

FORMEL 1: Rattet i Lexus RZ450e med Steer by Wire minner om det en ser i Formel 1 biler, med plass til grep på hver side. Foto: Lexus

Tesla tilbyr noe som kan ligne litt, men det må du snurre på for å greie skarpe svinger, og da merker du virkelig at det hadde vært kjekt med noe å gripe fatt i hele veien rundt.

Ingen mekanisk kobling

Årsaken til det, er at styrestikka i Tesla-en fremdeles har en mekanisk kobling til fremhjulene, noe Lexus har fjernet. Steer by Wire betyr i alle enkelhet at styringen kun foregår via ledninger, som sender signaler om hvor du har tenkt deg til fremre hjulpar. Her er det ingen rattstamme, den har blitt erstattet av bilens elektroniske hjerne.

KUN MIKROCHIPER: Lexus RZ450e Direct4 med Steer by Wire har kun mikrochiper og ledninger som forbindelse til fremre hjulpar, noe som blant annet gjør de enklere å bygge bilene med rattet på høyre eller venstre side. Foto: Lexus

– Hvordan hindrer dere at datakrøll skaper problemer med styringen som påvirker sikkerheten?

– Systemet har dobbelt sett med ledninger og mikrochiper, som er helt separate fra hverandre. Hvis ett system skulle få problemer, tar det andre over og varsler om feil til sjåføren, sier representanten for Lexus fra passasjersetet.

Senket sensitivitet

Første øvelse er en sløyfe med U-sving for å demonstrere fullt rattutslag. Denne nyeste versjonen av Steer by Wire har fått senket sensitiviteten noe, fordi den forrige ble oppfattet som litt nervøs med store utslag på styringen. 

FULLT UTSLAG: Lexus RZ450e med Steer by Wire gir fullt utslag på hjulene når rattet dreies 100 grader. Foto: Lexus

Derfor må rattet, eller stikka om du vil, dreies over 90 grader før hjulene har fullt utslag. Det virker litt snodig at de nå tilnærmer seg funksjonen til et mekanisk oppsett, og for en som er vant til å la rattkransen snurre tilbake av seg selv med et løst grep krever denne løsningen noe mer innsats.

Simulert rugling

Så går porten opp, lyset er grønt, og Lexus RZ 450e akselerer ut på banen. En merker med en gang at styringen er svært presis, og lar deg sende bilen inn i kurvene med stor grad av presisjon. Et stykke ute i løypa har Lexus lagt et veidekke av betongplater, slik en ofte kan oppleve blant annet i USA. Den ruglete overflaten med tverrgående skjøter forplanter seg opp fra hjulene og får rattet til å vibrere.

PRESISJON: Lexus RZ450e med Steer by Wire gir stor grad av presisjon når du går inn i kurver med godt pådrag. Foto: Lexus

– Hvordan foregår det, at en kan merke endringer i veidekket gjennom rattet når det ikke er noen mekanisk kobling til hjulene?

– Bilens sensorer registrerer hele tiden ujevnheter og variasjoner, og beregner hvordan det ville ha blitt merket av sjåføren. Så sender de signaler til rattets software, som simulerer vibrasjonene slik at det føles som om du har direkte kontakt med veien.

DIGITALE VIBRASJONER: Lexus RZ450e med Steer by Wire analyserer veidekket, og sender vibrasjoner gjennom rattet for å gi følelsen av å ha mekanisk kontakt med asfalten. Foto: Lexus

Noen sekunder senere kommer sjansen til å oppleve hvordan det føles å miste den nevnte kontakten, når en krapp motbakke følges av en temmelig skarp bakketopp. Hastigheten skal egentlig ikke overstige 100 km/t, men instruktøren gliser og snurrer pekefingeren i luften. Dekkene forlater ikke moder jord, men lufteturen fyller kabinen med begeistret hoiing.

Offroad

– Vil dette systemet kunne brukes til offroad kjøring også, i for eksempel Land Cruiser?

– Ja, det er ikke noe i veien for det. Systemet filtrerer ut store bevegelser, slik en ofte kan oppleve i terrenget. Men foreløpig er det kun tiltenkt elbiler, og etter hvert også hybrider.

TILVALG NESTE ÅR: Lexus RZ450e vil kunne få Steer by Wire som tilvalg fra slutten av 2025. Foreløpig er det kun tiltenkt elbiler, og etter hvert hybrider. Foto: Lexus

Lexus Steer by Wire kan på mange måter minne om det Audi gjorde når de introduserte den originale e-tron, med kameraspeil i stedet for vanlig fysiske sidespeil. Det er ikke noe en nødvendigvis trenger, men for kunder som liker teknologiske nyvinninger er det spennende å prøve noe nytt og unikt som ingen andre har. Lexus regner med å kunne tilby Steer by Wire som et tilvalg mot slutten av 2025, prisen er foreløpig ikke kjent.