Tester om det går å kjøre bil uten en svært viktig del
Høyt oppe i fjellene i Nagoya ligger Lexus tekniske utviklingssenter, der Lexus tester om det går å kjøre bil uten en svært viktig del.
Nagoya, Japan: Japan er kjent som soloppgangens land, og de japanske værgudene spiller på lag ved å børste vekk alle skyene over Lexus nye testanlegg Shimoyama, og bade det i solskinn. Tidsforskjellen får hjernen til å protestere mot det skarpe dagslyset, ved å sende søvndyssende bølger om at det er langt over midnatt og på tide å finne køya.
Kulepenn og bulldoser
Men her gjelder det å fylle kaffekoppen, og forberede seg på en tur rundt testbanen i en bil som mangler rattstamme. Anlegget ligger på en skogkledd høyde i nærheten av Toyota City, utenfor Nagoya.
Der har arkitektene pløyd gjennom granskogen med kulepennen, slik at bulldoserne kunne rydde unna en nedskalert versjon av Nürburgring. Det er selvsagt mange fordeler med å ha sin egen versjon av Nordsløyfa, en trenger blant annet ikke vente på ledig tid, og adgangskontrollen er fullt på høyde med grensevaktene i USA.
Rattets stamme
Etter en gjennomgang av sikkerhetsreglene og flere påminnelser om at dette ikke er en racerbane, bærer det ut på første runde i en Lexus RZ 450e Direct4. Det norske ordet «ratt» er en språklig gren på stammen til det tyske ordet «rad», som betyr hjul.
På engelsk heter det «steering wheel» som springer ut fra de samme røttene. Det er kanskje derfor det føles så rart å sette seg inn i prototypen med det nye Steer by Wire systemet til Lexus.
Formel 1
Det er lite igjen av den sirkelen som gav opphav til ordet «ratt». I stedet blir du møtt av et rektangel med polstret grep på hver side. Det minner om en krysning mellom noe du finner i en Formel1 bil, og stikka piloten brukte for å lande flyet i Tokyo for noen dager siden.
Tesla tilbyr noe som kan ligne litt, men det må du snurre på for å greie skarpe svinger, og da merker du virkelig at det hadde vært kjekt med noe å gripe fatt i hele veien rundt.
Ingen mekanisk kobling
Årsaken til det, er at styrestikka i Tesla-en fremdeles har en mekanisk kobling til fremhjulene, noe Lexus har fjernet. Steer by Wire betyr i alle enkelhet at styringen kun foregår via ledninger, som sender signaler om hvor du har tenkt deg til fremre hjulpar. Her er det ingen rattstamme, den har blitt erstattet av bilens elektroniske hjerne.
– Hvordan hindrer dere at datakrøll skaper problemer med styringen som påvirker sikkerheten?
– Systemet har dobbelt sett med ledninger og mikrochiper, som er helt separate fra hverandre. Hvis ett system skulle få problemer, tar det andre over og varsler om feil til sjåføren, sier representanten for Lexus fra passasjersetet.
Senket sensitivitet
Første øvelse er en sløyfe med U-sving for å demonstrere fullt rattutslag. Denne nyeste versjonen av Steer by Wire har fått senket sensitiviteten noe, fordi den forrige ble oppfattet som litt nervøs med store utslag på styringen.
Derfor må rattet, eller stikka om du vil, dreies over 90 grader før hjulene har fullt utslag. Det virker litt snodig at de nå tilnærmer seg funksjonen til et mekanisk oppsett, og for en som er vant til å la rattkransen snurre tilbake av seg selv med et løst grep krever denne løsningen noe mer innsats.
Simulert rugling
Så går porten opp, lyset er grønt, og Lexus RZ 450e akselerer ut på banen. En merker med en gang at styringen er svært presis, og lar deg sende bilen inn i kurvene med stor grad av presisjon. Et stykke ute i løypa har Lexus lagt et veidekke av betongplater, slik en ofte kan oppleve blant annet i USA. Den ruglete overflaten med tverrgående skjøter forplanter seg opp fra hjulene og får rattet til å vibrere.
– Hvordan foregår det, at en kan merke endringer i veidekket gjennom rattet når det ikke er noen mekanisk kobling til hjulene?
– Bilens sensorer registrerer hele tiden ujevnheter og variasjoner, og beregner hvordan det ville ha blitt merket av sjåføren. Så sender de signaler til rattets software, som simulerer vibrasjonene slik at det føles som om du har direkte kontakt med veien.
Noen sekunder senere kommer sjansen til å oppleve hvordan det føles å miste den nevnte kontakten, når en krapp motbakke følges av en temmelig skarp bakketopp. Hastigheten skal egentlig ikke overstige 100 km/t, men instruktøren gliser og snurrer pekefingeren i luften. Dekkene forlater ikke moder jord, men lufteturen fyller kabinen med begeistret hoiing.
Offroad
– Vil dette systemet kunne brukes til offroad kjøring også, i for eksempel Land Cruiser?
– Ja, det er ikke noe i veien for det. Systemet filtrerer ut store bevegelser, slik en ofte kan oppleve i terrenget. Men foreløpig er det kun tiltenkt elbiler, og etter hvert også hybrider.
Lexus Steer by Wire kan på mange måter minne om det Audi gjorde når de introduserte den originale e-tron, med kameraspeil i stedet for vanlig fysiske sidespeil. Det er ikke noe en nødvendigvis trenger, men for kunder som liker teknologiske nyvinninger er det spennende å prøve noe nytt og unikt som ingen andre har. Lexus regner med å kunne tilby Steer by Wire som et tilvalg mot slutten av 2025, prisen er foreløpig ikke kjent.