<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
VESTLANDSFANDEN: Når du dundrer ut Sognefjorden i 50 knop i Dolvik 33 får du mye natur med på kjøpet en Dolvik 33. Foto: Håkon Sæbø

To diesel V8-ere og eksepsjonelt håndverk

LÆRDAL: Det koster å bygge skikkelige båter, men så blir det bra når Dolvik bygger opp sin 33-fots Saga til perfeksjon.

Publisert 2. sep. 2019 kl. 13.20
Oppdatert 6. sep. 2019 klokken 23.16
Lesetid: 6 minutter
Artikkellengde er 1491 ord
Dolvik Båtbyggeri
Dolvik Båtbyggeri om Saga sin gjenoppstandelse

Det er lenge siden vikingene herjet i norske farvann, men når Dolviks 33 fot lange mahogniskrog dundrer ut Sognefjorden i 50 knop, speider du naturlig nok etter Valhall. 

Blant grønnkledde fjellsider, majestetiske fossefall og snødekte fjelltopper glir du gjennom og ikke minst over vannet som farges av omgivelsene og bekrefter at Ragnarok likevel er langt unna.

TING TAR TID: Det er brukt over 5.000 timer på å sette denne trebåten i stand. Foto: Håkon Sæbø

– Fordi vi hadde det gamle skroget brukte vi bare to år og 5.000 timer på å bygge båten, forklarer Stein Erik Savland fra Dolvik.

Det har båtbyggeriet utenfor Bergen gjort på oppdrag fra Rolf C. Jerving og Ole C. Sand, som er mer enn normalt opptatt av båter. 

Selv om båten har linjer som gir assosiasjoner til en original runabout fra etterkrigstiden, er den bygd etter moderne kriterier og krav.

Selv om båten har linjer som gir assosiasjoner til en original runabout fra etterkrigstiden, er den bygd etter moderne kriterier og krav.

Håndarbeidet ombord er eksepsjonelt godt utført og kritiske perfeksjonister vil slite med å finne noe å sette fingeren på. 

Alle flater er glatte, ingen kanter er skarpe, alt som kan skjules er skjult og superlativene sitter løst. 

Nå skal båten, som er en orgie i mahogni, teak og krom, settes inn i eksklusiv turisttrafikk for cruise- og andre vestlandsturister som ønsker noe annet enn kø og turistfeller.

LEKKERT: Dolvik Båtbyggeri har det som må kalles et svært godt øye for detaljer. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 4)
LEKKERT: Dolvik Båtbyggeri har det som må kalles et svært godt øye for detaljer. Foto: Håkon Sæbø

Perfeksjon

– Vi ønsket å bygge en spesiell båt som skal gi turistene på Vestlandet en unik og eksklusiv opplevelse når de skal nyte norsk natur, sier Jerving.

Det får de da også, når utgangspunktet er et 33-fots mahogniskrog som er slipt, pusset, epoksybelagt, lakkert og polert til perfeksjon. Skroget er fra 2000, og er det største Dolvik har bygget siden de startet opp i 1987. Totalt har de bygget 27 båter mellom 26 og 30 fot, pluss denne som har fått navnet Saga.

Skroget er fra 2000, og er det største Dolvik har bygget siden de startet opp i 1987.

Rundt halvparten av båtene er solgt til utlandet og de siste tre årene har omsetningen ligget på drøye syv millioner kroner årlig med resultater som så vidt går i pluss. En balanse på tre millioner kroner og en egenkapitalandel på 50 prosent tyder likevel på at de gjør noe riktig.

Som at vedlikeholdet hovedsakelig dreier seg om å fjerne saltvann og at båten takler større bølger enn det konkurrentene møter på Comosjøen.

Sjødyktig

– Med et 22-graders V-skrog er båten mer sjødyktig enn Riva og andre tilsvarende båter, mens spant og annen oppbygging gjør den mer solid. Så veier da båten også 6,5 tonn, presiserer Savland, som er aktivt arbeidende styreformann i båtbyggeriet.

Noe av den vekten skyldes de to store VW Mercruiser V8 dieselmotorene på 370 hestekrefter hver.

RYDDIG: Motorrommet er så rent og pent at du kan trygt bruke hvit mekanikerdress. De to V8 dieselmotorene fra Mercury har sitt opphav fra Volkswagen, og yter heftige 370 hestekrefter hver. Foto: Håkon Sæbø

– Det er mulig å savne lyden av de originale V8 bensinmotoren som originalt satt ombord – i ti minutter – men så tenker du mer på at de bruker fire ganger mer drivstoff, sier han.

Dieselmotorene bråker samtidig mindre, men lukter litt mer. De har såkalte Axius-drev, som gjør det mulig å manøvrere båten enkelt med en joystick, eller la den holde nøyaktig posisjon ved hjelp av GPS, selv uten baugpropell.

I marsjfarten på 35 knop hevder Dolvik at den kun bruker 68 liter diesel i timen, noe som betyr inntil tolv timers kjøring med en drivstofftank på snaue 800 liter.

I marsjfarten på 35 knop hevder Dolvik at den kun bruker 68 liter diesel i timen, noe som betyr inntil tolv timers kjøring med en drivstofftank på snaue 800 liter.

Med de to gasshåndtakene helt i bunn kan du i stedet blåse avgårde i over 50 knop uten problem, verken for motorene eller skroget. 

I slike hastigheter kan riktignok passasjerene merke vinden godt, men bøyer du deg ned bak den spesialdesignede vindskjermen i forkrommet bronse, bevares frisyren bedre.

– Vi har brukt 160.000 kroner bare på fornikling, poengterer styreformannen.

For FA Motor: Dolvik 33 Saga Foto: Håkon Sæbø

– Vi har brukt 160.000 kroner bare på fornikling
Stein Erik Savland, Dolvik

Bak vindskjermen befinner også styre-posisjonen seg med den nyeste digitale kombinasjonsskjermen fra Simrad, som er både instrumentpanel, kartplotter og et teknisk panel.

Udramatisk

Under fart ledes vannet vekk fra skroget på en slik måte at sidevinden må være ekstrem før noe av det blåser ombord. Skulle passasjerene likevel få nok av den vakre vestlandsnaturen kan de gå under dekk hvor det er en liten sittegruppe og et toalett. 

Har de inntil ni passasjerene først betalt 30.000 kroner for en firetimers eksklusiv fjordsafari blir salongen trolig lite brukt.

Da kan de i stedet hente frem kalde forfriskninger fra de to integrerte kjøleskapene ombord, eller justere setene til sittegrupper eller aktervendte utsiktsplasser.

HÅNDARBEID: Luftinntakene til motrrommet er smidd, forkrommet og montert på det blanke akterdekket. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 5)
HÅNDARBEID: Luftinntakene til motrrommet er smidd, forkrommet og montert på det blanke akterdekket. Foto: Håkon Sæbø

Med motorene tiltet riktig slipper skroget vannet elegant og du kan foreta manøvre som gjør at føreren og passasjerene sliter mer enn båten. Den krenger mye ved ekstreme rattutslag i høye hastigheter for å takle svingene, men det føles likevel udramatisk. 

I hvert fall inntil egne og andres bølger skyller over det lange dekket og dundrer ned i cockpiten.

Problematisk

Der treffer det foruten kunstskinnstoler sydd i Italia montert på egendesignede beslag, også et teakdekk med noen perfekt utfresede kantlister som henspeiler til Nietzsches begrep om at djevelen sitter i detaljene.

– Alt treverket vi benytter er bærekraftig og FSC-sertifisert. Det betyr imidlertid at vi begynner å få problemer med å få tak i teak, så syntetisk teak og alternative tresorter kan bli et alternativ i fremtiden, antyder Stein Erik Savland.

TURISTBÅT: 33-foteren Saga er ment å gå i eksklusiv turisttrafikk på Vestlandet. Foto: Håkon Sæbø

Det meste av interiøret, dekket og andre elementer ombord består også av mahogni. Hele lengder, elegante limtreløsninger og nøyaktige avslutninger er en fryd for øyet og du kan la fingrene gli over alle flater og kanter ombord uten fare for flis eller skrubbsår.

For å skape en helhet er blant annet høyttalerne, VHF-antennen og toalettet under dekk lakket i kobberfarge, som kan fremstå litt glorete. 

Alternativet er plast og metall i en rekke farger, så det er en tanke bak det hele. Båten leveres med havnekalesje, vanlig kalesje og en gjennomsiktlig plastløsning som ikke hindrer utsikten for nysgjerrige turister.

Misfornøyd

Det er imidlertid en ting båtbyggeren selv ikke er helt fornøyd med.

– Skinnene som gjør det mulig å skyve på forsetene er i overkant synlige og skiller seg ut fra resten av detaljene. Vi jobber med en løsning på dette, sier Savland, som gjerne bygger flere slike båter.

– Vi håper jo at det er flere som ser gleden i å eie og bruke båter hvor det ikke spares på noe og intet er overlatt til tilfeldighetene, legger han til.

UNIKE: Beslagene for blant annet belysning er designet og laget hos Dolvik. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 5)
UNIKE: Beslagene for blant annet belysning er designet og laget hos Dolvik. Foto: Håkon Sæbø

Med priser fra rundt fire millioner kroner, litt avhengig av motorisering og spesifikasjoner for en 26 fots båt, til rundt 10 millioner kroner for en 33 foter, gjør samtidig at du ikke vil forsvinne i mengden. Du vil i stedet risikere å få en del oppmerksomhet og beundrende blikk fra alle som ser det blanke mahogniskroget gli gjennom vannet.

Du vil også risikere skryt fra de som ser håndverket og detaljene ombord og ikke minst de som får føre båten. Gjerne blant stupbratte fjordarmer omgitt av knallblått vann, snødekte topper og vestlandsvær. Så er det godt å vite at Lærdal ligger godt beskyttet med en gjennomsnittlig årlig nedbørsmengde på under 500 millimeter, eller omtrent halvparten av Oslos og en femtedel av Bergens.

Dolvik 33

 

Motor: 2 x Mercruiser V8 TDI

HK: 2 x 370 VW

Marsjfart: 35 knop

Toppfart: 50 knop

Vekt: 6.500 kilo

Lengde: 33 fot

Forbruk: 35 knop 68 liter i timen

Rekkevidde: 430 Nautiske mil

Passasjerer: 9 + kaptein

Pris: 10.000.000 kroner

 
GÅR LETT: Med 370 hestekrefter i hver motor tar den 33 fot store båten seg lett opp i fart. Foto: Håkon Sæbø