+ mer
45 KNOP: Ocean Alexander leverer 45-foteren med tre forskjellige konfigurasjoner. Du kan få den som «turbåt» med eller uten tak over førerplassen og som en amerikansk sportsfiskebåt. 4 x 350 hk er standard. Foto: Ocean Alexander

Amerikansk potensprotese

Fire motorer. 1.400 hester. Masse plass ute. En lugar med 45-tommers TV. Do og dusj. Ocean Alexander 45 Divergence er en uekte, ekte amerikaner.

PÅL SILBERG

MOTOR@FINANSAVISEN.NO

Amerikanere elsker utenbordsmotorer. Selv om amerikansk bensin er blitt dyrere, koster en liter omtrent halvparten av hva vi må betale for de samme edle dråpene i Norge.

550 liter bensin i timen

Med full gass på de 4 x 350 hesters Mercury Verado-motorer som henger på hekken av Ocean Alexanders nye 45-foter svir du av cirka 550 liter bensin på en time. Du har 2.300 liter på tankene. Etter fire timer stanger tankmåleren farlig nær null.

BEHAGELIG: Plassen på fordekket har komfortable møbler.

Men du kan glede deg over at Ocean Alexander leverer Divergence med fulle tanker, komplett bysse med kjøleskap og kokeplater, utsyr du trenger for å lage mat, komplett dashbord med tre Garmin-skjermer og en dieselgenerator på 11 kW. Elektrisk ankervinsj, sengetøy og varmtvannsbereder er også med i standardpakken som har en prislapp på drøyt ti millioner kroner med norske avgifter – omtrent like mye som du må betale for en Princess F49.

Sikter på Europa

Ocean Alexander er mest kjent for ganske trauste motorbåter og -yachter som fabrikken spyr ut på løpende bånd fra fabrikken i Taiwan og overøser markedet i USA med. Sammen med Horizon Yacht står Ocean Alexander for cirka 80 prosent av båt- og yachtproduksjonen i Taiwan. Med Revolution-serien, som foreløpig består av to modeller på litt under 100 fot, tok Ocean Alexander et stort skritt mot markedet i Europa. 

Ocean Alexander er mest kjent for ganske trauste motorbåter og -yachter som fabrikken spyr ut på løpende bånd fra fabrikken i Taiwan og overøser markedet i USA med
BALKONGER: Cockpiten blir større når fribordet foldes ned. Bredden øker til nesten seks meter.

45 Divergence er typisk amerikansk, men det er et stort marked for åpne båter av denne typen i Middelhavet. Båtturer i Middelhavet er ofte dagsturer. Båten ankres opp, det bades og spises før man kjører hjem igjen. Gjestehavner koster skjorta og noe skjærgård å snakke om finnes bare øst i Middelhavet. Det vil kanskje også berolige kunder som er skeptisk til «billig østen-ræl», at 45 Divergence produseres i en nye Ocean Alexander-fabrikk i Merritt Island, Florida, USA.

Det vil kanskje også berolige kunder som er skeptisk til «billig østen-ræl», at 45 Divergence produseres i en nye Ocean Alexander-fabrikk i Merritt Island, Florida

Smal båt

Ifølge fabrikken gir de fire motorene på hekken 45 Divergence en toppfart på rundt 45 knop. Båten har en bunn med 18-graders V-form ved akterspeilet. Det er mer enn mange av konkurrentene. Jo skarpere bunnen er, desto mykere går båten i sjøen. Bredden har også mye å si for sjøegenskapene. 45-foteren er 4,19 meter bred. Princess F49 er 4,34 meter bred. Windy SR52, som er samme type båt som 45 Divergence, har en bredde på 4,50 meter.

VELUTSTYRT: Ocean Alexander leverer båten med fulle tanker og dashbord med tre Garmin-skjermer. Som det fremgår av bildet er det mulig å manøvrere båten med joystick.

Ulempene med smal båt er mindre plass ombord. Ocean Alexander bøter på dette med at deler av fribordet i den aktre delen av cockpiten kan felles ut slik at båten får en «balkong» på hver side. Når du åpner balkongene øker bredden i deler av cockpiten til 5,82 meter.

Det er noen andre båter som har den samme løsningen, blant annet italienske EVO 43. Ocean Alexander sier de har tatt patent på «balkongene». Hva poenget er med det, skjønner vi ikke helt.

SJEFSTOLER: Plassen under stolene er store lagerrom.

I cockpiten har 45 Divergence en rommelig sittegruppe akter og sittegruppe på dekket forut. Bordet akter kan brukes som spiseplass eller et kaffebord. Det bretter seg automatisk opp og igjen når du trykker på en knapp. Bak førerplassen, med tre individuelle seter, er det en rommelig og velutstyrt bysseseksjon.

Mange muligheter

I konsollen er det blitt plass til en minisalong. Den kan omgjøres til soveplass for to personer. Vil du bo ombord har du også tilgang til et beskjedent bad med separat dusjsone. Varmtvannet kommer fra en tank som rommer 40 liter.

KRYPINN: Plassen i konsollen kan omgjøres til senger for to personer.

45 Divergence bygges i glassfiber. Normalt legges skrogfargen inn i det øverste laget som kalles gelcoat. Ocean Alexander har valgt å lakke skroget. Det er både fordeler og ulemper med det. Lakk er hardere og sprøere enn gelcoat. Lakk tåler sol og salt bedre enn gelcoat, men velger du blå båt og det blir en ripe i den, er ripen skrikende hvit. Når verftet lakker skroget, har de større mulighet for å etterkomme ditt ønske om en individuell båt med en spesiell farge. Som standard får du enten en blå eller en rød 45 Divergence med et interiør som matcher eksteriøret og med motorer i den samme fargen.

Verftet har opsjoner som gir deg 400 forskjellige ting å velge mellom. Den viktigste og dyreste er utvilsomt om du velger en gyrostabilisator eller ikke. I Norge bruker vi stort sett skjermete havner. Da har du liten nytte av stabilisatoren. Ligger båten for anker i Middelhavet er det både koselig og behagelig å slippe «huskestuen» som oppstår utpå dagen når vinden friskner på og gigantyachter pløyer opp gigantbølger.

Ligger båten for anker i Middelhavet er det både koselig og behagelig å slippe «huskestuen» som oppstår utpå dagen når vinden friskner på og gigantyachter pløyer opp gigantbølger
BRA BYSSE: Bysseseksjoner er utstyrt med det du trenger for å lage mat. Grillen er elektrisk og får strøm fra en 11kWs generator.

Motor
Båt