GOD FART: Speedbåten Cigarette 28 fra 1973 ble testet av Andreas Scheel i Oslofjorden. Foto: Håkon Sæbø

TEST: Cigarette 28 SS

Etter 42 år er Mark Donohues vinnerbåt, en Cigarette 28 SS, restaurert til perfeksjon i Norge. Det setter spor hos en landkrabbe.

Denne saken ble første gang publisert i Finansavisen Motor i september 2015.

– Pappa, det skummer i kompasset, uttalte vår håpefulle, der han klamret seg fast til håndtaket med en skremt mine, før han skrek: Kjør saktere!

1973 Cigarette 28 SS

Motor: Mercruiser 377 Magnum. 320 hestekrefter hver.

Drev: 2x Bravo 1 DWP med tilpassede propeller

Byggetid: Over 1.000 timer med arbeid for å få båten restaurert.

Toppfart: Over 70 knop

Alder: 46 år

Det gjorde vi gjerne, da 60 knop i en enskrogsbåt i litt sjø, skapt av NRKs Sommerbåten og armadaen av følgebåter, gjør oss skogsmatroser litt skvetne.

TULL OG TØYS: Med to friske V8-ere i hekken og en toppfart på over 70 knop er ikke denne båten direkte fornuftig. Men så behøver ikke alt her i livet å være det. Foto: Håkon Sæbø

Trives i fart

Fartsfølelsen i 100 kilometer i timen på sjøen, mens båten gjerne hopper fra bølge til bølge, er formidabel: Vindstøyen gjør normal kommunikasjon umulig, vinden strammer ansiktshuden bedre enn Botox, kartplotteren fyker nedover som en rulletekst i fort film, tårene spruter bak solbrillene og knokene rundt ratt og gasshåndtak blir hvite.

Båten oppfører seg likevel bedre i over 45 knop enn under 30, da det skarpe V-skroget skjærer akkurat så langt ned i bølgene at både hastigheten og stabiliteten bevares.

Båten oppfører seg likevel bedre i over 45 knop enn under 30, da det skarpe V-skroget skjærer akkurat så langt ned i bølgene at både hastigheten og stabiliteten bevares.

Etter litt variert kjøring og økt forståelse av båtens oppførsel, og ikke minst dens kapasiteter, kom utropene fra babord side med et smil: Fortere, fortere!

At Oslofjorden i slutten av august viste seg fra sin aller beste side, gjorde ikke opplevelsen dårligere. Det var bare bensinkostnadene som gjorde at vi ikke kjørte frem og tilbake mellom Dyna fyr og Holmen Fjordhotell flere ganger.

Eieren ville dessuten gjerne bruke båten selv, nå som Marine Performance & Service i Svelvik har gjort ferdig båten.

GODLYD: De to Bravo 1 DWP-drevene med tilpassede propeller er montert på splitter nye Mercruiser 377 Magnum på 320 hestekrefter hver. Foto: Håkon Sæbø

Dokumentert fortid

Historien begynte i 1973, da racerbilsjåføren Mark Donohue spesifiserte og bestilte båten av Cigarette-gründer og båtracer Don Aronow. Racing-utforming med ståplasser og minimalt med utstyr ble siden komplettert med blant annet stoler, stereo, lanterner og øvrig komfort- og sikkerhetsutstyr.

Aronow hadde tidligere bygget opp, solgt, og blitt rik på salget av et byggefirma samt båtprodusentene Formula Marine, Donzi og Magnum Marine. Han ble skutt i Miami i 1987, etter å ha samarbeidet med visepresident George Bush og kystvakten om å bygge båter for å stanse kokainsmuglere.

Aronow hadde tidligere bygget opp, solgt, og blitt rik på salget av et byggefirma samt båtprodusentene Formula Marine, Donzi og Magnum Marine.

Ironisk er det at mange av disse kjørte Cigarette-båter, da de var blant de raskeste som fantes.

Da Mark Donohues #145 Cigarette 28 SS ble ferdig, deltok han i Offshore Production Class A.P.B.A. i 1974 og vant. Etter å ha vunnet dette på vann og blant annet Indianapolis 500 på land, omkom han dessverre under Formel 1-kjøring på Österreichring i 1975.

FØLG MED: Instrumentene lar kapteinen holde oppsyn med de kraftige motorene. (1 / 3)

Båten ble liggende i Florida og på Bahamas, før dagens eier kjøpte den for 30.000 dollar i 1999 og hadde den noen år der. Båten var imidlertid sliten, og motorene desto mer, og den ble lite brukt, så båten ble fraktet til Norge. Her fikk Anders Wessel Pettersen og Marine Performance & Service oppdraget med å gjøre båten så moderne som mulig, uten at det gikk ut over båtens originalitet og utseende.

Moderne klassiker

– Det er vel egentlig bare kartplotteren som røper at båten ikke er 100 prosent original, sier Pettersen.

Men under skallet er det mer. Hele akterspeilet var råttent og måtte byttes, slik de bakerste springerne og oppstiverne også måtte.

STABIL STYRING: Drevene er koblet sammen med staget som går på tvers. Foto: Håkon Sæbø

Det gjorde det imidlertid lettere å heve motorfestene, slik at drevene kommer høyere opp. De to Bravo 1 DWP-drevene med tilpassede propeller er montert på splitter nye Mercruiser 377 Magnum på 320 hestekrefter hver. Med riktig trimming skal dette gi en topphastighet på over

70 knop.

De to Bravo 1 DWP-drevene med tilpassede propeller er montert på splitter nye Mercruiser 377 Magnum på 320 hestekrefter hver. Med riktig trimming skal dette gi en topphastighet på over 70 knop.

Alt det tekniske med ledninger, slanger og rør er også nytt, men noe av det viktigste, inkludert det solide skroget, er ifølge Pettersen originalt.

– Da vi begynte å pusse på båten, så vi at gelcoaten med den originale blåfargen var i flott tilstand. På dekk måtte den hvite gelcoaten byttes, men den originale vindskjermen er pusset og har fått nye ruter. Stoler og puter er trukket på nytt i originale farger, mens all teak er byttet ut, bekrefter han.

MYE EKSOS ELLER VELDIG MYE EKSOS: Lyd er gøy, og det skal låte når to V8-ere på 320 hestekrefter hver buldrer i gang. Foto: Håkon Sæbø

Manøvrerbar

Nye er også instrumentene i dashbordet, men de har et klassisk design, mens de doble gir- og gasshåndtakene er nye, men identiske med de originale. Med en tomgangsfart på nærmere 10 knop og store drev, er det vanskelig å manøvrere båten med rattet i lave hastigheter.

Ved hjelp av de to girspakene er det imidlertid såre enkelt, og kun kraftig vind som tar tak i den høye baugen kan gjøre manøvreringen utfordrende.

FULL FRIHET: På sjøen kan du gå omtrent så hurtig du vil, gitt at du har god nok avstand til land, andre båter og folk. Foto: Håkon Sæbø

Nybåtprisen er ifølge det originale salgsdokumentet på 23.000 dollar, så båten har ikke tapt seg så mye i reell verdi, til tross for høy alder og mye slitasje. Nå har Anders Wessel Pettersen og hans fem kollegaer på marinaen i Svelvik brukt et snaut år og rundt 1.000 timer på båten, i tillegg til nye motorer og annet utstyr.

Regningen blir derfor syvsifret, men det er mye nostalgi i båten, både for eieren og de som har restaurert den.

– Vi er glade for at noen tar seg råd til å ta vare på slike båter og vi er spesielt glade for denne typen jobber. Det blir som en klassisk veteranbil på sjøen, sier Anders Wessel Pedersen.

Forskjellen er bare at en original og spesiell bil fra 1970-tallet med suksessfull racing-historie og god dokumentasjon, gjerne har en null eller to til på prislappen. Bruksverdien er imidlertid uvurderlig for dem begge.

Les også