+ mer
48 KNOP: Pershing 8X går styggfort. Motorene er koblet til overflatedrev.  

Et fartsvidunder

Pershing 8X er en elegant lettvekter med store motorer som er spekket med avanserte tekniske løsninger.

Svært mange verft har begynt å lefle med sin egen image og DNA. Riva bygger gigantiske flybridgeyachter i stål, Mangusata selger deg gjerne en saktegående yacht med god plass, både Princess og Sunseeker henvender seg plutselig til markedet for «småbåter» og Otam bygger ekspedisjonsyachter.

Hot, hot, hot

Vi har ingen formening om det blir en bedre butikk ut av en slik strategi. Markedet er for tiden «hot». Det selges en til to store, nye, brukte yachter hver dag. Benetti har akkurat sluttført en gigantisk utbygning av verftet sitt i Viareggio. 

Ferretti-gruppen tjener igjen gode penger. De som bygger yachter før de har fått en bestilling gnir seg i hendene med vissheten om at det kommer kunder og banker på døren. Nordmenn kjøper flere båter og større båter enn de har gjort på ti år. Den produsenten eller forhandleren som ikke tjener penger nå, burde nok finne på noe annet å gjøre.

52 MILLIONER KRONER: Den første 8X som Pershing bygde og brukte på et par utstillinger ligger ute for salg. Den har store motorer og masse utstyr.

Veteran design

Pershing er en av de få produsentene som motstår trykket om å diversifisere. Det er kanskje naturlig siden Pershing er en del av Ferretti-gruppen som dekker alt fra flybridge-modeller på under 50 fot, via store, standard yachter til skreddersøm på opp mot 100 meter.

Sjefen for Ferretti-gruppen, Alberto Galassi, har gitt konstruktøren og designer Fulvio De Simoni fornyet tillit. Det tror vi var smart. De Simoni er ikke bare en fullblods farts-freak, han er også en veteran som stadig finner på nye løsninger og fikse detaljer. 

STORGARASJE: Under solsengen er det plass til en 3,5 meter lang RIB og en vannscooter. Foto: Pershing

Like vellykket har det ikke alltid vært, men mange har apet etter hans påfunn. De Simoni har samarbeidet med strategigruppen til Ferretti, som ledes av Piero Ferrari, om den nye, drøyt 25 meter lange modellen i X-serien til det italienske verftet. Pershing har også hanket inn eksperter på avanserte støpemetoder. 

8X er i sin helhet bygd i karbonfiber, skriver verftet i en pressemelding. Yachten blir lettere, men skallet til skroget og overbygget utgjør ikke mer enn omtrent 20 prosent av totalvekten til yachten.

Motor og toppfart

ModellLengdeFremdriftMotorerToppfart
Pershing 8X25,6 mOverflateprop2 x 2.638 hk48 knop
Mangusta 9428,7 mVannjet2 x 2.638 hk36 knop
Azimut S1028,7 mAksel2 x 2.638 hk35 knop
Princess Y 8526,2 mAksel2 x 1.900 hk33 knop
Sunseeker 86 Yacht26,3 mAksel2 x 1.950 hk30 knop
Amer 9428,7 mPod-drev3 x 900 hk30 knop
CCN 8626,3 mVannjet2 x 1.900 hk39 knop
 

Avansert manøvrering

Pershing har også fått hjelp av eksperter på elektronikk, styresystemer og motorteknologi. De to store motorene i byggenummer én er koblet til overflatedrev fra Top System. Å manøvrere en båt med store motorer og overflatedrev i trange havner er ingen spøk. 

Med begge motorene innkoblet på tomgangshastighet blir farten ofte opp mot ti knop. 8X kan utstyres med et system som gjør at skipperen manøvrerer yachten med en hånd via en joystick. 

Den kan også ha en løsning som helautomatisk stiller drev og trimplan i den optimale posisjonen i forhold til fart, bølger og vind. Hvis du ikke er fornøyd med den innstillingen automatikken gjør, kan du selvsagt koble den ut.

Den kan også ha en løsning som helautomatisk stiller drev og trimplan i den optimale posisjonen i forhold til fart, bølger og vind.

De Simoni har gitt 8X et ganske aggressivt skrog. Ved akterspeilet er V-bunnen på 20 grader. Det hjelper på sjøegenskapene. Som standard leveres yachten med to MTU-motorer med 2.435 hester. Det gir yachten en toppfart på 45 knop. 

I den første yachten verftet bygde monterte de 2 x 2.638 hester. Da øker toppfarten til 48 knop. Det er nesten 90 km/t. Vi vet faktisk bare om en yacht i denne størrelsen som kan skilte med så høy toppfart. AB Yachts sier at deres 78-foter er god for cirka 50 knop.

Marsjfarten, som motorene i 8X har godt av over lengre tid, er 41 knop. Hvis du velger å kjøre så fort, rekker de 6.200 literne med diesel som du har på tankene til en tur på 310 nautiske mil. Du må regne med å svi av drivstoff for over 10.000 kroner i timen. 

TOUCH-KONTROLL: Vindskjermen er uten sprosser og setene behagelige. Skipperen kan manøvrere yachten med joystick. (1 / 5)

Åpen salong

Det aggressive skroget til 8X er paret med en sporty profil. Toppen og de store skrogvinduene harmonerer ikke helt med hverandre, men 8X ser skapelig ut. Yachten har ikke flybridge, men et soldekk på cirka 15 kvadratmeter. 

Hvis du ønsker deg en utvendig styreposisjon, kan den monteres en på soldekket. Til soldekket kommer du fra akterdekket via en trapp som er integrert i den «vingen» som er blitt et slags varemerke til X-serien. Det er en ganske snedig løsning. Designeren har også klart å lage sidedekk uten trinn fra akterdekket til uteplassen på fordekket. Den kan brukes som solplass eller gjøres om til en spiseplass.

Til soldekket kommer du fra akterdekket via en trapp som er integrert i den «vingen» som er blitt et slags varemerke til X-serien. Det er en ganske snedig løsning.

Salongen, som er på 50 kvadratmeter, er åpen. Forut er det førerposisjon med tre seter, så er det spiseplass og ved utgangen til akterdekket en stor, U-formet sittegruppe. 

På babord side av førerposisjonen går det trapp ned til lugaravdelingen som består av eierlugar, en stor lugar forut og en ganske beskjeden lugar på hver side av gangen gjennom yachten. De to minste lugarene deler bad.

Skipper på egen skute

EKSTRA: Du kan få styreposisjon på soldekket.

Akter i salongen går det trapp ned til byssa som ser temmelig trang ut. Fra byssa er det dør inn til mannskapsavdelingen som består av to lugarer med tre senger som har felles bad. Pershing 8X har en skroglengde målt etter EU-normen som bare er på 22,85 meter. Det betyr at du kan stå til rors selv hvis du har bestått fritidsskippereksamen.

Under dekk har den første båten fått et ganske ordinært interiør i duse farger som er enkelt og moderne. Hvor store valgmuligheter du har vet vi ikke, men Pershing tilbyr nok minst et par pakkeløsninger med forskjellig stil og farger som du kan velge mellom.

STORE VINDUER: Eierlugaren har garderobe og bad bak sengen.

Motor
Båt