+ mer
2 x 1.430 HESTER: Motorene gir 50-meteren, som er døpt «Erica», en toppfart på 20 knop. I 12 knop er forbruket 98 liter diesel i timen. «Erica» kan krysse Atlanterhavet.

Droppet seilbåt – gikk for beist med 2.860 hestekrefter

Ed Bosarge, som eide den 54 meter lange ketsjen «Marie», seilte lite. Derfor bestilte han en motoryacht som blir levert i høst.

Det er ikke mange som bestiller nye, store seilyachter. Det er heller ikke så mange verft som er spesialister på å bygge yachter med seil. Vitters er en seilspesialist. 

Kjell Inge Røkkes «Aglaia» ble bygd av det nederlandske verftet. Den er hypermoderne. Vitters bygde også «Marie», som eieren fikk solgt i desember 2018. 

Den ser ut som en klassisk ketsj, men den er topp moderne med skrog i aluminium og master i karbonfiber.

MATCHER BILEN: «Erica» er lakket i steingrå-metallic lakk. Den samme fargen har eieren på bilen. Verftet brukte ti måneder på lakkjobben.

50 meter lang motoryacht

«Marie» ble levert i 2010. Fem år senere mer enn antydet Bosarge, som bor i Houston, Texas, at han ville bygge en større seilyacht basert på erfaringene med «Marie». Den nye seilyachten skulle blant annet ha senkekjøl slik at den kunne «parkeres» ved hans private øy i Bahamas.

Men han ombestemte seg. Hva «Marie» ble solgt for, vet vi ikke. Den lå ute for salg i over et halvt år med en prisantydning på snaut 250 millioner kroner.

Hva «Marie» ble solgt for, vet vi ikke. Den lå ute for salg i over et halvt år med en prisantydning på snaut 250 millioner kroner

Motoryachten som Bosarge kan overta om ikke så altfor lenge er 50 meter lang. Den er bygd i aluminium. Yachten er basert på en standard 50 meter plattform utviklet av Heesen sammen med Van Oossanen. 

Eksteriøret har Frank Laupman hatt ansvaret for. Interiøret er designet av Mark Whiteley. Prislappen tipper vi er rundt 350 millioner kroner.

FINPUSS FØR NORDSJØEN: Heesen tester alle nye yachter i Nordsjøen for å sjekke at de tilfredsstiller kjøperens forventninger med hensyn til toppfart, forbruk, støy osv.

Spesielle ønsker

Nigel Ingram som var eierens representant i prosessen med å bygge «Marie», forteller at han hadde mange diskusjoner med Bosarge om å gå over fra seil til motor. Bosarge seilte ikke mye. Det var ikke noen ivrige seilere i familien. En motoryacht ville være mer komfortabel for en stor familie på tur.

– Når beslutningen var fattet var det viktig for eieren å få den så fort som mulig, sier Ingram, som er partner i management-firma MCM.

Han legger til at eieren ville ha en yacht som ga noe av den samme følelsen av lys og luft som en seilyacht gir. Ingram tok kontakt med tre verft, to i Nederland og ett i Italia. 

Valget falt på Heesen, som lovet kort leveringstid samtidig som de kunne gjøre de tilpasningene eieren ønske seg. Blant annet ble salongen på det øvre dekket utstyrt med vinduer som kan åpnes og lukkes og uteplassen på dette dekket forkortet.

– Det gjør det lysere i salongen og gir akterdekket et luftig preg, sier Ingram.

SMEKKER: Smalt forskip og lang vannlinje gjør at yachten glir lettere gjennom vannet. (1 / 5)

Ett års byggetid spart

Ingram og teamet hans jobber vanligvis med prosjekter knyttet til seil. De har hatt ansvaret for byggingen av 87 yachter. De aller fleste er bygd fra bunnen av, det vil si at konstruktøren og designere begynner med blanke ark.

– Erfaringen vår gjør at vi lettere skjønner og kan formidle eierens ønsker og krav til verftet, mener Ingram.

Heesen ble valgt fordi de ville gi Bosarge og familien hans minst et års ekstra tid på vannet i forhold til verft som begynner fra bunnen av. Heesens kort byggetid kommer av at verftet starter å produsere skallet og installere mye av teknikken uten at de har en kjøper. 

Bosarge kom inn i prosessen såpass tidlig at det var mulig å gjøre eksteriørmessige tilpasninger og designe et personlig interiør. Mark Whiteley har stort sett bruk hvitvasket eik med kontraster i mørkt treverk og tinn. Interiøret er enkelt og danner en fin bakgrunn for eierens fargerike kunst som blir montert ombord.

Heesen ble valgt fordi de ville gi Bosarge og familien hans minst et års ekstra tid på vannet i forhold til verft som begynner fra bunnen av

Motor
Båt