KLAR FOR LANDING: Den 95 meter lange yachten har landingsplass som kan ta i mot et helikopter som veier 1,5 tonn. To Caterpillar-motorer gir Madsummer en toppfart på 18 knop. Foto: JEFF BROWN

Personlig 95-meter fra norsk designer

Madsummer har landingsplass for helikopter og på soldekket kan eieren lagre sjøflyet sitt. Eksteriøret er klassisk og interiøret fargesprakende.

Det er ikke så mange verft som kan produsere en 95 meter lang yacht. Etter at Peder Eidsgaard hadde jobbet med design i 18 måneder sammen med eieren, ble byggingen overlatt til Lürssen. Det tyske verftet brukte tre og et halvt år på jobben. Madsummer ble levert i 2019.

SKJERMET: Glass som er en forlengelse av vinduene i overbygget strekker profilen ut og sørger for beskyttelse mot vær, vind og innsyn på akterdekket. Foto: JEFF BROWN

Navnet skjemmer ingen

Egentlig kom amerikaneren som eier Madsummer til Eidsgaard for å diskutere et flyprosjekt. Praten ble fort dreid over på yachter. Amerikaneren visste hva han ville ha. Han var eier av en Madsummer allerede og før det hadde han eid en annen Madsummer. Den første, som var 78,5 meter lang, var designet av Espen Øino. I 2010 byttet han yacht med en mexicaner og snobbet litt ned. Madsummer nummer to var bare 55 meter lang. Madsummer nummer tre begynte som et 85 meter langt prosjekt, men den havnet på 95 meter til slutt. Eidsgaard forteller at han laget 34 forskjellige utkast til layout og oppdeling under dekk.

– Det var veldig travelt på kontoret, så jeg gjorde hele GA-jobben (oppdelingen av yachten, red anm.) selv, forteller Eidsgaard.

Det er høyst uvanlig at en person designer en hel yacht – både eksteriøret og interiøret. Peder Eidsgaard har aleneansvaret for Madsummer.

FORSKEGGJORT OG SKJERMET: Stilen ombord i Madsummer er enkelt og moderne, men interiøret har massevis av elegante og påkostete detaljer. Alt er selvsagt spesiallaget. Foto: GIORGIO BARONI

– Jeg jobbet med Madsummer i mange år. Yachten ble et veldig personlig prosjekt for meg, sier Eidsgaard.

Amerikaneren ville ha sitt private dekk, som han riktignok deler med kapteinen, han ville ha store, lyse og luftige rom og god plass til mange gjester. Madsummer har seks gjestelugarer på hoveddekket og tre lugarer på mellomdekket. Hvis du vil leie yachten, får du imidlertid ikke med deg mer enn 12 personer. Prisen du må betale er cirka 14 millioner kroner for en uke.

GOD PLASS: Den elegante Eidsgaard-yachten har et volum på 2.999 tonn. Det betyr at eieren og gjeste disponerer seks ganger så mye plass som det normalt er i en yacht på snaut 50 meter. Foto: JEFF BROWN

To milliarder kanskje

Det er selvsagt ingen som vil si noe om hvor mye det kostet amerikaneren å realisere Madsummer eller for den sakens skyld hva det koster å drifte en 95 meter lang yacht med et mannskap på 25 personer. Vi tipper at Lürssen har tatt seg betalt opp mot to milliarder kroner for byggingen. De årlige driftskostnadene er cirka 200 millioner kroner.

– Lürssen er et verft med veldig godt rykte så jeg tror ikke Madsummer vil tape seg noe i verdi de første årene, mener Eidsgaard.

LUFTIG TRIMROM: Soldekket har et trimrom med utsikt og utgang til boblebad og solsenger. Foto: GIORGIO BARONI

Sofistikerte linjer

På yttersiden har ikke Eidsgaard funnet på så mange sære viderverdigheter. Madsummer har en klassisk form som er lett å like. Rektangulære vinduer i forskipet gir gjestelugarene lys og utsikt. Det lave akterdekket dysser til en viss grad yachten dimensjoner ned. Linjene ser svært så enkle ut, men de er et intrikat samspill av gjennomtenkte detaljer. 

Blant annet har masten som bærer antennene på toppen av yachten, en spoiler som skal sørge for at ikke eksosen fra de seks pipene plager gjestene. Eidsgaard insisterte på å skjerme uteplassen på akterdekket med glass som en forlengelse av vinduene i salongen. Det er med på å strekke linjene ut og akterdekket blir en mye mer privat og mindre værutsatt oppholdsplass for gjestene.

PRIVATEN: Eieren disponerer den delen av brodekket som ikke er brukt til styrehus og kapteinens elegante lugar. Foto: GIORGIO BARONI

Litt spesielt er det at yachten har et enormt, tomt soldekk. Soldekket er tomt fordi eieren vil ha plass til et sjøfly der. Det krevde både ekstra strukturelle forsterkninger og installasjon av en stor, skjult kran som brukes til å heise sjøflyet opp og ned. Det er ikke mulig å fylle drivstoff på sjøflyet ombord. Kommer eieren eller noen gjester med helikopter, kan kapteinen fylle opp tankene før han drar igjen. Under landingsplassen for helikopteret er det lagringsplass til to lettbåter på ti og elleve meter og diverse vannleker.

SVULTSIG: Madsummer endrer på sett og vis karakter avhengig fra hvilken vinkel man ser yachten. Overbygget med kraftige linjer gir yachten et maskulint og en smule aggressivt preg. Foto: JEFF BROWN

Fargerik amerikaner

Det er selvsagt både heis, som er rund, og trapper som forbinder de forskjellige dekkene ombord, men det er ikke utvendig trapp mellom eierens leilighet på brodekket og uteplassen på mellomdekket under. Eieren ville være helt privat samtidig som han kunne ha en viss oversikt over hva gjestene foretar seg når de er ute. 

Derimot er det brede trapper på begge sider mellom hoveddekket, med et ni meter langt svømmebasseng på det teakbelagte dekket, og mellomdekket. Eidsgaard utstyrte også yachten med en slags lyssjakt. Lyssjakten har en diameter på 2,5 meter. Den går fra eierens dekk og helt ned i spa-avdelingen på det nedre dekket.

HEVET: Uteplassen på akterdekket er hevet tre trinn i forhold til den skjermet delen på det same dekket. Foto: GIORGIO BARONI

– Du kan stå i spa-avdelingen og se på himmelen, sier Eidsgaard.

Om dagen sørger den for naturlig lys. Om natten har glasset innbakt lys som gir noe av den samme effekten.

Interiøret i Madsummer er en smakfull orgie i delikate og forskjellige farger. Det er Laura Sessa som har gjort jobben, men hun fikk slettes ikke frie tøyler. Eieren ville ha et fargerikt interiør. Sessa visste det. De to har jobbet sammen i 15 år. Hun visste også at blått er yndlingsfargen hans, men det er forskjellige farger forskjellige steder ombord.

– Vi er blitt stadig mer fargerike, sier Chris Beirne.

Han er kaptein ombord og har jobbet for den steinrike amerikaneren som er født i 1967 og så vidt vi vet er ungkar etter et kort ekteskap med supermodellen Elle Macpherson.

FARGERIKT: Interiøret har masse farger. En lyssjakt gir mer naturlig lys på de forskjellige dekkene. Foto: GIORGIO BARONI