PASSER IKKE: Lexus LY 650 er 20 meter lang. Flybridgen er liten og den kler slettes ikke båten.

Så hatten ikke passer

Det er ikke mye å si om Lexus LY 650 annet enn at den flyter og den kommer ikke til å bli billig.

Det er en del båt- og yachtprodusenter som har skaffet seg drahjelp ved å gå i kompaniskap med et bilmerke eller designavdelingen til et bilmerke. Erfaringen er at hvis ikke produsenten allerede har et godt merkenavn og solide, salgbare produkter, er det ikke så mye hjelp i å klistre på merket til Porsche, Bentley eller Mercedes.

AMERIKANSK LØSNING: Byssa er L-formet og plassert ved utgangen til akterdekket.

Ti års byggetid

For ti år siden designet Porsche en 41 meter lang motorkatamaran for Royal Falcon Fleet som hadde kontoret sitt i Singapore. I november 2019 ble den første yachten, som er bygd i Sverige, lagt ut for salg. Egentlig skulle «romskipet» vært ferdig i 2010. Vi tviler på at det blir noen flere enn «Royal Falcon One» som Kockums prøver å bli kvitt.

Cigarette Racing som lager amerikanske muskelbåter og har en lang historie, klistrer av og til AMG på en og annen båt. Det er effektivt når Cigarette står på en messe og viser seg frem sammen med den tyske racing-spesialisten. Om Cigarette dermed selger flere båter eller Mercedes flere biler vet vi ikke.

FORSEGGJORT: De runde linjene er fine og harmoniske, men i være øyne er overbygget litt for dominerende.

Toyota marine

Både Toyota og Lexus har gjort flere fremstøt som båtprodusent. Toyotas lanserte Ponam-serie med små, temmelig enkle flybridge-båter i 1997. Båtproduksjonen, basert på aluminium, levde i all beskjedenhet i noen år. Toyota brukte to dieselmotorer hentet fra Land Cruiser som motorer. Salgsmålene var mildest talt tafatte.

LITEN LEILIGHET: Eierlugaren er plassert midtskips og utnytter hele bredden til båten som er på nesten seks meter.

Lexus har bygd noen veldig amerikanskinspirerte 42-fotere med flybridge. At modellen var amerikanskinspirert, er ikke så rart. Japanerne overlot så godt som hele jobben til Marquis Yachts, og Lexsus LY 420 var til forveksling lik Marquis 420 Sport Coupe.

I januar 2017 annonserte Lexus en ny modell. Skissene viste en griselekker sportsbåt med runde, minimalistiske former og lav profil. Detaljene rundt båten var sparsommelige, men den hadde så godt som ingen innredning under dekk – og den ble aldri realisert.

LUFTIG OG ROMMELIG: Det er generøs ståhøyde over alt under dekk.

Italiensk design

Nå prøver Lexus seg igjen, med en ny vri. De har nok en gang overlatt de tekniske løsningene til Marquis Yachts og de har brukt det italienske designfirma Nuvolari Lenard til å style båten og designe interiøret.

Japanerne, amerikanerne og italienerne har brukt to år på å utvikle LY 650. Resultatet er blitt en båt som nok først og fremst har appell til de bilkundene Lexus har i USA. Eksteriøret har elegante, buete, svært forseggjorte og har oppblåste, harmoniske linjer. Det hjelper dessverre ikke så mye når det er klasket en flybridge på toppen av taket som ser ut som en mishandlet fyrstikkeske – og en eller annen har til og med funnet ut av «fyrstikkesken» må stikke seg ut så den lakker vi sort.

ELEGANT SÆRPREG: Interiøret er påkostet og det er brukt dyre materialer under dekk.

Selv uten «fyrstikkesken» er det ikke til å komme utenom at båten virker høy og litt butt. Høyden kommer selvsagt av at det er to fulle etasjer i båten. Med rikelig høyde mellom gulv og tak, rager båten minst fire meter over vannflaten. Lexus-båten kommer som standard med tre lugarer. Hver lugar har eget bad. Den fineste og største lugaren befinner seg midtskips.

– Å prøve å gjenskape den følelsen du har i en Lexus som har en intim kupe var en utfordring. Vi måtte virkelig tenke nytt for å få frem myke linjer, behagelige overflater og bruke erfaringen vår fra luksusyachter for å skape en følelse av elegant intimitet uten å kvele romfølelsen, sier Dan Lenard.

PÅTENKT: I 2017 drodlet Toyota marine med å bygge en helt annen båt.

24 meter for samme prisen

Japanerne har nok grått sine sure tårer over at de måtte hente en fornuftig motorinstallasjon på lagret til Volvo Penta. LY 650 er utstyrt med to Volvo-dieseler som er koblet på IPS-drev. Hver motor har en effekt på 800 hester. IPS er en kompakt løsning som gjorde at Nuvolari Lenard fikk litt ekstra plass å boltre seg på. Løsningen kler også Lexus fordi den er stillegående, effektiv og gir mulighet for å utstyre båten med manøvrering via joystick. Med pod-drev kan selv dummis, som aldri har satt sine sjøbein, klare å manøvrere båten med stor presisjon – med minimal trening.

Lexus opplyser at LY 650 koster 35 millioner kroner. En ny Princess S65 får du for drøyt 20 millioner kroner. Og hvis du vil ha Lexus kjøper du ikke en ribbet Toyota. Riktignok har designerne brukt ekte skinn med synlige sømmer på «alt» – ute og inne og på dørene også og det er masse fine detaljer og dyre materialer over alt ombord. Men skal du ha en ekte Lexus, må du krysse av på det meste av det utstyret som defineres som ekstra. Da havner prisen på – sier og skriver – 46 millioner kroner. Har du så mange kroner, tror vi du vil vurdere en båt som akkurat kryper under grensen på 24 meter og ikke en båt som bare er snaut 20 meter lang.

LAGERPLASS: Båten leveres med 2 x 800 hesters motorer. Det er god plass til en tender under cockpitdørken.