STORE MOTORER: Den første VQ 58 verftet bygde ble levert med 2 x 1.200 hester. Det gir 58-foteren en toppfart på 48 – 50 knop.

Vanquish Yachts krever litt av sine kunder

Vanquish Yachts tar gjerne i mot bestillingen din, men det nederlandske verftet forventer at du har ideer og meninger om hvordan båten skal innredes.

SMALT: Den første eieren valgte en lukket versjon lakket i Gulf Racing og med skinninteriør fra Hermes.

Vanquish sveiser alle modellene de har i aluminium. Det er ikke så rart. Verftet ble grunnlagt av Tom Steentjes i 2012. Før han ble båtbygger var Steentjes en mester i å sveise. Han tjente seg rik på å levere spesialtilpasset utstyr til hurtigmatbransjen. Firmaet solgte han som 30-åring.

Skreddersøm

VQ 58 er foreløpig den største modellen til det nederlandske verftet. De har på ett år solgt og levert fire stykker – til USA, Baltikum og Middelhavet.

Verftet samarbeider med konstruktøren og designeren Guido de Groot. Det er han som har ansvaret for at du får en båt med gode sjøegenskaper. Den vertikale baugen med den litt underlige fasongen sørger for at det ikke blir for mye sjøsprøyt ombord.

KANTET MINIMALISME: Under dekk er det bare eierlugaren som nyter godt av vinduer i skrogsidene.

De Groot har også laget en rekke forskjellige alternative innredninger. Liker du ingen av dem, bygger verftet, innen rimelighetens grenser og med hensyntagen til skrogets struktur, styrke og stivhet, den båten du ønsker deg. Du får båten med de fargene du har lyst på og det materialet du vil ha i innredning. Prisen avhenger til en viss grad av hva du velger og også hvor store motorer du vil ha.

Mindre sjøsprøyt: Baugen skal kaste bølgene ut og bak båten. Skroget er konstruert av Guido de Groot. Dieseltankene er små. De rommer bare 1.500 liter.
INGEN BALLSAL: Eierlugaren er smal og har bare ståhøyde ved inngangen.

God for 50 knop

Som standard kommer VQ 58 med to litt puslete Cummins-motorer som til sammen leverer 1.200 hester. Legger du sleivene i parketten vil ikke verftet love deg mer enn en toppfart på drøyt 30 knop. Med Volvo IPS 950 begynner farten å nærme seg 40 knop.

Båten er imidlertid god for ti knop på toppen av de 40. Da må du gjøre som førstemann som bestilte gjorde – velge to MAN-motorer med 1.200 hester og koble dem på overflatedrev. Overflatedrevene gir den karakteristiske, høye vannsøylen bak båten. Noen synes det er kjempetøft. Andre definerer rooster tail som harry.

Mange løsninger

Vanquish leverer 58-foteren med fire forskjellige dekksløsninger. Du kan få båten med en lukket cockpit, åpen cockpit, et lite styrehus og en cockpit skjermet av et tak. Under dekk er det omtrent like mange valgmuligheter, men basisen er enten to eller tre lugarer og to baderom. Det er mulig å jekke ut alt under dekk slik at båten kan brukes som en flytende nattklubb.

ENKEL: Forut er det en liten lugar.

VQ 58 fremstår som en blanding av bobåt, skjærgårdsjeep, lukket vestlandsmodell og partybåt. Du bestemmer hvor fokus skal ligge og må regne med å betale rundt 20 millioner kroner.

Som bobåt finnes det rimelige standardalternativer med mye bedre plass. Er du på jakt etter en stor skjærgårdsjeep er det flere billigere modeller å velge mellom. Store vestlandsbåter er det ikke så mange av. Targa 46 er kanskje det nærmeste du kommer. Partybåter er det flust av på markedet. Et nederlandsk alternativ er Zeelander 55.

TENKER STORT: Vanquish Yachts har en yacht på 90 fot under utvikling.