GOD PLASS PÅ TRE DEKK: Lilium er over åtte meter bred og har tre dekk pluss et åpent soldekk. Yachten er klar til levering når somhelst og hvor somhelst. Foto: Bilgin

Bilkins 47-meter til 245 millioner kroner har et imponerende helhvitt interiør

Eksteriøret er ikke oppsiktsvekkende, men interiøret, som er helhvitt, ser flott ut. En spektakulær, sentral trapp binder sammen de tre dekkene.

Bilgin, som har bygd den 47,5 meter lange yachten, har kalt den Lilium. Det er latin og betyr lilje. Navnet henspiller på det hvite interiøret.

Navnet skjemmer ingen

Steve Jobs kalte sin «glass-yacht» Venus. Paul Allen døpte sin 414 fots lange gigant for Octopus. Den er for øvrig til salgs nå. Prislappen er cirka tre milliarder kroner. Kjell Inge Røkkes yachter het Reverie og Aglaia. Kingdom 5KR er kanskje et rart navn, men det har en forklaring. Prins Al-Waleed bin Tal, som kjøpte yachten av Donald Trump, har puttet pengene sine i Kingdom Holding Company. Lykketallet til prinsen er fem og barna hans har navn som begynner på K og R.

Lilium har et eksteriør som er dusinvare. Formen er klassisk med en skarp utfallende baug og ganske moderate proporsjoner på det aller meste. Vinduene i skroget er små og rektangulære. Dekket over baugen er ikke voldsomt oppblåst. Eierlugaren på hoveddekket nyter godt av en ganske stor «strømlinjeformet» vindusflate. En del av den er integrert med en balkong som kan felles ut når yachten ligger stille. Ved salongen, som har store skyvedører på begge sider, er deler av den bastante skansekledningen erstattet med glass. Det gjør at den relativt beskjedne salongen virker større og får mer utsikt. Salongen har for øvrig en ganske moderat møblering som består av spisebord og to små sofaer med et bord i midten.

Vindeltrapp med overlys

Det mest oppsiktsvekkende om bord i Lilium er nok vindeltrappen som snor seg fra det nedre dekket med gjestelugarer via hoveddekket og opp til brodekket. Normalt er det bare langt større yachter som har denne løsningen. Trappen skaper ganske store åpne rom der hvor den stopper. Gjestene slipper å presse seg via trange korridorer til sine lugarer.

TRADISJONELL: Den tyrkiske yachten vekker ikke oppsikt. Med snaut 3.000 hester har Lilium en toppfart på 16 knop. Foto: Bilgin

Bilgin har valgt en løsning med fire doble gjestelugarer. De fleste verftene som bygger yachter med tilsvarende størrelse som Lilium, presser inn fem. Den femte lugaren, som sjelden gir følelsen av et liv i luksus, stjeler litt av plassen under dekk selv om den er liten. Lilums fire gjestelugarer er både store og luftige.

Ved trappen, utenfor eierlugaren er det en stor lobby. Trappen stopper på brodekket hvor den munner ut i en liten utsiktssalong. Fra salongen er det utgang til en så godt som helt skjermet uteplass med spisebord og solseng og trapp opp til soldekket.

ROMSLIG: Det er god plass i strandklubben. Lettbåten lagres i en garasje lengre fremme (1 / 5)

Tyrkerne har plassert trappen rett under et ganske stort boblebad på soldekket. Boblebadet har glassbunn så lyset sildrer ned gjennom det åpne trappeløpet.

Standard plattform

Bilgin har bygd en yacht på den samme 156-stål/aluminiums plattformen tidligere. Den er utviklet av Unique Yacht Design som også har hatt ansvaret for eksteriøret. Interiøret tar verftet seg av på egenhånd, i det minste i Lilium.

Om bord i Lilium er det aller meste gjort bedre, mer funksjonelt og mer elegant enn i søsterskipet, Narissa, som ble levert i 2017. Byssa har fått mer plass og den er tilknyttet et rommelig pantry som mannskapet kan bruke til å finjustere mat og drikke før det serveres. I hekken har yachten strandklubb. Lettbåten skjuler seg bak en luke i skrogsiden. Styrehuset, bak en buet glassflate, er rommelig. Skipperen har utgang til brovinger på begge sider. Det gir han bedre oversikt ved manøvrering i trange havner. På brodekket er det også et pantry som får maten via en direkte heis fra byssa. Mannskapet kan bevege seg mellom de forskjellige områdene via egne trapper og ganger slik at de blir nærmest «usynlige» for gjestene om bord.

Lilium er utstyrt med to MTU-motorer, hver med en effekt på 1.475 hester. Motorene gir yachten en toppfart på 16 knop. Tanker som rommer 66.800 liter gir yachten en rekkevidde på 4.000 nautiske mil når skipperen throtler tilbake til 12 knop.

245 millioner kr

Bilgin, som holder til i Istanbul, sjøsatte og døpte den 47,5 meter lange yachten i august. Etter det har den vært på salgsturne i Middelhavet. Prisantydningen er i utgangspunktet 245 millioner kroner. Det er ikke noe å utsette på prisen selv om et annet tyrkisk verft tilbyr en 44-meters yacht med mer utfordrende linjer for 180 millioner kroner.

Lilium er komplett med stabilisatorer og alt det utstyret du må ha. Det er ingen grunn til å være skeptisk til tyrkiske verft, men er du det, må du betale mer. Benetti forlanger for eksempel drøyt 320 millioner kroner for en 49,9 meter lang yacht i B Now-serien.