KRAFTIGE LINJER: Den 38 meter lange, italienske yachten har moderne eksteriør og mye uteplass. Farten er beskjedne 11 knop. Alle foto: RYS

– Går sørgelig sakte

RYS 38 er 38 meter lang, går sørgelig sakte og har spesielle løsninger.

Noen verft med teknisk ekspertise og erfaring fra byggingen av avanserte skip til olje- og forsvarsindustrien har kastet seg over yachtmarkedet. Kleven har bygd to giganter på over 100 meter for Graeme Hart. Ulstein sjøsatte Olivia O i 2018. 

Den tekniske plattformen til den 88,5 meter lange yachten kommer fra verftet. Espen Øino designet eksteriøret og oppdelingen under dekk. Palumbo kjøper opp italienske yachtverft på løpende bånd. RSY er et nyetablert underbruk hos Rosetti Marino som ble etablert som skipsverft i 1925.

Engasjert eier

Rosetti er spesialist på skip og yachter i stål og aluminium. Verftsledelsen innså nok at det ikke ville være lett å konkurrere med Azimut, Ferretti, Princess og Sunseeker i segmentet under 50 meter. De engelske og italienske verftene er spesialister på å serieprodusere yachter på opp mot 40 meter i glassfiber. Byggetiden er kort. Prisen for en glassfiberyacht som er 35 – 40 meter lang vaker mellom 140 millioner kroner og 180 millioner kroner.

Rosetti har vært ute med mange store, spennende prosjekter, men det første nappet verftet fikk, var byggingen av en ekspedisjonsyacht på 38 meter. Eieren beskrives som erfaren og de GA-skissene (hovedarrangement) vi har sett, tyder på at han både har vært kraftig involvert og ikke overlatt så veldig mye annet enn selve utførelsen og detaljene til Hydro Tec.

SKJERMET: Soldekket har spiseplass, stort boblebad, bar og solseng. (1 / 4)

Optimalisert for puslefart

Hydro Tec har konstruert et skrog som er nesten ni meter bredt. Det er beregnet på lange turer i bedagelig hastighet. Baugen har en kraftig bulb. Akterskipet er flatt med kraftige kjøler som beskytter rorene og propellene. To puslete motorer har fått plass i et enormt motorrom hvor det er lett å komme til motorene og alle de andre tekniske komponentene om bord, blant annet de to elektriske finnestabilisatorene. Hver MAN-diesel har en effekt på snaut 800 hester. Skroget er optimalisert for en marsjfart på ti til elleve knop.

Det går en sentral tunell fra forskipet, hvor mannskapet bor, til maskinrommet. Kjøperen la også vekt på at mannskapet skulle kunne trives om bord på lange turer. Skipperen har en rommelig lugar og eget kontor i akterkant av styrehuset. Fra det luftige styrehuset er det for øvrig utgang på begge sider til brovinger som gir skipperen fin oversikt ved havnemanøvrer. Forut på det nedre dekket er det en enkel, men ganske stor, mannskapslugar og to små lugarer med fire køyer. Mannskapet disponerer sin egen bysse og de har et rimelig greit oppholdsrom.

Det nedre dekket rommer i tillegg fire gjestelugarer. Størrelsen på lugarene er grei nok og gjestene har godt med skapplass i sine lugarer. Alle lugarene og badene har vinduer som gir lys og utsikt.

SPISEPLASS MED UTSIKT: Glassdørene utenfor spiseplassen på hoveddekket kan åpnes.

Lugar med balkong

Hoveddekket rommer en stor eierlugar forut. Du kommer inn i lugaren via en åpen lobby med mye skapplass og et kontor med fin utsikt. På styrbord side har eierlugaren balkong. Det er ikke den vanlige løsningen med vinduer som skal forsvinne og en del av skutesiden som skal folde seg ut. Balkongen er fast, og du kommer ut på den via en skyvedør. Eieren ville ha det slik. Han kan bruke balkongen når han vil uten å være avhengig av at mannskapet rigger den til.

Byssa er plassert på hoveddekket og kan lett betjene spiseplassen. Selve salongdelen befinner seg akter hvor det er en L-formet sittegruppe på hver side. Fra denne delen, som har store vinduer, kommer du ut på akterdekket via en stor skyvedør. Et teknisk rom som blant annet inneholder aircondition, er kledd inn av en vinkjeller.

IKKE FOR DE BLYGE: Badet i eier lugaren er elegant men ikke direkte privat.

Skjermet spiseplass

Du kan komme til brodekket på to måter – via trappen som er sentralt plassert og forbinder alle dekkene eller en utvendig trapp fra akterdekket som forsetetter opp til soldekket. Utsiktsalongen har sittegruppe, stor bar og spise eller spillplass til fire personer. Lettbåten blir lagret ute på brodekket. Den kan løftes derifra og på sjøen eller ned på badeplattformen utenfor strandklubben med kran.

Spiseplassen i friluft finner du på soldekket. Mannskapet får maten via en heis fra byssa. Spiseplassen er skjermet med tak og den kan også skjermes for vind over baugen med seksjoner i glass. På soldekket er det et tre meter lang og cirka to meter bredt boblebad forut og en enorm solseng akter.

Burdisso Capponi har designet interiøret for eieren. Han ville ha noen nisjer med plass til kunst og ellers et ganske enkelt interiør. Det italienske designfirma har i stor grad brukt hvite og grå paneler som får en glanset overflater. De skaper en fin romvirkning. Vedlikeholdet får du overlate til mannskapet. Noen steder er det matte flater med trestruktur. Alt i alt virker interiøret kjølig og minimalistisk.

BEREGNET FOR LANGTURER: Skroget er optimalisert for behagelige turer selv om det er dårlig vær. Vindusflatene er store.