+ mer
STORE MOTORER: 2 x 2.600 hester gir Otam 85 GTS en toppfart på 45 knop. Prislappen er cirka 60 millioner kroner. Foto: TOM VAN OOSSANEN

I maskinrommet er det over 5.000 hestekrefter

CANNES, FRANKRIKE: Den sorte 85-foteren har bare to lugarer. I maskinrommet er det over 5.000 hestekrefter. Kjøperen ble lovet en toppfart på over 45 knop.

Båter og yachter med store motorer er ikke dagligdags lengre. De aller fleste som er på jakt etter en båt eller en yacht foretrekker god plass og stort volum fremfor høy toppfart. I «skammens tid» er kanskje ikke det så rart. Det er nok de som føler litt både på fartsskam og forbruksskam.

Toppfart 45 knop

Otam 85 GTS er en videreutvikling av den 80-foteren som det italienske verftet har levert noen eksemplarer av. Otam bygger bare på bestilling og ordrene hagler ikke akkurat inn hos det italienske verftet. De viste frem en båt på høsten 2017 og som et resultat av det var det én farts-freak som bestilte. Han ville ha en åpen dagturbåt med mulighet til å bo ombord.

MINIMAL: Den franske designeren har ribbet bort enhver antydning til stæsj og laget et nesten militært dekkshus. Foto: TOM VAN OOSSANEN

For å få plass til alt kjøperen ønsket seg, måtte Otam forlenge båten litt. Dermed var det ikke bare å ta frem «kopimaskinen». Alle detaljene ble analysert på nytt for å være sikker på at strukturene tålte de ekstreme belastningene de ville kunne utsettes for hvis kjøperen klinte til å ikke dro gassen tilbake før kroppen hans forlangte det.

Otam 85 GTS er en planende båt. Det vil si at motorene tvinger båten over den iboende fartsterskelen som skroget har. Det koster krefter og ikke minst drivstoff, men når båten planer kan farten økes betraktelig uten at forbruket bli helt hinsides enhver fornuft.

INGEN VEGGER: Cockpiten er åpen og skjermet av et tak med stor takluke. Foto: TOM VAN OOSSANEN

– De to MTU-motorene har vi koblet sammen med overflatedrev fra Arneson. For å få best mulig effekt i hele fartsregistret til båten er de seks-bladete propellene optimalisert til akkurat Otam 85 av Rolla. Du får ikke kjøpt dem «over disk» noen steder, men Rolla kan selvsagt lage nye propellere identiske med de båten har nå, forklarer Matteo Belardinelli som er en kombinert salgs- og PR-sjef for det lille verftet.

BREDE SIDEKK: Det er enkelt å bevege seg om bord. Konsollene som skiller ute og inneplass har det du trenger for å lage grillmat og servere kaldt drikke. Foto: TOM VAN OOSSANEN

Han skryter av at på marsjfart, som er 37 knop, bruker bare båten 16 liter diesel pr. nautisk mil. Du kommer fort frem, men det er ikke billig å ha det travelt. Du kan gjøre unna båtturen mellom Oslo og Tønsberg på en drøy time -– pluss litt til siden det er fartsbegrensninger noen steder. Du vil bruke cirka 800 liter diesel. Båtdiesel er riktignok inntil videre avgiftsfri, men turen vil koste deg cirka 9.000 kroner.

Enkel cockpit

Otam omtaler båten som semi-åpen. I praksis vil det si at det ikke er vegg som deler cockpiten i en lukket og en åpen avdeling. Det gir en fin romfølelse, men det kan bli plagsomt varmt i cockpiten når gradestokken i Middelhavslandene viser 35 grader og det er vindstille. Taket dekker nesten hele cockpiten så faren for å bli solbrent er minimal. Det er åpninger mellom cockpittaket og sidevinduene og også en stor elektrisk operert luke i cockpittaket.

GAMMELDAGS ROT: Det er masse instrumenter på dashbordet, men det virker ikke moderne og fresht. Foto: TOM VAN OOSSANEN

Cockpit -innredningen består av to sofaer med bord foran, det er konsoller mellom cockpiten og akterdekket. Konsollene rommer alt du trenger for å imponere gjestene med kalde drikker og grillmat. Skal du lage noe annet må enten du, eller mannskapet, ned i båten. Eieren av 85 GTS hadde valgt en løsning under dekk med en stor lugar forut og en enda større lugar midtskips. Den utnytter hele båtbredden som er på seks meter. Mellom de to lugarene finner du byssa og en rommelig U-formet sittegruppe med bord i midten. Jekker du ut sittegruppen, får du en lugar til og en lukket bysse.

ENKEL STIL: Innredningen er funksjonell og solid og uten wow-detaljer. Byssa har god plass og er åpen mot en liten salong. <strong>Foto: TOM VAN OOSSANEN</strong> (1 / 3)

Fransk design

Kanskje vil du ha med en som kan stå for kokkeleringen. Profesjonell skipper trenger du ikke. Har du fritidsskippersertifikat kan du kjøre båten selv. Dessuten er det ikke så sikkert skipperen ville finne det særlig behagelig å bo ombord. Via en luke i dekket forut er det en bratt leider ned til en supertrang lugar med to køyer. En kokk med ikke alt for høy stjerne ville kanskje akseptert å bo i lugaren.

Eksteriøret og interiøret i 85 GTS er verket til franskmannen Joseph Dirand. Han er i båtsammenheng ubeskrevet, men har jobbet mye med private luksusboliger og restauranter. Dirand beskriver seg selv om minimalist. Interiøret er på sett og vis minimalistisk. Det er enkelt og blottet for detaljer som bare skal pynte opp. Samtidig gir de mørke trepanelene som dominerer under dekk båten et kjedelig og veldig tradisjonelt preg.

Belardinelli vil ikke ut med hva kunden måtte betale for sin 85 GTS. I Cannes lokket verftet med at de kunne levere en «standard» 80-foter i 2020. Denne båten ble solgt. Eieren får båten, som har fire lugarer, i april. En av lugarene er reservert kokken som eieren vil ha ombord. Da båten ble lagt ut for salg antydet Otam en pris på 60 millioner kroner.

Motor
Båt