BUSSDESIGN: Extra 130 er ikke oppsiktsvekkende pen, men den skiller seg ut og har en form som er helt forskjellig fra det de store volumprodusentene leverer. Foto: Palumbo

Extra mye volum fra Palumbo

Extra-serien til Palumbo har utseende mot seg og volumet med seg.

Extra og Arcadia produserer båter og yachter som ser ut som de kommer fra tegnebordet til en bussdesigner. De to italienske merkene kan ikke måle seg med Azimut, Ferretti, Sunseeker eller Princess når det gjelder antall, men de utgjør et motstykke til båter og yachter fra volum-verftene som stort sett er skåret over den samme lesten.

Designer for to verft

At Extra-serien og modellene til Arcadia ligner på hverandre er ikke en tilfeldighet. Det er samme mannen som har designet dem. Francesco Guida har tråkket langt på yttersiden av den oppleste og vedtatt designløsningen. Båten eller yachten skal for ham være et flytende hjem på sjøen. De som er med på turen skal virkelig føle at de er på bøljan blå. Det er viktig med god plass i friluft på hvert enkelt dekk, store vinduer, skyvedører og -vinduer som kan åpnes og gjerne en balkong eller to. «L.A.U.L», som ble levert høsten 2019, er den største modellen i Extra-serien. 130-foteren kan leveres med en liten flybridge. De mindre modellene, hvorav den minste er på 76 fot, har ikke den opsjonen.

STOR BADEPLATTFORM: Extra 130 har ikke strandklubb, men en stor garasje hvor det er plass til en lettbåt på 5,4 meter vannscooter og diverse andre vannleker. Foto: Palumbo

Under vannlinjen har Guida fått hjelp av eksperter. Men det er hans filosofi som har vært toneangivende. Extra-modellene skal ikke går fort, men de skal heller ikke ha så lav toppfart som en seilbåt. Extra 130 ble levert med to motorer på 1.800 hester. Det gir yachten en toppfart på 17 knop. Den optimale farten, for å spare diesel og komme langt før tankene er tørre, er 12 knop.

Kjøper image

Palumbo har også en mer nøktern tilnærming til interiøret enn feinschmeckerne i Nederland. Mange nederlandske verft bygger interiører basert på tegninger fra designere. Det gir særpreg og individualitet og blir skrekkelig dyrt. Verft som Azimut og Princess bygger også interiør, men de leverer standard vare som serieproduseres. Palumbo lar deg velge hvordan du vil ha det og lager basisen. Møbler, lamper og stæsj kjøpes inn fra leverandører som betyr noe og har et luksus-image – for eksempel en sofa i eierlugaren fra Cassina og lampe fra Nahor Mahari og lysestaker i salongen signert Mesh/Luceplan, for bare å nevne noe.

KAN SOLCELLEBELEGGES: Skroget er optimalisert for en marsjfart på 12 knop. Det er mulig å få tak med solceller for å spare på driften av generatorene. Foto: Palumbo

130-foteren sveises i sin helhet i aluminium. Det betyr at du i en viss utstrekning kan påvirke eksteriøret, men da går selvsagt prisen opp. I utgangspunktet får du denne yachten, som er 40 meter lang, for pluss minus 170 millioner kroner. Du bør avsette minst 20 millioner kroner i året til drift og vedlikehold.

Oppdelingen under dekk kan du også justere. Basisversjonen, som «L.A.U.L» er basert på, har fire rommelige gjestelugarer på det nedre dekket. Her har også mannskapet sine lugarer og lite oppholdsrom. Hvis du skal leve et liv i luksus, har du plass til et mannskap på syv personer. Vi vil tro at du ikke får det veldig mye dårligere med fem personer som mannskap. Det gir mannskapet bedre boforhold og det øker nok både trivselen og innsatsen deres.

MYE UTEPLASS: På brodekket er det salong dominert av en stor TV-skjerm og god plass til å spise og slappe av i friluft. (1 / 6)

Stort toppdekk

Eierlugaren består av to rom. Du kommer inn i soverommet via en kombinert stue og kontor. Dette rommet er ikke så stort, men soverommet er gigantisk. Soverommet har vinduer på begge sider og er tilknyttet dobbelt sett med bad og en stor garderobe hvor det er god plass til å kle seg om.

Byssa med direkte trapp fra mannskapsavdelingen, befinner seg mellom lugaren til eieren og salongen. Kokken har en lys, rommelig og trivelig arbeidsplass. For mannskapet er det lett å servere maten til spisebordet som kan være et intimt bord for åtte eller et stort bord for tolv personer. En konsoll skiller spiseplassen fra resten av salongen som har en ikke alt for dominerende sittegruppe og en liten bar plassert ved skyvedøren ut til akterdekket.

Det øvre dekket, som du bare kommer til via en utvendig trapp fra akterdekket, er på sett og vis rosinen i Extra-pølsen. Det lange dekket gir mulighet for masse uteplass, en rommelig salong, et ganske stort pantry, skipperlugar og førerhus med massevis av plass. Opsjonen med en liten flybridge som ikke er annet enn sitteplasser og solseng virker ikke påtrengende attraktiv.

Les også