+ mer
GOD PLASS PÅ DEKK: Azimut har utnyttet plassen på fordekket godt. Dekket er skjermet av glass mellom sprossene i rekka. Foto: Azimut

Azimut med spennende nyhet

Azimut erstatter modellen 77S med nyheten S8. Nå er det mer kraft fra tre Volvo dieselbeist.

Det er nyhetene som selger, spesielt på de store messene som arrangeres om høsten. Verft som ikke har en eller et par nye modeller å vise frem, får stort sett bare besøk av gamle kunder som gjerne vil slå av en prat og trakteres en smule.

Skrotet etter fem år

Azimut 77S ble ikke mer enn fem år gammel før den ble lagt på hylla for godt. Den nye modellen heter S8. Rent faktisk er det ikke den store forskjellen mellom de to modellene. Begge er rundt 24 meter lange og 5,5 meter brede. Selv om den nye modellen har en annerledes vindusrekke i skroget og en annen badeplattform har vi en mistanke om at Azimut bare har justert skroget litt, med blant annet en ny badeplattform.

FRITIDSSKIPPER: Du kan stå til rors om bord i den snut 25 meter lange båten hvis du har et fritidsskippersertifikat. 3.000 hester koblet til pod-drev gir båten en toppfart på cirka 35 knop. Foto: Azimut

Det opprinnelige skroget, med 14 graders dødreis ved akterspeilet, var konstruert av Pierluigi Ausonio. 77S`eksteriør var designet av Stefano Righini. Det virker som om Azimut nå har pensjonert mannen som har jobbet for verftet siden 1990-tallet. Han har også gitt form til mange av Mangustas modeller. Forskjellige verft har totalt bygd over 5.500 Righini-designete båter og yachter. Righin var mannen bak større vinduer i skroget og en oppblåst stil med mange intrikate detaljer. Verft over hele verden har kopiert stilen og designen til Rhigini.

I motorrommet til 77S var det montert tre Volvo-diesler koblet til pod-drev. 8S har den samme motorkonfigurasjonen, men antall hester pr motor er økt fra 900 til 1.000. De to modellene veier omtrent like mye og har en toppfart på cirka 35 knop.

Ny eller pent brukt

KOMPAKT: Flybridgen er liten, men den har det du trenger. Trappen snor seg opp fra akterdekket. Foto: Azimut

Azimut S8 har en basispris på 35 millioner kroner. Med full utstyrspakke må du nok regne med å betale rundt 40 millioner kroner pluss norske avgifter. Alternativet er å kjøpe for eksempel en pent brukt 77S som har «alt» og ligger for salg i Genova for cirka 25 millioner kroner. 77S er slettes ikke noen dårlig båt. Som nykommeren har den fire lugarer, alle med egne bad, en rommelig salong og liten flybridge. Begge båtene har byssa plassert i en mellometasje med inngang fra trappen som forbinder salongen med lugarene. Det er en snedig løsning som frigjør plass i salongen. Byssa er funksjonell, men den er trang og har ikke nevneverdig utsikt.

Sporty profil

Vi stikker imidlertid ikke under en stol at S8 både ser bedre ut og en del løsninger som virker både mer gjennomtenkte og funksjonelle enn dem du finner i forgjengeren. Interiøret er også modernisert. Du kan velge mellom to stiler under dekk - Platinium og Black Pearl. Forskjellen er ikke så stor. Francesco Guida har valgt en stil med et avslappet og enkelt preg. Den virker veldig moteriktig akkurat nå, men kan nok kanskje falle gjennom om noen år.

Alberto Mancini, som har designet eksteriøret har strammet linjene litt opp og luket bort en del av de fløffige detaljene til Righini. S8 ser mer elegant ut og den har en profil som tilsynelatende virker lavere og mer sporty. S`en som Azimut har innført som fornavn til flere modeller står da også for sport.

ROMSLIG: Det er god plass i den store gjestelugaren i baugen. Båten har fire lugarer, alle med egne bad. Foto: Azimut

Den brede hekken til S8 med trapper på begge sider har en enorm luke som åpnes hydraulisk. Luken utvider badeplattformen og den gir tilgang til en imponerende høy og stor garasje med plass til en lettbåt og en vannscooter. Lettbåten kan være nesten fire meter lang. Det er takket være den kompakte motorløsningen Azimut har klart dette. De tre motorene ligger under garasjedørken. Det lave og trange motorrommet er nok ikke akkurat en mekanikers drøm. Motorene er koblet til pod-drevene ved hjelp av korte aksler. Azimut har gjort dette for at båten ikke skal bli for tung i hekken. Ser vi bort fra at motorrommet er lite, så viser løsningen hvor plassbesparende det er å bruke pod-drev i forhold til den vanlige løsningen med motorene koblet til propellene via faste aksler. Pod-drev er også effektivt. Med 3.000 hester har Azimut S8 en toppfart på 35 knop. Princess V78 er omtrent like stor og veier omtrent det samme som S8. Med totalt 3.800 hester og en konvensjonell motorinstallasjon har båten en toppfart på 37 knop.

Plass til mannskap

Fra badeplattformen kommer du opp i en cockpit som ikke er altfor stor. Bordet i cockpiten kan utvides slik at åtte personer kan spise ute. En konsoll på akterdekket kan forsynes med elektrisk grill, kjøleskap og ismaskin. Fra akterdekket er det nedgang til en mannskapsavdeling med soveplass til to personer i to små, separate lugarer som deler bad.

Trappen fra akterdekket munner ut i en liten og kompakt flybridge. Den har en liten sittegruppe, «kjøkkenkonsoll» og fører- og passasjerplass på styrbord side. I salongen er førerplassen plassert på babord side. Salongen er ellers innredet med en stor og en liten sittegruppe og spiseplass. På det nedre dekket er det en stor eierlugar midtskips, to mindre lugarer langs gangen som leder frem til en relativt rommelig V-formet lugar i baugen. Under dekk er det bare brukt skyvedører. Det gjør det litt enklere å bevege seg her.

Dekket i forkant av salongen er langt og stort og utnyttet på en fin måte. Her kan du slappe av sittende, plassere kaffekoppen på et lite bord eller slange deg på en av de to store solsengene. Den tradisjonelle rekke har glassflater mellom sprossene noe som skjermer både for vind og eventuelle bølger over baugen. Vi har ikke tidligere sett andre båter med denne løsningen.

LETTKJØRT: Med Volvos IPS-drev er det mulig å koble til manøvrering via joystick. Du må betale minst 100.000 kroner for denne løsningen. (1 / 2)

Motor
Båt